title

بررسی ارتباط شیوه های تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانش آموزان نوجوان

بشرپور, سجاد ، مولوی, پرویز ، شیخی, سیامک ، خانجانی, سجاد ، رجبی, مسلم ، موسوی, سید امین (1392) بررسی ارتباط شیوه های تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانش آموزان نوجوان. مجله دانشگاه علوم پزشكي اردبيل ــ 13 (3). ص.ص.264-275. شاپا 2228-7280

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
167kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://journals.arums.ac.ir/index.php/jarums/artic...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: قلدری دانش آموزان به ویژه در دوره نوجوانی یک مشکل شایع در مدارس است که از جمله علل مطرح برای آن بدتنظیمی هیحانی می باشد، بر این اساس هدف این پژوهش بررسی ارتباط شیوه های تنظیم و ابراز هیجان با رفتارهای قلدری در دانش آموزان نوجوان بود. روش کار: کل دانش آموزان مدارس پسرانه راهنمایی و متوسطه شهر اردبیل در سال تحصیلی 90-91 جامعه آماری این پژوهش بودند. تعداد 220 نفر که به روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند به پرسش نامه های قلدری/قربانی شدن، شیوه های تنظیم و ابراز هیجان پاسخ دادند، داده های بدست آمده نیز با استفاده از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیون چند متغیری تحلیل شد. یافته ها: نتایج نشان داد که نمرات افراد در شاخص قربانی قلدری شدن با ارزیابی شناختی مجدد ( r = 0/15 و 02/0>p)، سرکوبی هیجانات (47/0=r و 001/0 >p) و ابراز مثبت هیجان (25/0=r و 001/0 >p) ارتباط مثبت ولی با شدت تکانه (35/0 -=r و 001/0 >p) و ابراز منفی هیجان (43/0 -=r و 001/0 >p) ارتباط منفی دارد. قلدری کردن بر دیگران نیز با ارزیابی شناختی مجدد (14/0=r و 03/0 >p) و شدت تکانه (31/0=r و 001/0 >p) و ابراز منفی هیجان (29/0=r و 001/0 >p) ارتباط مثبت ولی با سرکوبی هیجانات (28/0-=r و 001/0 >p)، ابراز مثبت هیجان (24/0-=r و 001/0 >p) رابطه منفی دارد. شیوه های تنظیم و ابراز هیجان 36% واریانس قربانی قلدری شدن و 19% از واریانس قلدری کردن را تبیین کردند. نتیجه گیری: این مطالعه آشکار کرد که بی نظمی هیجانی در طول دوره نوجوانی نقش مهمی در رفتارهای قلدری و قربانی قلدری شدن دارد لذا آموزش مهارتهای تنظیم هیجان به عنوان یک روش مداخله برای چنین مشکلات رفتاری پیشنهاد می شود.

عنوان انگليسی

The Relationship between Emotion Regulation and Emotion Expression Styles with Bullying Behaviors in Adolescent Students

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: Students bullying, especially in the adolescence period, is a prevalent problem in the schools, that emotional dysregulation is posed as a one cause of it. Considering this issue, the aim of this study was to investigate the relationships between emotion regulation and emotion expression styles with bullying behaviors in adolescent students. Methods: The method of this study was correlation. Whole male students of secondary and high schools in Ardabil at 90-91 educational year comprised statistical population of this research. Two hundred thirty students, were selected by multistage cluster sampling method, responded to the questionnaires of bullying/victimization, emotion regulation and emotion expression. Gathered data were analyzed by Pearson correlation and multiple regression tests. Results: The results showed that victimization by bullying has positive relationship with cognitive reappraisal (r= 0.15, p<0.02), emotion suppression (r= 0.47, p<0.001), and positive expression (r= 0.25, p<0.02), but has negative relationship with impulse severity (r= -0.35, p<0.001), and negative emotion expression (r= -0.43, p<0.001). Furthermore bullying has a positive relationship with cognitive reappraisal (r= 0.14, p<0.03), impulse severity (r= 0.31, p<0.003), and negative expression (r= 0.29, p<0.001), but has negative relationship with emotion suppression (r= 0.28, p<0.001), and positive expression (r= 0.24, p<0.001). In sum emotion regulation and emotion expression styles explained 36 percent of the variance of the victimization by bullying and 19 percent of the variance of the bullying. Conclusion: This research demonstrated that emotion dysregulation at the adolescent period plays important role in bullying and victimization, thus the training of emotion regulation abilities is suggested as the one of interventions methods for this behavioral problems.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سجاد بشرپور
نویسنده مسئول :پرویز مولوی
همکار طرح :سیامک شیخی
دانشجو :سجاد خانجانی
دانشجو :مسلم رجبی
همکار طرح :سید امین موسوی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google scholar, magiran, SID, ISC
کلیدواژه ها (فارسی):تنظیم هیجان ، ابزار هیجان ، قلدری ، نوجوانان
کلیدواژه ها (انگلیسی):Emotion Regulation ; Emotion Expression ; Bullying ; Adolescents
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :4902
ارائه شده توسط : دکتر پرویز مولوی
ارائه شده در تاریخ :25 آبان 1392 11:34
آخرین تغییر :21 اردبهشت 1399 11:55

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...