title

مقايسه تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه

حسینی آهق, میر محمد and ایوان بقاء, ریحانه (1390) مقايسه تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه. در: سمینار بین المللی سلامت مدرسه, 28-27 مهر ماه 1390, شیراز- مجموعه فرهنگی و هنری فرهنگیان- تالار سعدی.

[img]
Preview
Text - Published Version
101kB

Persian Abstract

مقدمه: در حال حاضر بيش از 1100 ميليون نفر از مردم جهان سيگاري هستند و ك شيدن سيگار از مهمترين علل قابل پيشگيري ابتلا و مرگ و مير مي باشد. مطالعات انجام شده نشان دهنده بالا بودن ميزان شيوع استعمال سيگار در دانش آموزان پسر دبيرستاني و آغاز كشيدن سيگار از سنين كمتر از 18 سالگي مي باشد. بنابراين اين مطالعه با هدف كلي مقايسه تاثير آموزش با دو روش سخنراني همراه با برسش و باسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در داتش آموزان پسر سال دوم متوسطه خلخال انجام شده است. روش پژوهش: براي انجام اين پژوهش ابتدا پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوط به مشخصات فردي و عمومي ، ميزان ، نحوه و طول مدت مصرف سيگار و ميزان آگاهي در مورد مضرات مصرف سيگار توسط 150 دانش آموز شركت كننده در مطالعه تكميل، سپس با توجه به ميزان ، نحوه مصرف و نمرات آگاهي دانش آموزان برنامه ريزي آموزشي انجام و محتواي آموزشي يكسان با دو روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ و ارائه جزوه آموزشي براي دو گروه از دانش آموزان ارائه شده و در نهايت يك سال بعد از آموزش دانش آموزان شركت كننده در برنامه آموزشي به پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوط به مشخصات فردي و عمومي و ميزان و نحوه مصرف سيگار پاسخ داده اند. نتايج: ميزا ن شيوع مصرف سيگار در قبل از آموزش براي كل دانش آموزان شركت كننده در مطالعه برابر با 31 % ، در دانش 27 % و در گروه تحت آموزش با جزوه 35 % بوده كه در / آموزان گروه تحت آموزش با روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ 4 19 % ، گروه تحت آموزش با روش سخنراني / يك سال بعد از آموزش براي كل دانش آموزان شركت كننده در پژوهش 33 12 % و در گروه تحت آموزش با جزوه 26 % بوده است. / همراه با پرسش و پاسخ 33 بحث ونتيجه گيري: با توجه به يافته ها اجراي برنامه هاي آموزشي در زمينه مضرات مصرف سيگار بويژه با استفاده از روشهاي آموزشي مستقيم و چهره به چهره براي كاهش مصرف سيگار در دانش آموزان پسر دوم متوسطه موثر و مفيد به نظر مي رسد.



Item Type:Conference or Workshop Item (Poster)
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :میر محمد حسینی آهق
Uncontrolled Keywords:آموزش - سخنراني - پرسش و پاسخ - جزوه آموزشي - سيگار
Subjects:WA Public Health > Public Health Education WA.18
WA Public Health > Public Health Education WA.18

WM Psychiatry
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing
ID Code:2716
Deposited By: MR Mohammad Hosseini Ahag
Deposited On:02 Aug 1390 08:35
Last Modified:01 Dec 1391 09:03

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...