صادقیه اهری, سعید (1394) فلسفه را به دانشکده های پزشکی برگردانید. در: شانزدهمین همایش کشوری آموزش پزشکی, 21-19 اردیبهشت 1394, تهران - ایران.
![]()
|
Image
866kB | |
![]()
|
Image
297kB |
Official URL: http:\\meduc.behdasht.gov.ir
Persian Abstract
در سالهای اخیر موضوع اخلاق حرفه ای پزشکان مورد توجه دانشگاه های معتبر دنیا قرار گرفته است و در کشور ما این موضوع بیشتر در حد اطلاع رسانی و در معدود مراکز اموزشی کشور کارهای بنیادین در این رابطه صورت گرفته است . در بخش ارائه خدمات پزشکی هم انتظار ارائه خدمات را با بالاترین سطح صلاحیت حرفه ای و اخلاقی را فارغ اتحصیل های دانشگاهی داریم در حالیکه اگر منصفانه به کوریکولوم اموزشی دانشجویان پزشکی بیندازیم با حلقه های مفقوده متعددی در زنجیره اموزش اخلاق حرفه ای روبرو هستیم .که یکی از مهمترین این موارد فقدان اموزش فلسفه بطور کلی و فلسفه پزشکی به طور خاص است .بقول حکیم خردمند زکریای رازی یک پزشک علاوه بر پزشک بودن باید فیلسوف هم باشد و با این کلام گرانقدر چگونه می توان از پزشکی که مبنای درست فلسفی ندارد می توان انتظار رفتار نوع دوستانه و به طبع ان رفتار همدلانه با بیمار داشت. به نظر می رسد این وضعیت ریشه بسیاری از مسائل و مشکلات در حوزه مقدس پزشکی است .به بیان دیگر دانشکده های پزشکی باید همچنان که باید دغدغه اموزش دانش پزشکی و مهارت های بالینی به بیمار را داشته باشند باید همسنگ ان دغدغه ارتقای دانش و نگرش فلسفی دانشجویان به سلامت ،انسان،حیات،مرگ،حق،کرامت را نیز داشته باشند تا بتوان سلامت انسان ها را به پزشکانی سپرد که تقدس جایگاه شغلی خود را به خوبی بدانند . در این رابطه باید زنجیره اموزشی اخلاق حرفه ای شامل مبانی فلسفی ، مبانی و نگرش نوع دوستانه ،همدلانه با بیمار شکل گیرد(شکل شماره یک) تا هر دانشجوی پزشکی بتواند یک مفهوم درست و درون زا از کار بر روی سلامت برای خود بدست اورد که در سراسر عمر فرد دانش اموخته به عنوان یک هسته اخلاقی عقلی ، درونزا برای مراقبت های اخلاقی و حرفه ای عمل نماید . این گوهر فردی و شخصی شرط ضروی و اساسی برای بسیاری از مهارت های حرفه ای و انسانی با بیماران همانند کیفیت ارتباط با بیمار و انگیزه ای برای اموختن در تمام عمر است که یک ارزوی دیرین برای بسیاری از دانشکده های پزشکی است. البته نباید فراموش کرد پزشکان در یک جامعه در خلا عمل نمی کنند و ارزشهای انسانی و اخلاقی در جامعه بر نگرش ها و رفتار های انها اثر خواهد کرد شکل یک :چرخه اموزش اخلاق حرفه ای با این مبنای نظری به نظر درست پیشنهاد می شود دانش فلسفه به کوریکولوم دانشجویان پزشکی در حداقل ضروری اضافه شود و یا با تدابیر دیگر این مفاهیم با دانشجویان مطرح شود گاها تشویق دانشجو برای مطالعه یک رمان مانند بینوایان ویکتورهوگو یا جنگ وصلح تولستوی و بحث ازاد گروهی وغیر رسمی انها در باره انها برای اشنایی با مفاهیم انسانی ممکن است کارکردی داشته باشد که ده ها واحد رسمی نداشته باشد. مهم داشتن دغدغه انتقال این مفاهیم به دانشجویان در نظام اموزشی است که البته علمای علم فلسفه می توانند روشهای مناسب و کاملتری برای این هدف را پیشنهاد دهند .
Title
Bring philosophy back to medical schools
English Abstract
In recent years, the professional ethics agenda has attracted the attention of prestigious universities all over the world. Yet, in our community though frequently debated, little fundamental operational measures have been taken in this regard. In the area of medical services, we have always expected the academic graduates to provide services in the highest level of professional and ethical standards, while, taking a look at the educational curriculum of the students of medicine, we encounter a lot of missing links in teaching professional ethics. One of the most important missing links is the lack of educational philosophy in general and medical philosophy in particular, in medical schools. As the Wise Zakariya Razi put it, in addition to being a doctor, a physician should be a philosopher, too. Bearing this in mind, how can we expect a physician without a true philosophical foundation to behave altruistically and empathetically with patients? It seems that a good share of the problems in the field of medicine can be attributed to such a gap. In other words, medical schools should have a serious concern with enriching the students’ philosophical knowledge about health, humane spirits, life, death, rights, and dignity alongside teaching them the medical knowledge and clinical skills. Then, the people’s health can be more confidently entrusted with the doctors who deeply understand the holiness and criticalness of their jobs. To this end, the educational cycle of professional ethics including philosophical foundations and foundations of altruistic and empathetic view towards patients should be formulated (figure 1) so that any student of medicine can gain a true, endogenous conception of working on health which throughout his/her lifetime can act as a rational and ethical bedrock for their professional activities. This personal and individual gem is the basic and necessary condition for most of the medical professional skills like the quality of the relationship with patients and the motivation for learning. However, it should be noted that physicians do not operate in a vacuum and the overall dominant ethical and human values of the society could affect their view and behavior. With this theoretical foundation, it is suggested that at least the critical knowledge of philosophy be added to the curriculum of medicine students. Of course, the scholars of this field can propose the appropriate ways to do that.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Speech) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده : | سعید صادقیه اهری |
Uncontrolled Keywords: | فلسفه ، دانشکده های پزشکی |
Subjects: | W Health professions > Medical Education W.18 W Health professions WA Public Health WA Public Health |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine |
ID Code: | 6694 |
Deposited By: | Dr Saeid Sadeghiyeh Ahari |
Deposited On: | 25 Jul 1394 06:44 |
Last Modified: | 28 Jul 1394 06:17 |
Repository Staff Only: item control page