title

ارزیابی درونی مشخصات فردی و وضعیت آموزشی دانشجویان کاردانی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

حمیدزاده اربابی, یوسف ، صادقی, هادی ، عالیقدری, مرتضی ، حضرتی, صادق ، مختاری, سیداحمد ، سروی, فریده ، صدیق, انوشیروان ، تفرجی, رقیه ، شاهی, رضا (1389) ارزیابی درونی مشخصات فردی و وضعیت آموزشی دانشجویان کاردانی بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. سلامت و بهداشت ــ 1 (2). ص.ص.42-51. شاپا 2382-9710

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
233kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/health/issue...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: آموزش و پژوهش دو رکن اصلی دانشگاه و به مانند دو بال یک پرنده، لازم و ملزوم همدیگر هستند. ارزشیابی برنامه های آموزشی از وظایف اصلی دانشگاههای علوم پزشکی کشور محسوب می شود. ارزشیابی درونی یکی از ابزارهای اعتبار سنجی است و نشان دهنده شرایط موجود از دیدگاه فراگیران و فرادهندگان می باشد. این مطالعه با هدف تعیین مشخصات و وضعیت آموزشی موجود رشته کاردانی بهداشت محیط دانشکده بهداشت و ارائه فیدبک، انجام شده است. روش کار: این مطالعه یک مطالعه توصیفی و تحلیلی مطقعی بود که در 7 حوزه از 9 حوزه بر اساس ده گام راهنمای ارزشیابی درونی اجرا شد. داده ها و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از ابزارهایی مانند تماس تلفنی، نامه نگاری، چک لیست و پرسشنامه، از 45 نفر دانشجو جمع آوری گردید. اطلاعات گرد آوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS تجزیه و تحلیل شد. پس از پایان برنامه، برای اخذ پسخوراند لازم به مسئولان دانشکده و EDC دانشگاه ارسال شد. یافته ها: در این مطالعه، ميانگين سنی دانشجویان مورد پژوهش 3/20 سال، 8/97% دانشجویان مجرد، 33% از دانشجویان مذکر و 67% مونث، 100% دانشجويان غير شاغل، 53% از دانشجويان بومی استان و بقیه غیر بومی تعیین گردید. 72 شاخص توسط اعضای کمیته ارزیابی درونی دانشکده تعیین شد و ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که وضعیت آموزشی رشته کاردانی بهداشت محیط دانشکده بهداشت در سطح نیمه مطلوب قرار دارد. میاتگین امتیاز، 33/48 امتیاز از 72 امتیاز بود که در سطح نیمه مطلوب قرار گرفت. بعبارتی، 28% شاخصها، مطلوب، 46% نیمه مطلوب و 26% شاخصها نیز نامطلوب ارزیابی گردید. در حوزه دانشجویان نیز 8 شاخص بررسی گردید. 19 امتیاز از 24 امتیاز بدست آمد و وضعیت آموزشی دانشجویان در سطح مطلوب ارزیابی گردید. نتیجه گیری: این ارزیابی حدود 30 پیشنهاد مهم را جهت توسعه کمی و کیفی آموزشکده و گروه بهداشت محیط و رشته بهداشت محیط برای مسئولان ارائه نمود طوری که کمیته ای جهت پیگیری و به ثمر رساندن آن پیشنهادها تشکیل گردید. مهمترین مزیت این طرح، تدوین آئین نامه داخلی گروه بهداشت محیط بود.

عنوان انگليسی

Internal Evaluation Profile and Educational Status of Environmental Health Technician Students of Ardabil university Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Background and Objectives: Education and Research are needed two key elements in the university like the two wings of a bird. Evaluation of training medical faculties is considered as main tasks. Evaluation of training programs is main duty in the university of Medical Sciences. Internal evaluation is one of validation tools that represents the views of students and providers about current conditions. This study aimed to determine the profile and educational status of the Associate degree in Environmental Health School of Health and provide feedback. Methods: This study was a descriptive and analytical Method that was conducted in seven of nine field areas based on the ten step guide internal assessment. Data and information needed were collected by using tools such as phone calls, letters, questionnaires and check list from of 45 students. Information gathered was analyzed by using SPSS software. After the program, to obtain the necessary feed back were sent to faculty officials and EDC of university. After completing the program, to obtain the necessary feedback to relevant authorities was University College and EDC. Results: In this study, the average age of students in research was 20/3 years, 97/8% were single students, 33% of them were male students and 67% female, 100% students were non-employed,53% of students were native provinces and other non-indigenous. 72 Index by faculty members determined and were evaluated the internal assessment. The results showed that Mean points was 48/33 points from 72 points and the state Department of Environmental Health Technician Training Course is located in the semi-optimal. Turns, 28% index were favorable, 46% were semi-optimal and 26% of index was assessed as unsatisfactory. in the Students field, eight indicators about educational status of students was evaluated. 19 points from 24 points was gained and was assessed as desirable. Conclusion: The evaluation presented 30 major proposal to develop quantitative and qualitative ones, and Environmental Health Department and Environmental Health Course for officials so that a committee was formed to follow up and bring it to fruition proposals. The most important advantage of this plan were develop rules of procedure in Environmental Health Department.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :یوسف حمیدزاده اربابی
نویسنده :هادی صادقی
نویسنده :مرتضی عالیقدری
نویسنده :صادق حضرتی
نویسنده :سیداحمد مختاری
نویسنده :انوشیروان صدیق
کلیدواژه ها (فارسی):ارزیابی درونی ، دانشجویان بهداشت محیط ، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
کلیدواژه ها (انگلیسی): Internal Assessment , Environmental Health students , Ardabil University of Medical Sciences
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت

WA بهداشت عمومي > WA 30 بهداشت محيط
WA بهداشت عمومي > WA 30 بهداشت محيط
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت محیط
کد شناسایی :2269
ارائه شده توسط : آقای دکتر یوسف حمیدزاده اربابی
ارائه شده در تاریخ :19 اردبهشت 1390 13:42
آخرین تغییر :12 مرداد 1400 10:02

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...