title

بررسی استرس تحصیلی در دختران نوجوان شهر اردبیل

صادقی موحد, فریبا and مهری, سعید and مولوی, پرویز and موسوی, زهرا (1395) بررسی استرس تحصیلی در دختران نوجوان شهر اردبیل. در: دومین همایش دانشجویی سلامت ، رفاه اجتماعی و توانبخشی, 16اسفند 1395, تهران - ایران.

[img]
Preview
Text
1MB
[img]
Preview
Text
1MB

Persian Abstract

مقدمه: استرس تحصیلی موضوع مهمی در دوران تحصیل دانش آموزان در جوامع مختلف می باشد که به عنوان یک استرس مزمن شناخته شده و با نتایج منفی سلامتی مانند افسردگی و بیماري هاي جسمانی همراه است. موقعیت هاي یادگیري ایجاب می کند تا دانش آموزان خود را با عوامل استرس زا سازگار نموده تا بهره کافی از یادگیري برده و به عملکرد مطلوب تحصیلی برسند. با توجه به اهمیت موضوع بویژه در بین نوجوانان در مقاطع تحصیلی متوسطه که با تغییرات جسمی و روانی نیز همراه است، این پژوهش با هدف بررسی وضعیت استرس تحصیلی در دختران نوجوان شهر اردبیل صورت گرفت. مواد و روش ها: در این مطالعه که از نوع توصیفی-تحلیلی بود، در مجموع، 150 دانش آموز دختر که در سال 1393 در حال تحصیل در یکی از مقاطع اول، دوم یا سوم دبیرستان در مدارس دولتی اردبیل بودند، به روش نمونه گیري تصادفی خوشه اي وارد طرح شدند (از هر مقطع 50 نفر). این دانش آموزان با استفاده از پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا از نظر میزان استرس تحصیلی مورد بررسی قرار گرفتند. در نهایت، اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزارSPSS و آزمون های آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ها: میانگین سنی دانش آموزان 06/1± 05/16 بود. میزان استرس تحصیلی در 52% دانش آموزان خفیف، 67/26 % متوسط و33/21 % شدید بود. بین شدت استرس تحصیلی با پایه تحصیلی، سطح تحصیلات والدین و معدل دانش آموزان رابطه آماری قابل توجهی مشاهده شد، بطوری که فراوانی استرس تحصیلی در بین دانش آموزان سال سوم دبیرستان نسبت به دانش آموزان سال اول و دوم(p < 0/001) ، در بین دانش آموزان با والدین دیپلم وزیر دیپلم نسبت به دانش اموزان با والدین دارای تحصیلات دانشگاهی (p < 0/05)، و در بین دانش آموزان با معدل پایین نسبت به دانش آموزان با معدل بالا(p < 0/001) به مراتب بیشتر بود. نتیجه گیري: با توجه به میزان شیوع استرس تحصیلی در رده هاي مختلف تحصیلی دانش آموزان و اثرات مختلف آن بر ابعاد زندگی دانش آموزان و با توجه به نقش مهم و ارزنده دختران در ساختن جامعه آینده و تربیت نسل سالم و صالح، مدارس باید چگونگی اداره و کنترل هیجانات را به دانش آموزان بیاموزند. در این راستا، با تعامل محترمانه معلمان، فراهم آوردن امکانات مشاوره ای وحمایتی مناسب گام موثری در راستای افزایش بهداشت روان دانش آموزان میتوان برداشت.

Title

A survey of educational associated stress in adolescent girls in Ardabil

English Abstract

Background and Objective: school or educational- associated stress is an important subject in students in various communities that is known as a chronic stress and is associated with negative health outcomes such as depression and physical illness. Learning situations require the students to adapt to stressors, and to achieve optimal performance. Because the importance of this issue, especially among adolescents in secondary school levels is also associated with physical and mental changes. This study aimed to evaluate the survey of educational associated stress in adolescent girls in Ardabil. Materials and Methods: In this descriptive-correlation study, 150 students that were studying in one of the first, second or third grades in public schools of Ardabil city during 2014 were included using cluster random sampling method ( 50 from each grade). These student were examined in terms of academic stress using Academic Stress Gadzla Questionnaires. Finally, the information obtained using SPSS16 software and statistical tests were analyzed. Results: The average age of students was 16.05 ± 1.06. The rate of school-related stress in 52% of students was mild, 67.26% moderate and 33.21% was sever. There was a statistically significant relationship between school-related stress with student's grades, average and their parent's education level. So that the frequency of service school-related stress was significantly higher among third grade students (p < 0.001), students belonging to parent with low education (p < 0.05), and student with high average score compared to first and second grade students and respectively, students belonging to parent with high education, and students with low average score ( p < 0.001). Conclusion: According to a high prevalence of school-related stress among students and its influence on different aspects of their life and according to the important role of girls in building the future society and healthy and righteous generation, schools should teach and prepare students to manage their stress.

Item Type:Conference or Workshop Item (Poster)
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :فریبا صادقی موحد
نویسنده :سعید مهری
نویسنده مسئول :پرویز مولوی
Uncontrolled Keywords:بهداشت روان، دختر، نوجوان، استرس تحصیلی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Mental health, Girls, Adolescent, educational associated stress
Subjects:WM Psychiatry
Divisions:Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology
ID Code:8567
Deposited By: Dr saeid mehri
Deposited On:22 Dec 1395 10:32
Last Modified:22 Dec 1395 10:32

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...