title

عوامل تنش زاي حرفه مامايي از ديدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد سمنان

ارفعی, کتایون ، صادق دولق, خدیجه ، شهباززادگان, سمیرا (1389) عوامل تنش زاي حرفه مامايي از ديدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد سمنان. مجله علمی و پژوهشی دانشکده پرستاری مامایی اردبیل ــ 12 (1). ص.ص.11-17. شاپا 6799-2228

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
229kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/nursing/arti...

خلاصه فارسی

زمينه و هدف: تنش عاملي است كه با تغيير در ثبات دروني، سبب اختلال و دگرگوني نظم بدن مي شود. امروزه استرس به عنوان جزء لاينفك زندگي انسان به حساب مي آيد و به صورت مستقيم و غير مستقيم ميتواند تاثيرات مثبت يا منفي را در صلاحيت عملكردي وسلامتي فرد به همراه داشته باشد و با توجه به ماهيت حرفه مامايي وجود تنش در كاركنان و دانشجويان اين رشته امري كاملا" مشهود است.عوامل استرس زا تاثيرات نامطلوبي را بر سلامت روحي و جسمي دانشجويان و در نتيجه يادگيري و بازدهي آينده آنان وارد مي سازد؛ لذا لزوم تحقيق در مورد ديدگاه هاي فراگيران به عنوان متصديان آينده هر حرفه، در مورد عوامل تنش زاي شغلي از اهميت ويژه اي برخوردار است. اين مطالعه به منظور تعيين ديدگاه هاي دانشجويان مامايي در مورد عوامل تنش زاي حرفه اي انجام گرفت . روش كار: اين پژوهش توصیفی با روش نمونه گيري سرشماری از64 (کل دانشجويان) دانشجوي ترم سوم به بعد کارشناسی مامايي دانشگاه آزاد سمنان انجام شد. ابزارگردآوری داده ها پرسشنامه بود كه در دو بخش مشخصات دموگرافیک و عوامل تنش زا، طراحی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شـد. داده ها، با استفاده از آزمون هاي آماري كاي اسكوار و ضريب همبستگي اسپيرمن و با نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفتند. يافته ها: یافته ها نشان داد که اكثريت دانشجويان (4/73%) مجرد، با ميانگين سنی 73/1 ± 85/20 سال بوده، مهمترين عامل ايجاد تنش در حرفه مامايي از نظر دانشجويان، مواجه شدن با وضعيتهاي بحراني(مادر و نوزاد) درحين انجام كا ر با ميانگين (79/.±13/3) بود. درمجموع با در نظر داشتن حيطه هاي مختلف، مهمترين وكم اهميت ترين عوامل تنش زاي حرفه مامايي به ترتيب، عوامل فردي با ميانگين امتياز(22/3±60/22) و عوامل سازماني و تشكيلاتي با ميانگين امتياز(44/1±25/18) بود. بين ترم تحصيلي، سن و وضعيت تاهل دانشجويان با ميزان تنش ارتباطي وجود نداشت. نتيجه گيري: برخورد با وضعيتهاي بحراني (مادر و نوزاد) در متصديان حرفه مامايي بالاترين امتياز مربوط به استرس را داشت. بديهي است كه بالا بردن توانمنديها و دانش حرفه اي و عملي دانشجويان براي ايجاد اعتماد به نفس لازم، براي اداره صحيح و تصميم گيري به موقع در موقعيتهاي اورژانس و در عين حال حمايتهاي قانوني مكفي، از راهكارهاي كاهش تنش دردست اندركاران حال و آينده اين حرفه است.



نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :کتایون ارفعی
نویسنده :خدیجه صادق دولق
نویسنده :سمیرا شهباززادگان
کلیدواژه ها (فارسی):تنش ، دانشجویان ، مامايي
موضوعات :WQ مامایی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش مامایی
کد شناسایی :2436
ارائه شده توسط : دکتر سمیرا شهباززادگان
ارائه شده در تاریخ :11 آبان 1390 09:05
آخرین تغییر :23 تیر 1401 08:46

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...