بابازاده, توحید and مرادی, فاطمه and درگاهی, عبداله and زیبایی, نیره and رضا خانی مقدم, حامد and امیریان, طیبه (1394) تاثيرآموزش برآگاهي، نگرشو رفتار مادران دررابطه با تغذيه صحيح كودكان2 تا 6 سال. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران ــ 25 (128). pp. 105-109. شاپا 9260-1735
|
Text
165kB |
Official URL: http://jmums.mazums.ac.ir
Persian Abstract
سابقه و هدف: عادات غذايي مناسب در دوران كودكي شكل ميگيرد و تا بزرگ سالي ادامه مييابـد. هـدف از ايـن مطالعه تعيين تاثير آموزش بر آگاهي، نگرش ورفتار مادران در مورد تغذيه صحيح در كودكان 2 تا 6 سال بوده است. مواد و روشها: مطالعه حاضر، يك مطالعه مداخلهاي از نوع نيمـهتجربـي بـود. نمونـه هـاي مـورد مطالعـه بـه صـورت تصادفي چندمرحلهاي از خانههاي سلامت منطقه 2 شهرداري تهران انتخاب شدند. 4 جلسه آموزشي طي 3 ماه با اسـتفاده از وسايل آموزشي مثل تخته وايتبرد وروشهاي آموزشي مثل پرسش و پاسـخ بـراي گـروه آزمـون برگـزار شـد. اطلاعـات جمعآوري شده با استفاده از آزمونهاي آماري توصيفي وt زوجي و مستقل تجزيه وتحليل شدند. يافته ها: ميانگين نمرات آگاهي، نگرش و رفتار در گروه آزمون، قبـل از آمـوزش بـه ترتيـب 59/18 ،22/18 و 89/13 بود و بعد از مداخله به ترتيب به 46/20 ،30/19 و 59/15 افزايش يافته بود (p<0/001). استنتاج: آموزش ميتواند به عنوان ابزاري اثربخش براي ارتقاء آگـاهي، نگـرش وعملكـرد مـادران نسـبت بـه تغذيـه كودكان باشد.
Title
The Effect of an Educational Program on Knowledge, Attitude and Behavior of Mothers in Relation to Proper Nutrition in 2-6 Year old Children
English Abstract
Background and purpose: Eating habits are formed in childhood and continue throughout life. The purpose of this study was to determine the effect of educational intervention on knowledge, attitude and behavior of mothers about proper nutrition in children aged 2-6years. Materials and methods: In this quasi-experimental study multistage random sampling was performed in Tehran Health Houses. The participants were divided into two groups, an intervention group and a control group. The intervention group attended four training sessions that were held in three months. They were given pamphlets about healthy eating habits and group discussion was conducted alongside other educational programs. Data was collected and analyzed using descriptive statistics, independent t-test and paired t-test. Results: The mean scores for knowledge, attitude, and behavior in intervention group were 18.59, 18.22 and 13.89, respectively that increased to 20.46, 19.30, and 15.59, respectively (P<0.001). Conclusion: According to the results, training the mothers on appropriate eating habits could be effective in enhancing their knowledge, attitude and practice towards their children nutrition
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | توحید بابازاده |
نویسنده مسئول : | حامد رضا خانی مقدم |
Additional Information: | Indexed in: Scopus, Chemical Abstracts Service (CAS) , Doaj , IMEMR-EMRO Index Copernicus , CAB Abstract , SID , Google Scholar , Ebsco, ISC |
Uncontrolled Keywords: | آگاهي و نگرش، رفتار مادران، مداخله آموزشي، كودكان، تغذيه صحيح |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Knowledge and attitude, behavior of mothers, educational intervention, children, appropriate nutrition |
Subjects: | WA Public Health WA Public Health WA Public Health > Public Health Education WA.18 WA Public Health > Public Health Education WA.18 WD Nutrition Disease and metabolic diseases |
Divisions: | Faculty of Health > Department of Public health Faculty of Health > Department of Public health Faculty of Health > Department of Public health |
ID Code: | 7525 |
Deposited By: | MR Hamed Rezakhani Mogadam |
Deposited On: | 14 Jun 1395 10:38 |
Last Modified: | 14 Jun 1395 10:38 |
Repository Staff Only: item control page