title

بررسی همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف آموزشی

پیرزاده, اکبر and آهنگرداودی, شبنم and شهباززادگان, بیتا and امانی, فیروز and آخربین, کاظم (1395) بررسی همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف آموزشی. راهبردهای توسعه در آموزش پزشکی ــ 3 (1). pp. 61-66. شاپا 2383-2185

[img]
Preview
Text
203kB

Official URL: http://dsme.hums.ac.ir

Persian Abstract

مقدمه و هدف: يکی از خصوصیات مهم هر آزمونی، سنجش این نکته است که يک آزمون تا چه اندازه نمرات آزمون ديگري را كه آزمون ملاك نام دارد، پيش‌بيني مي‌كند. این نوع سنجش را می توان از طریق تعیین میزان همبستگی نمره یک آزمون با نمره آزمون دیگر اندازه گیری کرد. اين مطالعه به منظور تعيين میزان همبستگی نمرات دانشجویان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در مقاطع مختلف تحصیلی انجام شده است. روش بررسی: در این پژوهش 55 دانشجوی رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، ورودی 82 و 83 که تمام مراحل آموزشی خود را به پایان رسانیده بودند، به صورت سرشماری در سال 1393 مورد مطالعه قرار گرفتند. اطلاعات شامل معدل دوره های علوم پایه، فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کارورزی و نمرات امتحانات جامع علوم پایه و پیش کارورزی بود. داده ها با نرم افزار SPSS و با استفاده از روش های آماری توصیفی (تعداد و درصد) و استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل گردیدند. یافته ها: همبستگی بین معدل هر دوره با دوره بعدی به تدریج از علوم پایه به علوم بالینی کاهش یافته بود. بیشترین همبستگی بین معدل علوم پایه وفیزیوپاتولوژی با 814/0=r و کمترین همبستگی بین معدل دوره فیزیوپاتولوژی و کارورزی با 334/0=r بود. امتحان جامع علوم پایه بیشترین میزان همبستگی را با معدل علوم پایه داشت (746/0=r) و به تدریج این همبستگی در دوره های بعدی کم شده بود. بین امتحان جامع پیش کارورزی با معدل دوره کارورزی کمترین میزان همبستگی(463/0=r) دیده شد. نتیجه گیری: کاهش همبستگی بین معدل دوره ها از علوم پایه به علوم بالینی می تواند ناشی از متفاوت بودن نوع آموزش در این دوره ها و عدم ارزیابی دقیق عملکرد دانشجو در دوره های بالینی باشد. همچنین همبستگی کمتر نمرات امتحانات جامع با معدل دوره های بعد از خود می تواند به دلیل استفاده از فقط یک روش ارزشیابی (چهار گزینه ای) و عدم بکارگیری روش های مختلف و نوین ارزشیابی باشد

Title

Correlation between scores obtained by medical students in various educational courses and Basic Sciences and Pre-internship Comprehensive Exams

English Abstract

Introduction: Predictive validity is one of important characteristics of a test; it means that what extent a test predicts scores of criterion test. This type of validity can be obtained through determining correlation between scores of two tests. This study was performed to determine correlation between the scores obtained by medical students in various educational courses ,Basic Sciences and Pre-internship Comprehensive Exams. Methods: In this study, 55 students of Ardabil University of Medical Sciences, accepted within 2004-5 and completed all stages of their training were studied. Information included scores averages in basic sciences, physiopathology, externship, and internship courses and scourges of Basic Sciences and Pre-internship Comprehensive Exams. Data were analyzed with SPSS software using descriptive statistics (number and percentage) and inferential statistics (Pearson correlation coefficient). Results: The correlations between the averages of each semester from basic science to clinical sciences gradually declined. The highest correlation was between the average of Basic Sciences and Physiopathology courses (r=0.814) and the lowest correlation was between the average of physiopathology and internship courses (r=0.334). On the other hand Comprehensive Test of Basic Sciences had the highest correlation with the average of basic sciences course (r=0.746) and gradually, this correlation declined in the next periods. Pre-internship Comprehensive Exams had the lowest correlation with the average of Pre-internship courses (r=0.463). Conclusion: The low correlations between averages ofeach semester from basic science to clinical sciences may cause by different types of training in this courses and the lack of accurate assessment of student performance in the clinical course. The low correlations between scores of Comprehensive Exams and averages of next courses may cause by using one method of evaluation (multiple choice questions) in these tests and not using new and different methods of evaluations.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :اکبر پیرزاده
نویسنده مسئول :شبنم آهنگرداودی
نویسنده :بیتا شهباززادگان
نویسنده :فیروز امانی
نویسنده :کاظم آخربین
Additional Information:Indexed in: ISC، magiran
Uncontrolled Keywords:روایی ، روایی ملاکی ، روایی پیش بینی کننده،ارزشیابی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Validity, Criterion Validity, Predictive Validity, Evaluation
Subjects:W Health professions
Divisions:Faculty of Medicine > Educational Development Office
Faculty of Medicine > Department of Surgery
Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Vital Statistics
ID Code:7969
Deposited By: دکتر بیتا شهباززادگان
Deposited On:09 Aug 1395 11:54
Last Modified:21 Feb 1399 16:32

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...