title

بررسی وضعیت محیط آموزشی بخش های اصلی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان کارورز و کارآموز براساس مدل DREEM

فولادی, نسرین and علیمحمدی, حسین and برقی, امیر (1390) بررسی وضعیت محیط آموزشی بخش های اصلی بیمارستان های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل از دیدگاه دانشجویان کارورز و کارآموز براساس مدل DREEM. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.





[img] Text - final reserch project report
94kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

223kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

5MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

287kB

Persian Abstract

زمینه و هدف: استفاده از الگوی (Dundee Ready Education Environment Measure) DREEM به عنوان ابزار تشخیصی برای بررسی مشکلات درسی و نیز اثر بخشی تغییر در آموزش و شناسایی تفاوت محیط واقعی با محیط مطلوب به کار می رود. این ابزار فضای محیط آموزشی و یادگیری را اندازه می گیرد. هدف از این مطالعه، بررسی نظرات کارورزان و کارآموزان چهار بخش اصلی بالینی در چهار بیمارستان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد محیط آموزشی بود. مواد و روش ها: این مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی با استفاده از ابزار استاندارد DREEM در چهار بخش اصلی بالینی (داخلی، کودکان، جراحی و زنان) در چهار بیمارستان دانشگاه (امام خمینی ره، بوعلی، فاطمی و علوی) انجام شد. پرسشنامه ای 50 سوالی در پنج حیطه یادگیری، استادان، درک دانشجو از توانایی علمی خود، فضای حاکم بر محیط آموزشی و درک دانشجو از شرایط اجتماعی خود میان کارورزان (102 نفر) و کارآموزان (140 نفر) که در طول زمان مطالعه در بخش های مورد بررسی بودند توزیع شد. داده های حاصل توسط نرم افزار SPSS تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین امتیازات کسب شده در پنج حیطه 02/73 از مجموع 200 امتیاز محاسبه شد که گرایش بیتشر به سمت منفی را نشان می دهد. میانگین حیطه های پنج گانه تفاوت معنی داری را نشان نداد. نظرات دو جنس فراگیران تفاوت معنی دار نشان نداد. نظرات کارآموزان نسبت به کارورزان در حیطه ی آمادگی تحصیلی دانشجو بهتر بود و در بقیه حیطه ها تفاوت معنی داری مشاهده نشد. نتیجه گیری: محیط آموزشی بخشهای بالینی در دانشگاه با گرایش بیشتر به سمت منفی و نامطلوب ارزیابی شد. توجه بیشتر به آموزش در رعایت اصول طراحی آموزشی و ایجاد فضای مناسب آموزشی به منظور یادگیری بهتر دانشجو، ضروری است و از الگوی DREEM برای پایش و سنجش اصلاح و تغییر در برنامه می توان استفاده کرد.

Title

Survey the educational environment of main clinical wards in educational hospitals affiliated to Ardabil university of medical sciences based on DREEM model

English Abstract

Introduction: DREEM (Dundee Ready Education environment Measure) model is used as a diagnostic tool for assessing educational problems and effectiveness of educational changes as well as identifying the difference between real and optimum environments. This tool measures the teaching and learning environment. The aim of this study was to investigate the viewpoints of intern and Extern of four main clinical wards in four main hospitals of Ardabil University of Medical sciences about the educational environment. Methods: This descriptive cross – sectional study was performed in four main clinical wards (internal medicine, pediatrics, surgery, and gynecology) of four university hospitals (Emam Khomeyni, Bon Ali, Fatemi, Alavi). The DREEM questionnaire was used as a standard tool. The fifty item questionnaires including five domain of learning, teachers, student’s perception about her/his scientific capability, the climate dominating the educational environment and student’s perception about his / her social status were distributed among interns (n = 102) and Externs (n = 140) . Data was analyzed by spss soft ware. Results: The mean of the achieved score in 5 domains was 73.02 out of 200 which was considered as negative comparing the mean of 5 domains showed no significant difference. The viewpoints of two genders of learners showed no significant difference. Extern’s viewpoints differed significantly from intern’s viewpoints in student’s perception about her/his scientific capability domain. The total score showed no significant difference of four main clinical wards. Conclusion: The educational environments of clinical wards were evaluated as almost undesirable It is essential for educational department of medical faculty to place more efforts on observing principles of structure design and create an appropriate educational environment in order to provide a better learning for students. DREEM model be used for monitoring and assessing modify actions and changes made in educational programs

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :نسرین فولادی
استاد مشاور :حسین علیمحمدی
نگارنده :امیر برقی
Additional Information:شماره پایان نامه: 0375
Uncontrolled Keywords:الگوی DREEM ، بخش های اصلی بالینی ، محیط آموزشی ، فراگیران
کلیدواژه ها (انگلیسی):DREEM model , Major clinical wards , Educational environment
Subjects:W Health professions > Medical Education W.18
Divisions:Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis
Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine
Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Microbiology
ID Code:2656
Deposited By: MS Soghra Golmaghani
Deposited On:03 Jul 1390 12:49
Last Modified:22 Feb 1399 10:33

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...