title

فراوانی و علل شکايات بيماران از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهر اردبيل طی سالهای 90-1380

باقری, ابوالفضل ، فرزانه, اسماعیل ، هدایتی پور, مسعود (1393) فراوانی و علل شکايات بيماران از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهر اردبيل طی سالهای 90-1380. مجله علمی پزشکی قانونی ــ 20 (4). ص.ص.179-186. شاپا 1457-1027

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
312kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://www.sjfm.ir/browse.php?a_id=530&sid=1&slc_l...

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: مسئله شکايات پزشکی يکی ازمسائل و مشکلات گريبان‌گيرحرفه‌ی دندانپزشکی است که بسياری ازاين شکايات منجر به تعقيب جزايی و يا حقوقی دندان پزشکان می‌گردد. هدف از مطالعه حاضر بررسی فراوانی و علل شکايت از ارايه دهندگان خدمات دندانپزشکی در شهرستان اردبيل بوده است. مواد و روشها: در اين مطالعه توصيفی- مقطعی ، فرمهای اطلاعاتی شامل12سؤال برای تعداد 51 پرونده مربوطه به شاکيان از ارائه دهند گان خدمات دندانپزشکی طی سالهاي1380تا 1390 ، تکميل شد . داده های بدست آمده توسط نرم افزارSPSS نسخه 17 با استفاده از روشهای آمار توصيفی و تحليلی و آزمونهای کای دو و آزمون t مورد آناليز قرار گرفتند. يافته ها: از ميان51 پرونده مربوط به شااکيان35 نفر (6/68%) مرد و 16 نفر (4/31٪) زن بودند. ميانگين سنی شاکيان 5/35 سال بود. بيشترين فراوانی شکايات در رابطه باحوزه درمانی با 18مورد(3/35%) مربوط به اندو بوده است. بيشترين فراوانی قصورات مربوط به عدم تبحربا 17مورد (3/33%) و بيشترين مکان درمان صورت گرفته مربوط به مطب های شخصی با5/72% بوده است. نتيجه گيری: نتايج نشان داد که يکی ازمهمترين علل نارضايتی بيماران و شکايت از ارائه دهندگان خدمات دندانپزشکی مشکل ارتباطی ورفتار ناشايست دندانپزشک با بيماران ميباشد. و دراکثرموارد مشاجره لفظی وعدم حصول تفاهم بين آنها مشهود بود. همچنين افزايش هزينه های درمان باعث افزايش انتظارات بيماران از درمان و درنتيجه افزايش ميزان شکايات شده بود.

عنوان انگليسی

A Study of Frequency and Reasons of Patients Complaints against Dental Practitioners in Ardebil during 2001-2011

خلاصه انگلیسی

Background: The medical complaints are one of problems which will cause the criminal or legal prosecution of dentists. One of concerns of dentists is side-effects of treatment and subsequently, the patient complaint is not an impossible issue. The aim of this study was to investigate the frequency and reasons of patients complaints against dental practitioners in Ardebil during 2001-2011. Method: In this is descriptive- intersectional study, forms including 12 questions for 51 patients related to dental complaints were completed. Collected data was analyzed by SPSS.17 by statistical tests such as Chi-square and t-test. Findings: 51 cases included 35 male (68.6%) and 16 female (31.4%). The mean age of complaints was 35.5 years old, and average age of dental practitioners was 44.1. Most complaints were about endodontic procedures with 18 cases (35.3%) and dental surgery with 15 cases (29.4%) next. The highest rate of compliance related to unskilled dentists with 17 cases (33.3%). The highest rate of complaints was about private dental offices with 72.5%. Conclusion: Results showed that one of the most important reasons of patient’s dissatisfaction and from dental practitioners is communicative problem and unfair behavior of dentists to patients. In many cases, their conflicts are verbal and their disagreement. Also, increase of medical costs would increase the expectations of patients from treatment and therefore, the increase of complaints.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :ابوالفضل باقری
نویسنده مسئول :اسماعیل فرزانه
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):بيمار، ارائه‌دهندگان خدمات دندان‌پزشکی، پزشکی قانونی، شکايت،
کلیدواژه ها (انگلیسی):Patient, Dental Practitioner, Complaint, Legal Medicine,
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه داخلی ، قلب ، عفونی
دانشکده دندانپزشکی > گروه جراحی دهان، فک و صورت
کد شناسایی :6123
ارائه شده توسط : دکتر فیروز امانی
ارائه شده در تاریخ :19 آذر 1393 06:05
آخرین تغییر :26 فروردین 1400 12:02

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...