title

راه‌کارهای ارتقای طرح منتور شيپ: مطالعه کيفی

حیدری, حشمت اله and رئوفی, شهین and کامران, عزیز (1394) راه‌کارهای ارتقای طرح منتور شيپ: مطالعه کيفی. مجله ايرانی آموزش در علوم پزشكی ــ 15 (76). pp. 146-159. شاپا 9359-1608

[img]
Preview
Text
297kB

Official URL: http://ijme.mui.ac.ir/browse.php?a_id=3425&sid=1&s...

Persian Abstract

مقدمه: کارورزی به شيوه منتورشيپ باعث بهبود آموزش بالين در پرستاری می‌شود. با توجه به مشکلات فراوان، در روند اجرای طرح منتورشيپ، اين مطالعه، با هدف تبيين راه‌کارهای ارتقای طرح منتور شيپ انجام شد. روش‌ها: اين مطالعه به شيوه کيفی و با رويکرد آناليز محتوا در سال 1392 در بيمارستان‌های آموزشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان انجام شد. 11 نفر از دانشجويان ترم آخر پرستاری و 6 سرپرستار به روش مبتنی بر هدف در مطالعه شرکت کردند. داده‌ها با مصاحبه عميق و نيمه ساختارمند گردآوری شدند. مصاحبه‌ها ضبط، دست‌نويس و سپس داده‌ها با استفاده از روش تحليل محتوا مطابق با رويکرد گرانهيم و لاندمن مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. نتايج: داده‌ها، در سه طبقه اصلی و 9 زير طبقه شامل، عوامل مربوط به منتور (با زير طبقات ويژگی‌های شخصيتی منتور و توانمندی در آموزش بالين)، عوامل مربوط به پرسنل بيمارستان (با زيرطبقات توجيه برنامه منتورشيپ، مدل نقش بودن پرستاران، ارتباط بين حرفه‌ای) و عوامل مديريتی(با زير طبقات نحوه ارزشيابی، تقسيم کار پرستاری به شيوه موردی، تدارک امکانات رفاهی برای دانشجويان و برنامه‌ريزی مناسب جهت اجرای کارورزی‌ها) قرار گرفت. نتيجه‌گيری: با در نظر گرفتن صلاحيت علمی و عمومی منتور، نقش پرسنل بيمارستان در حرفه‌ای شدن دانشجويان پرستاری و مديريت مناسب اجرای برنامه‌های کارورزی، می‌توان به ارتقای طرح منتورشيپ کمک نمود.

Title

Strategies to Improve Mentorship Plan: A Qualitative Study

English Abstract

Introduction: Internship through mentorship method improves clinical education in nursing. Due to numerous problems in implantation process of the mentorship plan, this study aimed to explore and explain strategies to improve the mentorship plan. Methods: This qualitative study with content analysis approach was performed in educational hospitals of Lorestan University of Medical Sciences in 2013. Eleven last semester nursing students and six head nurses were selected through purposive sampling. Data were collected using semi-structured in-depth interview. Interviews were recorded, transcribed and then data were analyzed using qualitative content analysis by Lundman and Graneheim method. Results: Data were classified into three main categories and nine subcategories: mentor-related factors (mentor’s personality traits and capabilities in clinical training); factors related to hospital personnel (justification for mentorship program, nurses as role models, and inter-professional relationship); and management factors (evaluation method, case-based division of labor in nursing, provision of welfare facilities for students, and proper planning for implementation of the internship). Conclusion: The mentorship plan can be enhanced by considering scientific and general qualifications of the mentor, the role of hospital personnel in professionalization of nursing students, and proper management in implementation of internship programs

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :حشمت اله حیدری
نویسنده :شهین رئوفی
نویسنده مسئول :عزیز کامران
Additional Information:Indexed in: ISC, Index Copernicus, Google Scholar
Uncontrolled Keywords:پرستاری، منتورشيپ، آموزش بالينی، مطالعه کيفی،
کلیدواژه ها (انگلیسی):Nursing, mentorship, clinical education, qualitative study.
Subjects:W Health professions > Medical Education W.18
WY Nursing
Divisions:Faculty of Health > Department of Public health
Faculty of Health > Department of Public health
Faculty of Health > Department of Public health
ID Code:6878
Deposited By: Dr Aziz Kamran
Deposited On:09 Jun 1394 06:01
Last Modified:18 Dec 1401 11:01

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...