title

بررسی دانش و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس در سال 1387

کامران, عزیز ، شرقی, افشان (1390) بررسی دانش و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس در سال 1387. مجله سلامت و بهداشت اردبیل ــ 2 (1). ص.ص.31-39. شاپا 2228-7183

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
244kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/health/artic...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: یکی از راه های انکار ناپذیر در ارتقاء کیفیت آموزش، برنامه ریزی درسی و داشتن طرح درس است. برنامه ریزی درسی فرآیندی است برای تعیین هدف های مناسب آموزشی و تشخیص دادن مسائل، نیازها، امکانات و محدودیت هائی که برای رسیدن به اهداف آموزشی وجود دارد. این مطالعه با هدف تعیین آگاهی و نگرش هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مورد طراحی درس انجام گرفت. روش کار: جامعه آماری مطالعه شامل کلیه اعضای هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و نمونه گیری بصورت سرشماری بوده و ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه محقق ساخته است که اعتبار آن توسط تنی چند از اساتید 0 به دست آمد. اطلاعات / دانشگاه مورد تائید قرارگرفت و پایایی این پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفا کرونباخ 75 با توزیع پرسشنامه در میان اعضای هیئت علمی و تکمیل آن توسط آنها، به دست آمد. برای تحلیل داد ه ها، از ابزارهای T-test ،Tukey آمار توصیفی و استنباطی مثل ضریب همبستگی پیرسون و آزمون تحلیل واریانس یک عاملی و آزمون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. SPSS- استفاده شده و داده ها با استفاده از نر م افزار آماری 15 (%76/ یافته ها: نتایج نشان داد که از تعداد 81 نفر اعضای هیئت علمی شرکت کننده در مطالعه، اکثریت با مردان ( 5 48 %) برخوردار بودند. میانگین نمره آگاهی / بود. اکثریت شرکت کنندگان از تحصیلات تخصص- فوق تخصص ( 1 9) ارزیابی شد. / 39 با انحراف معیار 7 / 4) و میانگین نمره نگرشی خوب ( 37 / 17 با انحراف معیار 18 / متوسط پایین ( 18 نتایج آزمون اختلاف معنی داری را در میانگین نمره آگاهی و میانگین نمرات نگرشی دانشکده ها نشان داد و اختلاف معنی داری بین جنسیت و میانگین نمره آگاهی در هد ف نویسی وجود داشت. نتیجه گیری: با توجه به اهمیت برنامه ریزی درسی و طرح درس در پیشبرد اهداف آموزش، لزوم توجه بیشتر و انجام مطالعات در زمینه عملکرد و عوامل موثر بر آن در زمینه برنامه ریزی درسی در اساتید دانشگاه حس میشود

عنوان انگليسی

Knowledge and Attitude of Academic Staffs of Ardabil University of Medical Sciences on Lesson Planning

خلاصه انگلیسی

Background & Objectives: One the most undeniable ways in improving education quality is lesson planning and having a lesson plan. Lesson planning is a process for determining appropriate educational objectives, identifying problems, needs, facilities, and limitations which may present in achieving educational objectives. The aim of this study was to determine the knowledge and attitude of the instructors in Ardabil University of Medical Sciences about lesson planning. Methods: Samples included all the instructors working in Ardabil University of Medical Sciences. The instrument for data collection was a researcher made questionnaire whose dependability was confirmed by some instructors at the University and its reliability was 0.75 (Alpha cronbach test). The data were gathered through completing the questionnaire by instructors. The data were analyzed using SPSS 15 by Pearson correlation, one-factor variance analysis, Tukey and T-test. Results: The majority of 81 instructors participated in the study (76.5%) were male. Most of them were specialists or sub specialists. The mean score for knowledge was evaluated as below average (17.18±4.18) and for attitude as good (39.37±9.7). The results showed a significant difference in the mean of knowledge score and the mean of attitude score. Moreover, mean knowledge on course objectives writing showed significant difference between genders. Conclusion: Considering the importance of lesson planning in improving the educational objectives, it is necessary to pay more attention, do more studies in order to find out the factors affecting instructors lesson planning.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :عزیز کامران
کلیدواژه ها (فارسی):طرح درس ، دانش ، نگرش ، هیئت علمی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Lesson Planning , Teachers , Knowledge , Attitude
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
کد شناسایی :3114
ارائه شده توسط : دکتر افشان شرقی
ارائه شده در تاریخ :25 بهمن 1390 09:00
آخرین تغییر :08 بهمن 1391 10:59

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...