title

روشهای ارزیابی آموزش در علوم پزشکی

مشعوفی, مهرناز and محمدزاده, زینب (1390) روشهای ارزیابی آموزش در علوم پزشکی. در: دوازدهمین همایش کشوری آموزش پزشکی , 10-12 اردیبهشت 90, ایران- دانشگاه علوم پزشکی مشهد.

[img]
Preview
Text - Published Version
45kB

Persian Abstract

مقدمه: در 60 دهه اخیر تغییرات گسترده و سریعی در روشهای ارزیابی آموزش پزشکی ایجاد شده است، چندین متد ارزیابی نوین در زمان حاضر ایجاد شده است، که بیشتر بر روی مهارتهای بالینی، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای عملکردی و حرفه ای گرایی تمرکز دارند؛ در این مقاله روشهای ارزیابی مبتنی بر عملکرد در آموزش پزشکی و منافع و چالشهای همراه با رویکردهای مختلف ارائه شده است. روش مطالعه: یک مطالعه توصیفی است که اطلاعات از طریق بررسی منابع کتابخانه ای و مقالات اینترنتی گردآوری شده است. یافته ها: موارد مورد ارزیابی شامل استانداردسازی بیماران، برنامه های کامپیوتری، شبیه سازی مدلها و ابزارهای محیط سایبرنتیک به عنوان ارائه دهنده کار با اصول شبیه سازی می باشد. متدهای ارزیابی شامل متدهای مبتنی برکار و شبیه سازی می باشند که از جمله متدهای ارزیابی مبتنی بر کار عبارتند از: mCEX، DOPS ، CbD و mPAT. این متدها با برنامه های آموزشی مبتنی بر شاگرد که در پزشکی رایج هستند متناسب خواهند شد، و تاثیر آموزشی عمده ای دارند. این متدهای مبتنی بر کار آنالوگهای بالینی به منظور کلاس تست می باشند و احتمالا برای محیطهای آموزشی سطح بالا که در آن نظارت موازی ضروری است مناسب نمی باشند. نتیجه گیری: کاربرد شبیه سازی نیازمند تحقیقی اضافه برای تضمین اینکه وظایف و مشکلات مشابه آنها در موارد اجرایی به اندازه کافی بررسی شده اند، می باشد. این متدها می توانند اطلاعات مهمی در مورد قابلیت های آموزشی در محیط های واقعی کار با بیماران در اختیار قرار دهند.



Item Type:Conference or Workshop Item (Poster)
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :مهرناز مشعوفی
Uncontrolled Keywords:مهارتهای بالینی ، ارزیابی ، آموزش پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):clinical skills, evaluation, medical education
Subjects:W Health professions > Medical Informatics , Information Systems W 26/55.I4
Divisions:Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Health Information Management
ID Code:2432
Deposited By: MS Mehrnaz Mashoufi
Deposited On:19 May 1390 11:56
Last Modified:30 Nov 1391 14:15

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...