title

بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ به ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه خلخال

حسینی آهق, میر محمد (1378) بررسي مقايسه اي تاثير آموزش به روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ به ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار در دانش آموزان پسر سال دوم متوسطه خلخال. [ research project ]

[img] PDF - Published Version
محدود به Repository staff only

626kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

مقدمه : 2500 ميليون نفر از مردم جهان و 12 ميليون نفر از مردم ايران در حال حاضر سيگاري هستند و كشيدن سيگار از مهمترين عامل ابتلاءبه بيماريها و مرگ و مير مي باشد. مطالعات انجام شده نشان دهنده بالا بودن ميزان شيوع استعمال سيگار در دانش آموزان پسر دبيرستاني و شروع به كشيدن سيگار از سنين كمتر از 18 سالگي مي باشد. اهداف : اين مطالعه با هدف كلي مقايسه تاثير آموزش با دو روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ با ارائه جزوه آموزشي بر ميزان استعمال سيگار دردانش آموزان پسر سال دو متوسطه خلخال انجام شده است. روش تحقيق : ابتدا پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوطه به مشخصات فردي و عمومي ، ميزان ، نحوه و طول مدت مصرف سيگار و ميزان آگاهي در مورد مضرات مصرف سيگار توسط 150 دانش آموز شركت كننده در مطالعه تكميل و سپس و با توجه به ميزان، نحوه مصرف و نمرات آگاهي دانش آموزان برنامه ريزي آموزشي انجام و محتواي آموزشي يكسان با دو روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ و ارائه جزوه آموزشي براي دو گروه از دانش آموزان ارائه شده و در نهايت در يك سال بعد از آموزش دانش آموزان شركت كننده در برنامه آموزشي به پرسشنامه اي حاوي سئوالات مربوط به مشخصات فردي و عمومي و ميزان و نحوه مصرف سيگار پاسخ داده اند. نتايج : ميزان شيوع مصرف سيگار در قبل از آموزش براي كل دانش آموزان شركت كننده در مطالعه برابر 33/31% دانش آموزان گروه تحت آموزش با روش سخنراني همراه با پرسش و پاسخ 4/27% و در گروه تحت آموزش با جزوه 35% بوده كه در يك سال بعد از آموزش براي كل دانش آموزان 33/19% ، گروه تحت آموزش با سخنراني همراه با پرسش و پاسخ 33/12% و در گروه تحت آموزش با جزوه 26% بوده است همچنين ميزان مصرف سيگار در دو گروه تحت آموزش يكديگر متفاوت بوده است. با توجه به يافته ها برنامه ريزي آموزشي و اجراي آن در مورد مضرات مصرف سيگار بويژه با استفاده از روشهاي آموزشي مستقيم و چهره به چهره به منظور كاهش مصرف سيگار در دانش آموزان پسر دوم متوسطه موثر و مفيد به نظر مي رسد.



Item Type: research project
زبان سند : فارسی
project status : اتمام یافته
مجری اصلی :میر محمد حسینی آهق
تاریخ اتمام :19 June 1378
Uncontrolled Keywords:آموزش – سخنراني – پرسش و پاسخ – جزوه آموزشي – سيگار
Subjects:WY Nursing > Nursing Education WY.18
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing
Vice Chancellor for Research and Technology > Deputy for Research and Technology management and Medical Information > completed research projects
ID Code:428
Deposited By: MS Soghra Golmaghani
Deposited On:02 Aug 1388 06:14
Last Modified:15 Jun 1391 09:28

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...