title

بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری "عمل منطقی توسعه یافته" بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو

بابازاده, توحید and مکمل, عادل and مرادی, فاطمه and شریعت, فریبا and بنای جدی, مرتضی (1396) بررسی اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری "عمل منطقی توسعه یافته" بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو. سلامت و بهداشت ــ 8 (3). pp. 256-267. شاپا 2382-9710

[img]
Preview
Text
500kB

Official URL: http://healthjournal.arums.ac.ir/article-1-1240-fa...

Persian Abstract

زمینه و هدف: دیابت یکی از شایع ترین مشکلات سلامت در جهان می باشد که با اجرای برنامه های آموزشی علمی، می توان آن را کنترل نمود. لذا این مطالعه با هدف تعیین اثربخشی مداخله آموزشی مبتنی بر تئوری "عمل منطقی توسعه یافته" بر رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع دو انجام شده است. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 90 نفر از بیماران مبتلا به دیابت نوع دو به صورت تصادفی سازی طبقه ای در دو گروه مداخله (45=n) و کنترل (45=n) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه مبتنی بر تئوری «عمل منطقی توسعه یافته» و رفتارهای خودمراقبتی بود. داده ها پیش از مداخله آموزشی و 3 ماه پس از آن جمع آوری گردیدند. آنالیزها داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-20 و آزمون های آماری پارامتریک صورت گرفت. یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد که پس از مداخله آموزشی، میانگین نمرات تمام سازه های تئوری «عمل منطقی توسعه یافته» در گروه مداخله به طوری معنی داری افزایش یافته است (05/0<p) اما تغییرات انجام شده در گروه کنترل معنی‫دار نبود (05/0<p). همچنین مداخله آموزشی تاثیر معنی داری در ارتقاء رفتارهای خودمراقبتی بیماران گروه مداخله گذاشته بود (05/0>p). نتیجه گیری: یافته های مطالعه نشان داد که طراحی مداخلات مبتنی بر تئوری «عمل منطقی توسعه یافته» می تواند یک چارچوب مناسب برای بهبود رفتارهای خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 فراهم نماید

Title

The Effect of Educational Intervention based on the Extended Theory of Reasoned Action on Self-Care Behaviors in Patients with Type 2 Diabetes

English Abstract

Background & aim: Diabetes is one of the most common health problems in the world that can be controlled through educational programs. Therefore, this study was carried out to evaluate the effect of educational intervention based on extended theory of reasoned action on self-care behaviors in patients with type 2 diabetes. Methods: In this quasi-experimental study, 90 patients with type 2 diabetes were assigned into experimental (45 people) and control (45 people) groups using stratified randomization method. Data collection tool was a questionnaire based on the extended theory of reasoned action and self-care behaviors. Data were collected before and 3 months after the intervention. Data analyses were performed by parametric statistical tests using SPSS-20. Results: The results showed that mean scores of all structures of extended theory of reasoned action has increased significantly in the intervention group after educational intervention (p<0.05). However, changes were not significant in control group (p>0.05). Educational intervention had also significant effect on promotion of self-care behaviors in patients of the intervention group. Conclusion: The findings of the current study showed that designing interventions based on extended theory of reasoned action can be an appropriate framework to improve self-care behaviors in patients with type 2 diabetes.

Item Type:Article
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :توحید بابازاده
نویسنده :عادل مکمل
نویسنده مسئول :مرتضی بنای جدی
Additional Information:Indexed in: Chemical abstract Service, Google Scholar, ISC, SID, Ulrichs, Magiran, Barakatkns, Index Copernicus, Iran Journal, Universal Impact Factor, Open Academic Journals Index, Directory Indexing of International Research journals, Academickeys, Directory of Research Journals Indexing, Journal TOCs, Global Impact Factor, Open J-Gate
Uncontrolled Keywords:تئوری «عمل منطقی توسعه یافته»، رفتارهای خودمراقبتی، مداخله آموزشی، دیابت نوع دو
کلیدواژه ها (انگلیسی):Extended Theory of Reasoned Action; Self-Care Behaviors; Educational Intervention; Diabetes Type 2.
Subjects:WA Public Health > Public Health Education WA.18
WA Public Health > Public Health Education WA.18
Divisions:Faculty of Health > Department of Environmental health
ID Code:9036
Deposited By: Mr Adel Mokammel
Deposited On:29 May 1396 06:47
Last Modified:29 May 1396 06:47

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...