title

بررسی تیتر آنتی بادی هپاتیت ب در دانشجویان شاغل به تحصیل دانشکده دندان پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 94-93

زاد فتاح, فیروز and بلوریان, مهرداد and صادقیه اهری, سعید and صادق, اعظم (1394) بررسی تیتر آنتی بادی هپاتیت ب در دانشجویان شاغل به تحصیل دانشکده دندان پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 94-93. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.






[img]
Preview
Text - final reserch project report
677kB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
19kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

1MB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

3MB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

2kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

مقدمه: هپاتیت B یک عفونت ویروسی است که با حمله به کبد می‌تواند باعث بیماری حاد و مزمن شود، لذا اين مطالعه با هدف اندازه گيري تيتر آنتی بادی هپاتیت B در دانشجويان دندان پزشکی واكسينه به منظور ارزيابي میزان تأثیر واكسن و عوامل موثر بر آن انجام شد. مواد و روش کار: روش مطالعه از نوع مشاهده‌ای توصيفي و تكنيك مطالعه با ارائه پرسشنامه و آزمایش‌های سرولوژي بود. در پرسشنامه‌ها سوالاتي در مورد مشخصات فردي، مورد بررسي قرار گرفته بود. پس از تكميل پرسشنامه‌ها از 76 فرد واجد شرايط نمونه خوني براي انجام آزمايش هپاتیت B از طريق ELISA، گرفته شد. اطلاعات جمع آوري شده با آزمون خی دو و ضریب کرامر مورد آناليز آماري قرار گرفت. نتایج: نتایج نشان داد که 6/6 درصد دانشجویان در معرض خطر و 6/6 درصد بینابینی و 8/86 درصد مصون از خطر بودند. همچنین نتايج نشان داد كه در هيچكدام از موارد تفاوت آماري معني داري (0.05<P) بين وضعيت تيتر آنتی بادی هپاتیت B با متغيرهاي جنس، تعداد دوز واكسن و زمان سپري شده از آخرين واكسيناسيون وجود ندارد. اما تفاوت معناداری در دانشجویان پیش بالینی و بالینی مشاهده شد. نتيجه گيري: بهتر است در مورد افرادي كه در گروه پاسخ دهنده خوب هستند (100> تیتر آنتی بادی) و جز گروه‌های High-risk جامعه به شمار می‌آیند دوز يادآور تجويز گردد.

Title

Study of anti-HBs titers in Ardabil Dental School students in 2014-2015.

English Abstract

Background and aim: Hepatitis B is a viral infection that attacks the liver and can cause both acute and chronic disease. Therefore, the aim of this study is to measure anti-HBs titers in vaccinated dental students to assess the efficacy of Hepatitis B vaccine and relating factors. Method & Material: This descriptive study was accomplished by questionnaires and serologic tests. The questionnaire included demographic information. After completion the questionnaires, 76 eligible Blood samples were tested for hepatitis B surface antigen (HBs Ag), Hepatitis B core antibody (anti-HBc), and both qualities and quantitive Hepatitis B surface antibody (anti- HBs) by ELISA. Evaluated with sex, number of vaccine doses, Clinical and pre-clinical and the time of last vaccination. Finally collected data analyzed chi square test. Results: The results showed that 6.6% of students were at risk and 8/86 percent were immune from danger Also results showed that there was no statistical significance between status of anti-HBs titers and sex, number of vaccine doses and the time of last vaccination. But a significant difference was observed in students from pre-clinical and clinical. Conclusion: We recommend the good responders (10<anti - HBs titers <100 MIU/ml) especially high-risk groups, administration of booster vaccination.

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :فیروز زاد فتاح
استاد مشاور :مهرداد بلوریان
استاد مشاور :سعید صادقیه اهری
دانشجو :اعظم صادق
Additional Information:شماره پایان نامه : 44 - دکتری حرفه ای دندانپزشکی
Uncontrolled Keywords:تیتر ، ويروس هپاتيتB ، واكسن
کلیدواژه ها (انگلیسی):Anti - HBs titers, Hepatitis B, Vaccination
Subjects:WC Communicable Diseases
WI Digestive System
Divisions:Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine
Department of Dentistry > Research Unit -Submitted Thesis
Department of Dentistry > Department of Oral Surgery, and Maxillofacial
ID Code:6944
Deposited By: Mr farhad khodaei
Deposited On:04 Jul 1394 05:22
Last Modified:24 Mar 1399 09:52

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...