شریفی راد, غلامرضا ، کامران, عزیز ، عزیزی, ناهید ، طیبانی, ملیحه ، دانش پژوه, فرزانه (1392) به کارگیری مدل تضمین آموزش در بررسي آگاهي و نگرش اعضای هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در مورد طرح درس. تحقیقات نظام سلامت ــ 9 (10). ص.ص.1082-1093. شاپا 1735 -2363
متن کامل
|
متنی
- نسخه چاپ شده
292kB |
آدرس اینترنتی رسمی : http://hsr.mui.ac.ir/index.php/jhsr/article/view/1...
خلاصه فارسی
مقدمه: آموزش علوم پزشكي مستلزم وجود برنامه آموزشي كارآمد میباشد و اهمیت طرح درس در پیشبرد آموزش انکارناپذیر است. این مطالعه با هدف بکارگیری مدل تضمین آموزش در بررسي آگاهي و نگرش اعضای هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان در مورد طرح درس در سال 1392 انجام شد. روشها: تحقيق حاضر از نوع مطالعات توصيفي- تحليلي ميباشد که جامعه آماري مطالعه حاضر شامل كليه اعضاي هيأت علمي دانشگاه علوم پزشكي اصفهان نفر بودند که به صورت سرشماري وارد مطالعه شدند ابزار گردآوري اطلاعات شامل پرسشنامه محقق ساخته در سه بخش شامل سؤالات دموگرافیک، سؤالات آگاهی (37 سؤال چهارگزینهای) در قالب اجزا مدل تضمین آموزش و سؤالات نگرشی بود که روایی صوری، محتوی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفت. براي تحليل دادهها، از آزمونهای استنباطي نظیر ضريب همبستگي پیرسون و آزمون تحليل واريانس يك عاملي و T-test استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار آماري SPSS نسخه 18 مورد تجزيه تحليل قرار گرفتند. یافتهها: میانگین نمره کل اعضای هیأت علمی شرکتکننده در مطالعه 14 (از 37) با انحراف معیار 2/8 بود در آیتمهای اصول برنامهریزی، محتوی و اهداف آموزشی اختلاف معنیداری بین اعضای هیأت علمی دانشکدهها وجود داشت. بیشترین نمره کل آگاهی به اعضای هیأت علمی با تحصیلات فوق تخصص و کمترین نمره به سطح تحصیلات تخصص اختصاص داشت و اعضای هیأت علمی مرد و زن به ترتیب کمترین و بیشترین نمره کل آگاهی را کسب کردند. در تمام آیتمهای اجزا مدل تضمین آموزش اختلاف معنیداری بین اعضای هیأت علمی بر حسب سابقه کارگاه وجود داشت. میانگین نمره کل نگرشی اعضای هیأت علمی شرکتکننده در مطالعه 6/44 با انحراف معیار 4/3 بود. نتیجه گیری: اساتید دانشگاه از نظر آگاهی در وضعیت مناسبی قرار نداشتند اما نگرش نسبتا خوبی به طرح درس داشتند لزوم برنامهریزیهای دقیق و مداوم برای بهبود این مسأله ضروری است.
عنوان انگليسی
Using ASSURE Model on studying the knowledge and attitudes of Isfahan Medical University Faculty Members about Lesson Plan
خلاصه انگلیسی
Background: Medical education need to efficient teaching programs and the importance of lesson plans is irrefutable in promoting of education. This study aimed to use the ASSURE model in studying the knowledge and attitudes of university faculty members' about the lesson plan at 2013 years. Methods: The study was a descriptive analytical study and the study population was consisted of university faculty members that were included in the census. Data collection included questionnaires consists of three parts: demographic questions, questions about knowledge (37 multiple choice questions) based on components of ASSURE model ensures and attitude questions. The face and content validity was approved. For data analysis, inferential tests such as Pearson correlation coefficient test, ANOVA and T-test were used. Data were analyzed with using statistical software spss-18. Findings: The mean scores of faculty members participating in the study, was 14 (from total 37) SD=8.2. In the items of planning principles, content and learning objectives, there was significant difference between faculty members. The highest total score allocated to among specialty and the lowest score was seen between specialties. Faculty members, men and women, respectively, had the lowest and highest total score. In all items of ASSURE Model components was seen significant differences between faculty member based on workshop history. Mean total attitude of faculty members participated in the study was 44.6 with a standard deviation of 3.4. Conclusion: Awareness of university professors was not suitable but their attitude about lesson plan was good. The need for careful planning and continuous improvement is necessary.
نوع سند : | مقاله |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده مسئول : | غلامرضا شریفی راد |
نویسنده : | عزیز کامران |
نویسنده : | ناهید عزیزی |
نویسنده : | ملیحه طیبانی |
نویسنده : | فرزانه دانش پژوه |
کلیدواژه ها (فارسی): | طرح درس ، هيأت علمي ، نگرش ، آگاهي ، مدل تضمین آموزش ، دانشگاه علوم پزشكي اصفهان |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Lesson Plan, Faculty Member, Attitude, Knowledge, ASSURE Model, Medical UniversityLesson Plan, Faculty Member, Attitude, Knowledge, ASSURE Model, Medical University |
موضوعات : | W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت |
بخش های دانشگاهی : | دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی |
کد شناسایی : | 5344 |
ارائه شده توسط : | دکتر عزیز کامران |
ارائه شده در تاریخ : | 17 بهمن 1392 10:52 |
آخرین تغییر : | 17 بهمن 1392 10:52 |
فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد