title

تحلیل مشتری براساس اصول بازیاریابی اجتماعی و رابطه آن با انجام رفتارهای پرخطر در معتادین تزریقی با و بدون تزریق مشترک

فولادی, نسرین ، پورفرضی, فرهاد ، تقي زاده, جلال (1390) تحلیل مشتری براساس اصول بازیاریابی اجتماعی و رابطه آن با انجام رفتارهای پرخطر در معتادین تزریقی با و بدون تزریق مشترک. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img] سایر (spss) - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

78kB
[img] سایر (spss) - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

63kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
80kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
265kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه وهدف : برای کاهش رفتارهای پرخطر ناشی از اعتیاد تزریقی ، باید شناخت دقیقی از رفتارها و ویژگی های معتادین داشت . این پژوهش با هدف ارزیابی این ویژگی ها بر اساس اصول بازاریابی اجتماعی صورت گرفته است. روش کار : در مطالعه توصیفی – تحلیلی حاضر ، 360 نفر معتاد تزریقی در دو گروه 180 نفری معتادین تزریقی با تزریق مشترک و معتادین تزریقی بدون تزریق مشترک ، از اماکن مختلف اردبیل به صورت تصادفی انتخاب و به وسیله پرسشنامه طراحی شده ، مورد مصاحبه قرار گرفتند. نتایج با نرم افزار SPSS مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج : نتایج نشان داد که جنس، وضعیت تاهل، وضعیت اشتغال ، سن شروع اعتیاد ، سن شروع تزریق ، تواتر تزریق مواد مخدر ، دفعات تزریق در روز ، محل دریافت سرنگ برای تزریق ، نوع شرکای جنسی در چند ماه اخیر ، بین معتادین تزریقی با تزریق مشترک و معتادین تزریقی بدون تزریق مشترک، تفاوت معناداری نداشت. ولی معتادین با تزریق مشترک ، سطح تحصیلات پایین تر دارند ( 037/0P= ) ، تعداد سرنگ نو دریافتیشان در ماه کمتر است ( 001/0 P= ) ، احتمال ابتلا به ایدز را در خود بیشتر دانسته اند ( 001/0 P= ) ، بحث با شریک جنسی در مورد استفاده از کاندوم و نیز استفاده از کاندوم در آخرین رابطه جنسی خود را کمتر ذکر کرده اند ( 001/0 P= ) ، میانگین تعداد شرکای جنسی خود در 3 ماه اخیر را بیشتر ذکر کرده اند. ( 003/0 P= ) همچنین بین درک از خطر و نیز استفاده از کاندوم درمعتادین تزریقی با تزریق مشترک ارتباط معناداری وجود دارد. ( 001/0 P= ) نتیجه گیری : با توجه به ارتباط معنادار بین درک از خطر و استفاده از کاندوم در معتادین تزریقی با تزریق مشترک ، باید جهت افزایش استفاده از کاندوم در میان معتادین تزریقی ، اطلاع رسانی مناسبی به معتادان شود که با توجه به سطح سواد پایین تر در گروه با تزریق مشترک ، احتمالا بروشورها و مطالب خواندنی کارایی مناسبی نخواهند داشت و کلاس های حضوری و نیز رسانه های مختلف سمعی بصری از جمله تلویزیون مناسب تر به نظر می رسد.

عنوان انگليسي

Customer Analysis based on Social Marketing Principles and its Relationship with High Risk Behaviors in Injecting Drug Users either with or without Needle Sharing

خلاصه انگلیسی

Introduction: It is essential to have an accurate knowledge about characteristics of drug users, if we need to diminish high-risk behaviors for drug injection. This research has been done to assess these traits based on social marketing principles. Procedure: In this descriptive-analytic research, 360 drug users are randomly selected in two groups from different places in Ardebil city. The first group is drug users who have needle sharing and the second one are drug users without needle sharing. The number of each group members is the same and equal to 180 drug user. All of them were interviewed by a form that had already been prepared. The results were extracted by SSPS software and then were analyzed. Observations: The results showed that age, gender, material status, job position, age of addiction start, age of injection start, injection frequency, injection frequency per day, syringe supply place, partners gender at the recent few months, all these mentioned criteria had no significant difference between drug users with needle sharing and without needle sharing. But the educational level of drug users with needle sharing is lower(P=0.037), the number of new syringe use per month is lesser(P=0.001), they predict , they are more likely to be infected with AIDS (P=0.001), they have less argument with their partner about using condom, also they mostly have not used condom at their last sexual relationship(P=0.001), average number of their partners during last three months is high(P=0.003) and there is a meaningful relationship in drug users with needle sharing group between true sense of peril and using condom as well (p=0.001). Conclusion: Inasmuch as there is significant relationship between true sense of danger and using condom, it is necessary to have an appropriate advertising to increase using condoms among injecting drug users. According to low education among drug users with needle sharing, using brochures and texts don’t sound to have suitable efficiency. Attending classes and various audio and video media like TV seem more efficient in this case.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :نسرین فولادی
استاد مشاور :فرهاد پورفرضی
نگارنده :جلال تقي زاده
اطلاعات اضافی :شماره پایان نامه: 0408
کلید واژه ها:رفتارهای پر خطر ، بازاریابی اجتماعی ، درک از خطر
کلید واژه ها (انگلیسی):High Risk Behaviors , Social Marketing , True Sense of Danger
موضوعات :WA بهداشت عمومي
WA بهداشت عمومي

WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه اطفال ، پزشکی اجتماعی
کد شناسایی :3284
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :24 فروردین 1391 08:02
آخرین تغییر :31 خرداد 1393 08:29

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...