دل آرا مغانلو, صلاح and صادقیان, علی and مهری, سعید and رزاقی, عیسی and مولوی, پرویز (1394) رابطه بين هوش هيجاني و سلامت رواني با تنش شغلي معلمان. مجله سلامت و مراقبت ــ 17 (4). pp. 300-310. شاپا 2228-6799
|
Text
148kB |
Official URL: http://hcjournal.arums.ac.ir
Persian Abstract
زمینه و هدف: تنش شغلي بعنوان قويترين عامل ايجاد کننده اختلالات رواني و حتی جسمی است. عوامل تنش زاي مختلفی در حرفه معلمی وجود دارد که می توانند سبب کاهش کیفیت عملکرد معلمان و بروز مشکلات مرتبط با سلامت آنها گردند. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسي رابطه هوش هيجاني و سلامت رواني با تنش شغلي معلمان انجام شد. روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصيفي بوده و جامعه آماري شامل تمامی معلمان شهرستان ملکان بود که در سال تحصيلي 92-91 مشغول به تدريس بودند. نمونه هاي پژوهش 200 نفر (116 نفر مرد و 84 نفر زن ) بودند که بر پايه نمونه گيري تصادفي طبقه اي انتخاب شدند. ابزارهاي اندازه گيري پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه تنش شغلي باگليوني، پرسشنامه هوش هيجاني سيبر ياشرينگ و پرسشنامه سلامت عمومي ( GHQ-28 ). داده هاي جمع آوري شده از طريق رگرسيون گام به گام و با استفاده از spss 16 مورد تجزيه و تحليل قرار گرفت. يافته ها: یافته ها نشان داد که دو متغير هوش هیجانی و سلامت روانی با هم 82 درصد از تغييرات تنش شغلي معلمان را پيش بيني مي کنند. از بين اين مولفه ها اضطراب بيشترين نقش را در پيش بيني تنش شغلي داشته و به تنهايي حدود 61 درصد از تغييرات تنش شغلي را تبيين کرد. نتیجه گیری: نتايج نشان داد که مؤلفه هاي هوش هيجاني و سلامت رواني به طور معني داري تنش شغلي معلمان را پيش بيني مي کنند. بنابراین براي ارتقاي بهره وري شغلي معلمان آموزش مؤلفه هاي هوش هيجاني در محیط کاری و زندگی روزمره و توجه به عوامل تأثيرگذار در افزايش سلامت روان توصيه مي گردد.
Title
Investigation of the relationship between emotional intelligence and mental health with job stress among teachers
English Abstract
Background and objective: Job streses has been assumed as the strongest cause of mental and physical health problems. There are various stressors in the work enviroment of the teachers. These factors can reduce the quality of teaching, and cause health issues among them. The present study was conducted with the aim of investigating the relationship between emotional intelligence and mental health with job stress in teachers. Materials and Methods: This was a descriptive study and consisted of all teachers who were teaching in Malekan city in 2012-2013 school years. Two hundred teachers (116 males and 84 females) selected via random sampling method. Data gathering tools were Bagulini's and colleagues' Job Stress, Siberya shring's Emotional Intelligence, and General Health (GHQ-28) Questionnaires. Data were analyzed using step-by-step regression in SPSS v.16. Results: The results showed that the variables of emotional intelligence and mental health altogether explained 82% of variations in teachers' job stress. Also anxiety had the greatest role in this prediction and could explain 61% of the changes. Conclusions: This study indicated that components of emotional intelligence and mental health can significantly predict job stress among teachers. In order to promote job productivity in teachers, we recommend training the components of emotional intelligence and competence in the workplace also routine life.
Item Type: | Article |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | صلاح دل آرا مغانلو |
نویسنده : | علی صادقیان |
نویسنده : | سعید مهری |
نویسنده : | عیسی رزاقی |
نویسنده مسئول : | پرویز مولوی |
Additional Information: | Indexed in: Magiran,Google Scholar, IranMedex |
Uncontrolled Keywords: | هوش هيجاني؛ سلامت رواني؛ تنش شغلي |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Emotional intelligence, Mental Health, Job Stress |
Subjects: | WM Psychiatry |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology |
ID Code: | 7576 |
Deposited By: | Dr saeid mehri |
Deposited On: | 08 Mar 1395 05:11 |
Last Modified: | 31 May 1398 13:43 |
Repository Staff Only: item control page