title

مقايسه تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه

حسینی آهق, میر محمد ، ایوان بقاء, ریحانه (1390) مقايسه تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه. در: سمینار بین المللی سلامت مدرسه, 28-27 مهر ماه 1390, شیراز- مجموعه فرهنگی و هنری فرهنگیان- تالار سعدی.

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
101kB

خلاصه فارسی

مقدمه: در حال حاضر بيش از 1100 ميليون نفر از مردم جهان سيگاري هستند و ك شيدن سيگار از مهمترين علل قابل پيشگيري ابتلا و مرگ و مير مي باشد. مطالعات انجام شده نشان دهنده بالا بودن ميزان شيوع استعمال سيگار در دانش آموزان پسر دبيرستاني و آغاز كشيدن سيگار از سنين كمتر از 18 سالگي مي باشد. بنابراين اين مطالعه با هدف كلي مقايسه تاثير آموزش با دو روش سخنراني همراه با برسش و باسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در داتش آموزان پسر سال دوم متوسطه خلخال انجام شده است. روش پژوهش: براي انجام اين پژوهش ابتدا پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوط به مشخصات فردي و عمومي ، ميزان ، نحوه و طول مدت مصرف سيگار و ميزان آگاهي در مورد مضرات مصرف سيگار توسط 150 دانش آموز شركت كننده در مطالعه تكميل، سپس با توجه به ميزان ، نحوه مصرف و نمرات آگاهي دانش آموزان برنامه ريزي آموزشي انجام و محتواي آموزشي يكسان با دو روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ و ارائه جزوه آموزشي براي دو گروه از دانش آموزان ارائه شده و در نهايت يك سال بعد از آموزش دانش آموزان شركت كننده در برنامه آموزشي به پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوط به مشخصات فردي و عمومي و ميزان و نحوه مصرف سيگار پاسخ داده اند. نتايج: ميزا ن شيوع مصرف سيگار در قبل از آموزش براي كل دانش آموزان شركت كننده در مطالعه برابر با 31 % ، در دانش 27 % و در گروه تحت آموزش با جزوه 35 % بوده كه در / آموزان گروه تحت آموزش با روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ 4 19 % ، گروه تحت آموزش با روش سخنراني / يك سال بعد از آموزش براي كل دانش آموزان شركت كننده در پژوهش 33 12 % و در گروه تحت آموزش با جزوه 26 % بوده است. / همراه با پرسش و پاسخ 33 بحث ونتيجه گيري: با توجه به يافته ها اجراي برنامه هاي آموزشي در زمينه مضرات مصرف سيگار بويژه با استفاده از روشهاي آموزشي مستقيم و چهره به چهره براي كاهش مصرف سيگار در دانش آموزان پسر دوم متوسطه موثر و مفيد به نظر مي رسد.



نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :میر محمد حسینی آهق
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش - سخنراني - پرسش و پاسخ - جزوه آموزشي - سيگار
موضوعات :WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت

WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :2716
ارائه شده توسط : آقای محمد حسینی آهق
ارائه شده در تاریخ :02 آبان 1390 08:35
آخرین تغییر :01 اسفند 1391 09:03

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...