نمادی وثوقی, مریم and تذکری, زهرا and حبیبی, عقیل and وثوقی, نازیلا (1393) ارزيابی صلاحیت بالینی پرستاران تازه دانش آموخته از دیدگاه خود و سرپرستاران. در: پانزدهمین همایش آموزش پزشکی, 11-9 اردیبهشت 1393, یزد - ایران.
|
Text
304kB | |
![]()
|
Image
726kB |
Official URL: http://ssu.ac.ir/congress/
Persian Abstract
زمینه و هدف: صلاحیت بالینی از موضوعات بحث انگیز در حوزه سلامتی است که در حیطههای پرستاری از جمله آموزش، عملکرد و مدیریت از اهمیت ویژهای برخوردار است. پرستاران تازه کار به عنوان بخشی از نیروی انسانی در مراکز درمانی، نیازمند مراقبت و توجه خاص بوده و ارزیابی صلاحیت بالینی آنان نقش مهمی در مدیریت فرایند ارائه مراقبت و تعیین نیازهای آموزشی آنان دارد. هدف مطالعه حاضر تعیین صلاحیت بالینی تازه دانش آموختگان از دیدگاه خود و سرپرستاران است. روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 70 دانش آموخته کارشناسی پرستاری و 35 سرپرستار شاغل در مراکز آموزشی و درمانی اردبیل به روش سرشماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته صلاحیت بالینی بود که سوالات آن در 7 حیطه عملکردی تنظیم گردید. توصیف و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی از طریق SPSS-16 انجام شد. یافته ها: میانگین ارزیابی صلاحیت بالینی از دیدگاه دانش آموختگان در کلیه حیطهها به جز تدابیر مراقبتی و پیشرفت و تکامل حرفهای بالاتر از میانگین ارزشیابی از دیدگاه سرپرستان بود (05/0p<). از دیدگاه دانشآموختگان بیشترین درصد فراوانی صلاحیتها در سطوح خوب تا عالی، به ترتیب مربوط به حیطه امنیت و آسایش مددجو و خانواده (8/83%) و همکاری با سایر اعضای تیم درمانی (8/82%) و کمترین درصد مربوط به حیطه پیشرفت و تکامل حرفهای (45%) بود. از دیدگاه سرپرستاران، بیشترین و کمترین درصد فراوانی صلاحیتها، به ترتیب مربوط به همکاری با تیم درمان (6/66%) و مدیریت و رهبری (7/43%) بود. نتیجه گیری: صلاحیتهای بالینی دانش آموختگان در حیطههاي پیشرفت و تکامل حرفهای و مدیریت و رهبری مناسب نبود. به نظر میرسد برنامههای آموزشی رایج فرصت لازم برای ارتقای صلاحیت بالینی دانشآموختگان را نداشته و بازنگری برنامههای درسی دوره کارشناسی، بکارگیری شیوههای نوین آموزشی و سازماندهی آموزش «رایزنی» توسط مدیران پرستاری به منظور آشنا سازی پرستاران تازه کار پیشنهاد میشود.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Speech) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | مریم نمادی وثوقی |
نویسنده : | زهرا تذکری |
Uncontrolled Keywords: | صلاحیت بالینی- دانشجو- پرستاری - دانش آموخته |
Subjects: | WY Nursing > Nursing Education WY.18 WY Nursing |
Divisions: | Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing |
ID Code: | 7920 |
Deposited By: | Dr Zahra Tazakori |
Deposited On: | 27 Jul 1395 12:46 |
Last Modified: | 26 Jan 1397 13:08 |
Repository Staff Only: item control page