عیسی زاده فر, خاطره and انتظاری, مسعود (1390) اهمیت نقشه جامع علمی کشوری در توسعه آموزش پزشکی در دانشگاهها. در: دوازدهمين همايش کشوری آموزش پزشکی, 12-10 اردیبهشت 1390, دانشگاه علوم پزشکی مشهد،ایران.
|
Text
- Published Version
266kB |
Official URL: http://www.mededuc12.ir/
Persian Abstract
از موضوعات مهم مورد بحث در كار گروه آموزش نقشه جامع علمي كشور بحث تحول آموزش عالي در حوزه سلامت متناسب با فرهنگ اسلامي - ايراني با بهره گيري از تجربيات مثبت جهان در زمان ورود به عصر دانش و جامعه مبتني بر دانش (Knowledge based society) مي باشد. در حال حاضر نظام آموزشي ما توانايي انجام اين ماموريت را ندارد، براي تامين الزامات رسيدن به هدف برنامه چشم انداز ايران 1404 تمامي صاحب¬نظران معتقدند كه بايد تحولي اساسي در اين نظام ايجاد شود. حال سئوال اين است كه محورهاي اين تحول چيست؟ و راهكارهاي رسيدن به آنها كدام است. عليهذا لازم است در ابتدا وضعيت فعلي اين نظام ارزيابي شود. وضعيت مطلوب تعيين شود و قدم هاي اجرايي براي رسيدن به آن تعيين شود. بعضي از محورهاي مهم كه مي¬تواند مورد توجه باشد به شرح زير است: محوریت دانشگاه به عنوان كارخانه انسان سازي ، تربيت نيروي كارآفرين با تفكر خلاق مبتني بر حل مسئله و پژوهش محور، ارائه مهندسي نو از توليد علم، فناوري و نوآوري در كشور از طریق نقشه جامع علمي ،ايجاد محيط علمي (Scientific environment ) به تمام معني كلمه كه محيطي است پويا، شاداب و پر از نوآوري، توجه به دانشجوپروري، نخبه پروري و نخبه داري. در این راستا باید موارد زیر کاملاً مد نظر قرار گیرد : - روندهاي جهاني اثرگذار برآموزش (ماهيت جهاني علم، روحيه خلاق و نوآوری و...) - ارزشهاي بنيادين (خدا محوري، توجه به انسانيت، عدالت و سلامت، توجه به فرهنگ غني ايراني اسلامي و...) - فرصتها (وجود پشتوانهي ولايت، انقلاب فرهنگي، نگرش مثبت مقام معظم رهبري به وزارت بهداشت و...) - تهديدها (از ميان رفتن شان استادي و تضعيف جايگاه معلم، غلبهي نگاه اقتصادي به مقولهي بهداشت و سلامت، و آموزش پزشکي و...) - نقاط قوت (ادغام مقولهي آموزش و سلامت و زمينهي آموزش از طريق خدمات سلامت، برتري محسوس سطح آموزش پزشکي کشور در سطح منطقه و...) - نقاط ضعف (نداشتن نظام تعريف شده اقتصادي در حمايت از فعاليتهاي آموزشي، ضعف سيستمهاي ارزشيابي و اعتباربخشي برنامههاي آموزشي و موسسهاي و...) - بررسي وضعيت آموزش پزشکي (تعداد محققان علوم پزشكي، تعداد دانشجويان پزشکي ،تعداد فارغ التحصيلان دورههاي دکتري تخصصي و...) - وضعيت موجود آموزش در ايران دانشگاه های علوم پزشکی در تحقق اهداف نقشه جامع علمی کشور وظيفه پياده سازي نقشه علمي دانشگاه را بر عهده دارد. براي چيدمان اين نظام از رويكرد نظامهاي نوآوري استفاده گرديد. در اين رويكرد نقشهاي از پيش شناخته شده اي وجود دارد كه بهتر است در درون يك نظام به بازيگرهاي اصلي(در دانشگاه، واحدهاي سازماني ميباشد) سپرده شده و روابط بين آنها تنظيم و تسهيل شود. فرآيندهاي اصلي و در حقيقت نقشهاي تعريف شده به قرار ذيل مي باشد: سياستگذاري كلان -تامين منابع و تسهيل خلق دانش -توسعه دانش -توسعه نيروي انساني -حفظ و انتشار دانش -ارتقاي كارآفريني -توليد كالاها و خدمات نوآورانه -هنجارها و فرهنگسازي
Item Type: | Conference or Workshop Item (Poster) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | خاطره عیسی زاده فر |
Uncontrolled Keywords: | نقشه علمی جامع کشوری ، دانشگاه ها ، آموزش پزشکی |
Subjects: | W Health professions > Medical Education W.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Anesthesiology , Obstetrics & Gynecology |
ID Code: | 2345 |
Deposited By: | Dr Masood Entezariasl |
Deposited On: | 25 Feb 1390 09:54 |
Last Modified: | 29 Nov 1391 09:59 |
Repository Staff Only: item control page