title

مقایسه خودتنظیمی، خودبیانگري و خودشیفتگی دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به شبکه هاي اجتماعی مجازي

بشرپور, سجاد ، دشتی, نقی ، عطادخت, اکبر (1395) مقایسه خودتنظیمی، خودبیانگري و خودشیفتگی دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به شبکه هاي اجتماعی مجازي. مجله سلامت ومراقبت ــ 18 (3). ص.ص.247-257. شاپا 6799-2228

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
150kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-595-fa.html

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: با عنایت به روند رو به گسترش استفاده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی، این پژوهش با هدف مقایسه خودتنظیمی، خودبیانگری و خودشیفتگی دانشجویان دارای اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی و دانشجویان فاقد اعتیاد انجام گرفت. روش کار: در یک پژوهش علی- مقایسه ای از نوع مقطعی، تعداد 236نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سالتحصیلی 94-95 با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و پرسشنامه های خودتنظیمی شوارزر، خودارائهگری آکرمن، زیر مقیاس خودشیفتگی پرسشنامه رگه های تاریک شخصیت جوناسون و وبستر و مقیاس وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی را تکمیل نمودند. آزمودنیها بر اساس نمره ای که در مقیاس وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی کسب کرده بودند به دو گروه با و بدون وابستگی تقسیم شدند و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری در spss-18 تحلیل شدند. یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرات خود تنظیمی دانشجویان وابسته به شبکه های اجتماعی تفاوت معنی داری با دیگر دانشجویان نداشت. اما میانگین نمرات خود بیانگری (271/5(F= و خودشیفتگی (108/4(F= دانشجویان وابسته به شبکه های اجتماعی آنلاین به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان فاقد وابستگی بود (05/0(p≤. نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان معتاد به شبکه های اجتماعی مجازی خودبیانگری و خودشیفتگی بالاتری نسبت به گروه دیگر دارند. لذا برای کاستن از میزان اعتیاد دانشجویان به شبکه های اجتماعی مجازی، باید مداخلات آموزشی و درمانی با هدف کاهش خودمحوری و خود بیانگری در دستور کار قرار گیرد

عنوان انگليسی

The Comparison of Self-Regulation, Self-Presentation and Narcissism in Students with and without Addiction to Social Networks

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: With regard to the growing trend of networking web-sites among students, this study was performed to compare self-Regulation, self-Presentation and narcissism in students with and without addiction to social networks. Methods: In a cross-sectional and comparative study, 236 subjects have been selected from the students of Ardabil University of Medical Sciences in 2016. Responders completed the scales of Self- Regulation scale, Self-Presentation scale, Narcissism subscale of dark triad personality traits and SNSs addiction scale. The subjects were divided into two groups based on their scores on the SNSs addiction scale. Data were analyzed by multivariate analysis of variance using SPSS-18. Results: Multivariate analysis showed that self-regulation mean score of addicted students was not significantly different from the other students. But mean scores of self- Presentation (F=5.271) and Narcissism (F=4.108) of the students dependent on online social networks are significantly higher than students without addiction (p≤0.05). Conclusion: The results of this study showed that addicted students to social networking sites were more narcissistic than other groups and have more self-presentation trait. Therefore, to reduce students' addiction to social networks, educational, and therapeutic interventions should be aimed to reduce the narcissism and self-presentation

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سجاد بشرپور
نویسنده مسئول :نقی دشتی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: ISC, SID, Magiran, Google Scholar
کلیدواژه ها (فارسی):خودتنظیمی، خود بیانگری، خودشیفتگی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Self-Regulation, Self-Presentation, Narcissism, Addiction to Social Networking Sites
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :7015
ارائه شده توسط : آقای نقی دشتی
ارائه شده در تاریخ :03 آذر 1397 18:46
آخرین تغییر :03 آذر 1397 18:46

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...