title

عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل

صادقی موحد, فریبا ، مولوی, پرویز ، صمدزاده, مهدی ، شهباززادگان, بیتا ، یوسفی, کامل (1392) عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. مجله سلامت و مراقبت ــ 15 (3). ص.ص.38-47. شاپا 6799 -2228

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
633kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hcjournal.arums.ac.ir/index.php?slc_lang=fa

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: موفقیت تحصیلی دانشجویان از جمله اهداف اساسی برنامه های آموزشی است. دانشجویان به واسطه موفقیت در تحصیل به موقعیتی دست می یابند که از حداکثر نیروی درونی (فردی) و بیرونی (محیطی) خود برای دستیابی به اهداف آموزش عالی استفاده نموده و شرایط لازم برای زندگی اجتماعی موفق را کسب می نمایند. این پژوهش با هدف تعیین عوامل فردی و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام گرفت. روش کار: این مطالعه از نوع مورد شاهدی می باشد. جامعه آماری این پژوهش، كليه دانشجويان پزشكي دانشگاه علوم پزشكي اردبيل مشتمل بر 200 نفر بودند. از طريق مطالعه پرونده‌هاي آموزشي دانشجويان، نمرات دو ترم سال تحصیلی 89-88 بدست آمد و برحسب معدل کلاسی، نمونه آماری دانشجویان موفق (با معدل بالای 16) و ناموفق (با معدل کمتر از 14) مشخص شد و با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده برای هر گروه 32 نفر انتخاب شدند. پرسشنامه مشخصات فردي، آزمون هوش ريون بزرگسالان، پرسشنامه عزت نفس كوپر اسميت و تست افسردگي بك در اختیار نمونه ها قرار گرفت و اطلاعات مورد نظر گردآوری گردید. پس از جمع‌آوری داده‌ها، اطلاعات وارد نرم‌افزار آماری SPSS19 شده و با روش های آمار توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: یافته ها نشان داد که از 64 فرد مورد پژوهش، 34 نفر پسر بودند که از این تعداد 16 نفر (47.1%) در گروه موفق و 18 نفر (52.9%) در گروه ناموفق قرار داشتند و از بین 30 دختر مورد مطالعه 16 نفر (53.3%) در گروه موفق و 14 نفر (46.7%) در گروه ناموفق بودند. نتایج نشان داد ارتباط معنی‌داری بین جنس و تأهل با پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی وجود ندارد، ولی بین متغیرهای محل سکونت، معدل دیپلم، اشتغال، بومی بودن، سطح اقتصادی- اجتماعی، عزت نفس، افسردگی و بهره‌ی هوشی با پیشرفت یا عدم پیشرفت تحصیلی ارتباط معنی‌داری وجود داشت. به طوری‌که اکثر دانشجویان دارای پیشرفت تحصیلی بالاتر، ساکن غیرخوابگاه، غیرشاغل و بومی بوده و از معدل دیپلم، سطح اقتصادی اجتماعی، عزت نفس و بهره هوشی بالاتر و از افسردگی کمتری برخوردار بودند(p<0.05). نتیجه گیری: محل سکونت، معدل دیپلم، اشتغال، بومی بودن، سطح اقتصادی- اجتماعی، عزت نفس، افسردگی و بهره‌ی هوشی از جمله عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی می باشند. باید شرایطی در دانشگاه ایجاد کرد تا دانشجويان را از نظر شرايط فردي و محیطی مؤثر بر پیشرفت تحصيلي شناسايي نموده و اقدامات لازم را برای پیشرفت تحصیلی آنها به عمل آورد.

عنوان انگليسی

The Study of Individual and Environmental Factors Affecting Achievement of Ardabil Medical Students

خلاصه انگلیسی

Background: Students’ academic achievement and its related factors is one of research priorities in the educational programs. Due to success in the studying, students achieve a position that can use the maximum Internal (individual) and external (environmental) power to attain their higher educational goals and gain needed conditions for successful social life. Accordingly, the goal of this study was to investigate individual and environmental factors affecting educational achievement of Ardabil medical students. Methods: This study was a case-control research. Statistical sample were consisted of all 200 medical students of Ardabil University of Medical Sciences. Through checking educational dossiers of students, the scores of two semester in academic year of 2009-2010 obtained, and accordingly, statistical samples of successful students (score >16) and unsuccessful (score>16) were identified and 32 persons were selected for each group by simple random sampling. For data collection, demographic questionnaire, Raven Intelligence Test for Adults, Cooper smith Self Esteem Inventory and Beck Depression Inventory were used. Data analyzed using descriptive-analytical tests in Spss v.19 software. Results: Results showed that, among 64 students, 34 people were males, of which 16 (47.1%) were in successful and 18 (52.9%) in unsuccessful groups and among 30 girls participated in the study, 16 persons (53.3%) were in successful and 14 (46.7%) were in unsuccessful groups. Results showed that there weren't a significant relationship between gender and marital status with academic achievement, but there were statistically significant relationship between residence variables, averaging diploma, employment, being native, socio-economic status, self-esteem, depression and IQ with the progress or lack of academic achievement. So, most of students with higher academic achievement were non-residential, unemployed, native and graduated with high diploma score, higher socioeconomic level, higher IQ and selfesteem and lesser depression level )p<0.05 (. Conclusion: Residential place, diploma score, being native, socioeconomic status, selfesteem , depression and IQ level are some of factors affecting academic achievement. Conditions should be created to identify the student personal and environmental conditions that affect academic achievement to take the necessary steps to improve their academic

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :فریبا صادقی موحد
نویسنده :پرویز مولوی
نویسنده :مهدی صمدزاده
نویسنده مسئول :بیتا شهباززادگان
نویسنده :کامل یوسفی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Magiran, SID
کلیدواژه ها (فارسی):عوامل فردی، عوامل محیطی، پیشرفت تحصیلی، دانشجویان پزشکی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Individual Factors, Environmental Factors, Achievement, Medical Students
موضوعات :W حرفه پزشکی
WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :5714
ارائه شده توسط : دکتر بیتا شهباززادگان
ارائه شده در تاریخ :12 خرداد 1393 12:01
آخرین تغییر :24 آبان 1399 08:14

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...