احدی, بتول and ستوده, محمد باقر and حبیبی, يعقوب (1391) مقايسه بهزيستی روان شناختی و مکانيزم های دفاعی در دانش آموزان با و بدون لکنت زبان. فصلنامه روان شناسي مدرسه ــ 1 (4). pp. 22-6. شاپا 2252-0821
|
Text
- Published Version
234kB |
Official URL: http://www.uma.ac.ir/page.php?slct_pg_id=1130&sid=...
Persian Abstract
هدف پژوهش حاضر، مقايسه ي بهزيستي روان شناختي و مكانيز مهاي دفاعي در دانش آموزان با و بدون لكنت زبان است. طرح پژوهش، پس رويدادي از نوع مورد- شاهدي بوده است. جامعه مورد نظر دانش آموزان با و بدون لكنت زبان دور هي راهنمايي شهرستان گرمي بود. نمونه ي آماري مشتمل بر 30 آزمودني پسر ( 15 نفر لكنتي و 15 نفر عادي) بود. در راستاي هدف اين پژوهش ابزارهاي مورد استفاده، پرسشنامه ي بهزيستي روان شناختي ريف و مكانير مهاي دفاعي بود. روش نمونه گيري در اين پژوهش تصادفي ساده بود. پس از جمع آوري اطلاعات، داده هاي به دست آمده از پرسشنامه ها با استفاده از نرم افزارتجزيه و تحليل شده است. بر اساس نتايج حاصله از آزمون تحليل واريانس چند متغيره در سطح ،SPSSتفاوت معناداري بين دانش آموزان لكنتي و عادي در هر دو متغير بهزيستي روان شناختي و P <٠/٠١مكانيزم هاي دفاعي وجود دارد. اين يافته ها حاكي است كه دانش آموزان لكنتي، بهزيستي روان شناختي پايين تري داشته و از مكانيز مهاي دفاعي ناپخته تري نسبت به دانش آموزان عادي استفاده مي كنند
Title
The comparison of psychological well-being and defense mechanisms in stuttereing and non stuttering students
English Abstract
The purpose of this study was to compare psychological well-being and defense mechanisms in stuttering and non stuttering students.The sample included 15 stuttering and 15 non stuttering students who were stuttering student Random sampling and non-stuttering student the cloning methods according to age and education status were selected. For data collection, the Psychological Well-being Scale and Defense Mechanisms Questionnaire were used. Data were analyzed using multivariate analysis of variance.The results showed that there are significant differences between the psychological well-being and defense mechanisms of stuttering and non stuttering students (p<0.01). In fact, the psychological well-being of stuttering students was lower than that of non stuttering students. Also results showed that stuttering students used more immature defense mechanisms.
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | بتول احدی |
نویسنده : | محمد باقر ستوده |
نویسنده مسئول : | يعقوب حبیبی |
Additional Information: | فصلنامه ي روان شناسي مدرسه در پايگاه استنادي علوم جهان اسلامي (ISC) -(SID) پايگاه اطلاعات علمي جهاد دانشگاهي و(magiran) نمايه مي شود. |
Uncontrolled Keywords: | لكنت زبان، بهزيستي روان شناختي، مكانيزم هاي دفاعي، دانش آموزان |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | stuttering, psychological well-being, defense mechanisms and students |
Subjects: | WM Psychiatry WV Otolaryngology |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Surgery |
ID Code: | 4088 |
Deposited By: | MR Azim Malekpoor |
Deposited On: | 22 Dec 1391 09:22 |
Last Modified: | 20 Jan 1397 13:25 |
Repository Staff Only: item control page