خانجانی, زینب and قربانیان, ناصر and مولوی, پرویز (1389) اثربخشي آموزش گروهي مهارت هاي زندگي در بيماران اسکيزوفرنيک: کاربردهايي براي روشهاي درماني جامع. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز ــ 32 (2). pp. 45-50. شاپا 1608-5671
|
Text
- Published Version
136kB |
Official URL: http://majalleh.tbzmed.ac.ir/List_majaleh.aspx?maj...
Persian Abstract
زمينه و اهداف: اين پژوهش يک مطالعه پيش آزمون، پس آزمون با گروه کنترل بود. 40 بيمار اسکيزوفرني بصورت تصادفي انتخاب و به دو گروه مساوي، گروه آزمايش و کنترل، تقسيم شدند. روش بررسي: گروه آزمايش 12 جلسه تحت آموزش مهارت هاي زندگي قرار گرفتند. داده ها توسط پرسشنامه نيمرخ مهارتهاي زندگي جمع آوري شد. نتايج دو گروه آزمايش و کنترل با استفاده از آزمون t و روش نمره هاي افزوده مقايسه شد. يافته ها: يافتهها نشان دادند که بين دو گروه آزمايش و کنترل در مهارت تعامل اجتماعي و توانايي اجتماعي/ شخصي (001/0=p) تفاوت معني دار وجود دارد. اما بين اين دو گروه در مهارت هاي مراقبت از خود (230/0=P) و کاهش آشفتگي (330/0=P) تفاوت معني دار بدست نيامد. نتيجه¬گيري: آموزش مهارت¬هاي زندگي در دو مهارت مراقبت از خود و کاهش آشفتگي در پس آزمون نسبت به پيش آزمون افزايش چشمگير و معني داري ايجاد نکرد. ولي در مهارت¬هاي تماس اجتماعي، روابط بين فردي، و مسئوليت پذيري تفاوت معني¬دار آماري بين پيش آزمون و پس آزمون گروه آزمايش بوجود آورد.
Title
The Effectiveness of Group Training of Life Skills on Schizophrenia Patients: Applications for Comprehensive Therapeutic Methods
English Abstract
Background and Objectives: Group training of life skills means how to use behavioral techniques in schizophrenic patients to manage their interpersonal and interpersonal deficiencies, to achieve independent lofe skills. The present study intends to investigate the effectiveness of training five different life skills, including; self-care skill, disturbance reducing skill, interpersonal communication skills, social contact and responsibility taking in schizophrenia patients. Materials and Methods: This study was a pretest and posttest designed study. Frothy schizophrenia patients were randomly allocated and divided in two equal groups, study and control group. Study group underwent twelve sessions of life skill training. Data was gathered by life skills profile questionnaire. Results: The results were compared between study and control group using test and gain score method. There were meaningful difference between study and control group in their social interaction skill and personal/social ability (P=0/001). There were not a meaningful difference in self care (P=0/230) and disturbance reducting skills (P=0/330) between these two groups. Conclusion: Training life skills including self-caring skill and disturbance reducting did not change noticeably in posttest in comparison with pretest. But in social contact skill, interpersonal skill and responsibility taking there was a significant difference statistically between pretest and posttest in study group
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | زینب خانجانی |
Additional Information: | Indexed in: Google Scholar, SID, Magiran |
Uncontrolled Keywords: | آموزش گروهی ، مهارتهای زندگی ، اسکیزوفرنی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Life Skills , Schizophrenia , Social ability |
Subjects: | WM Psychiatry |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology |
ID Code: | 3099 |
Deposited By: | Dr Parviz Molavi |
Deposited On: | 23 Nov 1390 07:36 |
Last Modified: | 21 Feb 1399 13:08 |
Repository Staff Only: item control page