title

بررسي نظرات دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري- مامايي اردبيل نسبت به مزاياي استفاده از csc

مصطفی زاده, فریده and کهنمویی, فریبا and مشعوفی, مهرناز and اسدزاده, فيروزه (1390) بررسي نظرات دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري- مامايي اردبيل نسبت به مزاياي استفاده از csc. مجله سلامت و مراقبت ــ 13 (2). pp. 36-44. شاپا 2228-6799

[img]
Preview
Text - Published Version
140kB

Persian Abstract

شكل سنتي آموزش باليني تا حد زيادي بر اساس روش استاد- شاگردي بوده و به خوبي مشخص است كه استفاده از اين روش ها تمام مهارتها را بطور موثر به دانشجويان ياد نمي دهد و اين امر خصوصاً در مورد دانشجويان باليني صدق مي كند. مركز مهارتهاي باليني (clinical skills center) فرصتي را فراهم مي آورد تا دانشجويان با استفاده از انواع وسايل كمك آموزشي و مدل و مانكن ها بتوانند مهارتهاي باليني و ارتباط خود را در محيطي آرام و كنترل شده افزايش دهند. هدف از اين پژوهش بررسي نظرات دانشجويان مامايي اردبيل در مورد مزاياي استفاده از اين مركز مي باشد. روش پژوهش: پژوهش فوق يك مقاله توصيفي- مقطعي مي باشد كه بررسي دانشجويان مامايي دانشكده پرستاري- مامايي اردبيل (39نفر) كه تجربه آموزش باليني در CSC را داشتند انجام شده است (سال 1388). ابزار گردآوري داده ها پرسشنامه مشتمل بر دو بخش مشخصات دموگرافيك و 14 سوال در مورد مزاياي استفاده از مركز مهارتهاي باليني بود كه سوالات بر اساس مقياس ليكرت نمره گذاري شدند(از 5 تا 1). نتايج بعد از جمع آوري داده ها توسط نرم افزار اماري spss و آزمونهاي آماري- توصيفي مورد بررسي قرار گرفتند. نتايج: يافته هاي پژوهش نشان داد ندكه 8 نفر از دانشجويان مامايي ورودي 85 (7/66%) نسبت به مزاياي CSC نظركاملاً موافق و 6 نفر از دانشجويان ورودي مامايي 86 (9/46%) نسبت به مزاياي CSC نظر موافق داشتند. مقايسه ميانگين نمره دانشجويان ورودي 85 (25± 88) و 86 (38± 82) معني دار نبود. نظرات دانشجويان دو ورودي در مورد اين كه تمرين در CSC قدرت برقراري ارتباط را افزايش مي دهد(04/0) و همچنين تمرين در CSC آزموش كاربردي اخلاق حرفه اي را ارتقا مي دهد معني دار (P< 0.01) ولي در بقيه سوالات در دو گروه مامايي اختلاف معني دار نبود. بحث و نتيجه گيري: نتايج پژوهش فوق نشان داد كه استفاده از مركز مهارتهاي باليني در آموزش باليني و ارتقاء سطح آن مفيد است بعبارت ديگر بهتر است دانشجويان مامايي (و حتي ساير رشته هاي باليني) قبل از ورود به محيط واقعي باليني در اين مركز تحت آموزش قرار گيرند براي رسيدن به اين هدف برنامه ريزي مناسب توسط دست اندركاران آموزش باليني از اهميت خاصي برخوردار خواهد بود.

Title

Midwifery students views on the benefits of using clinical skills center

English Abstract

Abstract Background: Clinical skills center provides an opportunity for students to increase their clinical skills and communication in a calm and controlled environment using a variety of teaching aids and models. The purpose of this study is to survey the midwifery students’ opinion about the benefits of this center in Ardabil. Methods: This study is a descriptive cross-sectional study on the midwifery students (n=39) of Nursing – Midwifery Faculty in Ardabil, who have had the experience of clinical education at Clinical Skill Center Data was collected by a questionnaire including demographic information and 14 questions about the characteristics and advantages of the two sections of the Clinical Skills Center, which were graded (from 5 to 1) based on the Likert scale, Results were analyzed using spss statistical software and statistical tests. Results: Results showed that students of midwifery entering in 1385 (66.7 %) totally agreed and 6 students of midwifery entering 1386 (46.9%) agreed with the benefits of clinical skills center. The mean score for 1385 students, (88 ± 25) and 1386 students (82 ± 38) was not meaningful. All of these students’ idea about the fact that practicing in Clinical Skill Centerincreases the ability of communication (0/04) and that training in Clinical Skill Centerboosts practical training of professional ethics was meaningful (P<0.01). But in the rest of the questions there was no meaningful difference in the two midwifery groups Conclusions: The results showed that the use of Clinical Skill Centerin clinical education and clinical skills is helpful for improving the midwifery students’ (and even other clinical fields) skills. In other words; midwifery students should train in this center before entering the actual clinical environment. To achieve this goal, proper planning by those involved in clinical education will be important.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :فریده مصطفی زاده
نویسنده مسئول :فریبا کهنمویی
Uncontrolled Keywords:مركز مهارتهاي باليني - دانشجويان مامايي - نظرات
کلیدواژه ها (انگلیسی):Midwifery students - clinical skill center
Subjects:WQ Obstetrics > WQ.18 Obstetrics Education
Divisions:Faculty of Medicine > Department of Anesthesiology , Obstetrics & Gynecology
Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Health Information Management
Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Midwifery
ID Code:3020
Deposited By: MS Farideh Mostafazadeh
Deposited On:18 Nov 1390 10:51
Last Modified:01 Apr 1393 07:44

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...