title

ادراکات دانشجویان سال اول وآخر لیسانس پرستاری در خصوص حرفه خود: یک مطالعه کیفی

زمان زاده, وحید and ولی زاده, لیلا and نصیری, خدیجه (1392) ادراکات دانشجویان سال اول وآخر لیسانس پرستاری در خصوص حرفه خود: یک مطالعه کیفی. مجله دانشکده پرستاری و مامایی ارومیه ــ 11 (8). pp. 649-658. شاپا 6326-2008

[img]
Preview
Text
157kB

Official URL: http://unmf.umsu.ac.ir/index

Persian Abstract

مقدمه: پرستاري در دهه هاي اخير، پيشرفتهاي قابل توجهي به طرف حرفه اي شدن نسبت به دهه هاي گذشته داشته است و با استفاده از برنامه هاي آماده سازي دانشگاهی و پژوهشی، پايه محكم علمي براي آن تامين شده است. اما پژوهش ها در خصوص ادراکات دانشجویان از حرفه خود در ابتدا و انتهای تحصیل در ایران کافی به¬نظر نمی رسد. لذا مطالعه حاضر با هدف تبیین ماهیت تصوير از حرفه پرستاری در بين دانشجويان سال اول و آخر پرستاري مقطع کارشناسی انجام گرفت. مواد و روشها: مطالعه حاضر از نوع کیفی می باشد. شرکت کنندگان در مطالعه 20 نفر از دانشجویان پرستاری سال اول و چهارم بودند. پس از توضیح هدف پژوهش و اخذ رضایت کتبی، از مصاحبه عمیق و غیر ساختار یافته برای جمع آوری اطلاعات استفاده شد. روش نمونه گیری هدفمند بود. داده ها همزمان جمع آوری و تحلیل گردید. روش تجزیه و تحلیل همزمان به روش آنالیز محتوا انجام گرفت. یافته¬ها: در مطالعه حاضر حیطه های ادراکی دانشجویان مقطع کارشناسی در خصوص حرفه در سال اول و آخر شامل: ماهیت علم و شغل پرستاری – منزلت اجتماعی حرفه- پرستاری بالفعل(در حال اجرا) بودند که در سال آخر کاملتر و نزدیک تر به واقعیت پرستاری بود. همچنین عوامل منفی و مثبت تاثیرگذار بر ادراکات نیز شناسایی گردید. بحث و نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که ادراکات دانشجویان مقطع لیسانس ازحرفه در سه حیطه می باشد. بنابراین اقدامات برای آگاهی دادن به روش صحیح جهت ادامه تحصیل از روی شناخت و مبنی بر واقعیت در این سه حیطه، جزو ضروریات به نظر می رسد، که می تواند در نظام مشاوره استاد راهنما گنجانده شود. همچنین مداخله در عوامل تاثیرگذار مهم می باشند.

Title

PERCEPTIONS OF FIRST AND LAST YEAR NURSING BACHELOR STUDENTS ABOUT THEIR OWN PROFESSION: A QUALITATIVE STUDY

English Abstract

Background & Aims: Nursing has considerable progresses towards becoming professional in recent decades in comparison with previous decades. It seems that researches on nursing students perceptions about nursing profession at first and at the end of their education in our country (Iran) isn’t enough. So this study was conducted with the aim of describing the nature of first and last year nursing bachelor students about their own profession. Materials & Methods: This study is a qualitative one, and the participants of this study were 20 nursing students who were in the first and last year of their education in bachelor degree. Sampling method was purposeful. The data were collected and analyzed (content analysis) simultaneously. After explaining the aim of research to the participants, and taking written consent and keeping the record of interviews, unstructured interview was used to gather the data. Results: In the current study, conceptual domains of bachelor’s degree students about this profession included: “The nature of nursing (knowledge/ job)”, “The profession’s social status” and “Actually/delivering nursing (nursing administering)”. The student were fully aware and close to nursing reality in their last year. Another classification as “effective (positive /negative) factors on nursing student’s perceptions about their own profession” were recognized as well. Conclusion: According to findings of this study, it seems that some interventions must be conducted in order to assess and inform students about their profession in three dimensions of profession concerning factors which are affecting their perceptions.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :وحید زمان زاده
نویسنده مسئول :لیلا ولی زاده
نویسنده :خدیجه نصیری
Additional Information:Indexed in: Google Scholar, Magiran , ISC , index Copernicus , SID
Uncontrolled Keywords:حرفه، دانشجو، پرستاری، مطالعه کیفی، ادراکات
کلیدواژه ها (انگلیسی):profession, students, nursing, qualitative study
Subjects:WY Nursing
Divisions:Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing
ID Code:7341
Deposited By: Miss Khadijeh Nasiri
Deposited On:21 Nov 1394 06:44
Last Modified:15 Dec 1400 08:57

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...