ایوان بقاء, ریحانه and مشعوفی, مهرناز and حسینی آهق, میر محمد and وکیلی, زهرا and محمودی کلی, مریم and شهریور, فریده (1389) بررسی تاثیر آموزش بر آگاهی ، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن در سال 1388. مجله سلامت و بهداشت اردبیل ــ 1 (3). pp. 57-66. شاپا 2228-7183
|
Text
- Published Version
250kB |
Official URL: http://journals.arums.ac.ir/index.php/health/artic...
Persian Abstract
زمینه و هدف: کم خونی ناشی از فقر آهن یکی از شایعترین کمبودهای تغذیهای در سراسر جهان و از عمده ترین مسائل بهداشت همگانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بویژه در میان کودکان و زنان است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در مورد کم خونی فقر آهن انجام شده است. روش کار: این مطالعه بصورت نیمه تجربی- مداخل های، بر روی 600 نفر از دانش آموزان دختر مقطع راهنمایی شهر خلخال در دو گروه مداخله و کنترل (هر گروه 300 نفر) انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامه ای مشتمل بر اطلاعات دموگرافیک و سئوالات سنجش آگاهی، نگرش و عملکرد بود، که قبل و 8 هفته بعد از مداخله (آموزش بصورت سخنرانی، بحث و توزیع پمفلت در مورد کم خونی فقر آهن) توسط دانش آموزان تکمیل و سپس دو گروه (نتایج پیش آزمون و پس آزمون) با هم مقایسه شدند. دادهها با استفاده از نرم افزار آماریSPSS 11.5 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه اختلاف آماری معنیداری بین نمرات آگاهی، نگرش و عملکرد در دو گروه بعد از مداخله نشان نداد. نتایج آزمون رگرسیون لجستیک نشان داد که شغل و تحصیلات پدر جزو عوامل پیشگویی کننده بودند. نتیجه گیری: بر اساس یافته های این پژوهش، اجرای برنامه آموزشی بلند مدت و استفاده از روشهای مختلف آموزش بهداشت بخصوص آموزشهای رسانهای، برای ارتقاء آگاهی، نگرش و عملکرد دانش آموزان در ارتباط با آنمی فقر آهن پیشنهاد میشود.
Title
The Effect of education on knowledge , Attitude & Practice of Mid - School Girls on Iron - Deficiency Anemia in Khalkhal in 2009
English Abstract
Background & objectives:Iron deficiency anemia (IDA) is one of the most common nutritional deficiencies in the world and an important public health problem in developing countries , especialy among children and women. the objective of this research was determination of the effect of education on knowledge , attitude & practice (KAP) of mid - school girls about iron deficiency anemia. Methods:In this quasi experimental study ,600 mid - school students were randomly selected and divided in two groups( 300students each group ).data were collected by a questionaire. a pre - test was taken for each group and 8weeks after intervention (implementation of learning by lecture ,discussion and distributing pamphlet) ,a post test was taken. Data were analyzed by descriptive and inferential statistic using SPSS 11.5/win. Results:Findings indicated no statistically significant difference between KAP among two groups after intervention. Logistic regression test showed that ,father's education and job title were predictive factors. Conclution:Implementation of longer period of educational programs and applying new educational methods to improve student's KAP on IDA is recommended.
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | ریحانه ایوان بقاء |
نویسنده مسئول : | مهرناز مشعوفی |
Uncontrolled Keywords: | آموزش - آگاهی - نگرش - عملکرد - کم خونی فقر آهن |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Education - Knowledge - Attitude - Practice - Iron Deficiency Anemia |
Subjects: | WY Nursing > Nursing Education WY.18 WA Public Health > Public Health Education WA.18 WA Public Health > Public Health Education WA.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Health Information Management Faculty of Health > Department of Public health Faculty of Health > Department of Public health Faculty of Health > Department of Public health Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing |
ID Code: | 2427 |
Deposited By: | MR Mohammad Hosseini Ahag |
Deposited On: | 05 Apr 1390 08:40 |
Last Modified: | 07 Jul 1393 07:00 |
Repository Staff Only: item control page