عدالتخواه, حسن and کریم اللهی, منصوره and صادقیه اهری, سعید and آزادخانی, معصومه (1396) بررسی میزان رعایت شاخص های اخلاق حرفه ای توسط پزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به روش خودسنجی. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
|
Text
- final reserch project report
465kB | |
|
Text
- final reserch project report
106kB | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 1MB | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 395kB | |
![]() |
Other (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only 9kB |
Official URL: http://lib.arums.ac.ir
Persian Abstract
سابقه و هدف: حرفه گرایی یکی از مطرح ترین عناوین در اخلاق پزشکی است که در این میان آموزش دهندگان یا اساتید نقش به سزایی در آموزش و سنجش آن ایفا می کنند. هدف از طراحی این مطالعه بررسی و سنجش اخلاق حرفه ای در پزشکان بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به روش خودسنجی بود. مواد و روش ها: این پژوهش یک مطالعه ی توصیفی – مقطعی و جمعیت مورد مطالعه شامل 50 نفر از پزشکان شاغل در بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بودند که به روش نمونه گیری در دسترس وارد مطالعه شدند. به منظور بررسی و مقایسه ی نظرات خود سنجی پزشکان در گروه های آموزشی داخلی، قلب، عفونی، پوست و مو، جراحی، طب اورژانس، روانپزشکی، نورولوژی و اورولوژی، پرسش نامه ای اقتباس شده از نمونه ی خارجی(پرسش نامه ی دیوید موزیک، استاد دانشکده پزشکی کنتاکی) پس از تایید روایی و پایایی مورد استفاده قرار گرفت. پرسشنامه ها به روش خودسنجی توسط اعضای هیئت علمی تکمیل گردید. داده ها پس از جمع آوری، به کمک نرم افزار آماری SPSS19 و با استفاده از شاخص های آمار توصیفی و تحلیلی تجزیه و تحلیل گردید. یافته ها: یافته ها نشان داد که به طور کلی پزشکان بخش های مختلف میزان توانمندی و آگاهی خود را در مورد شاخص های اخلاق حرفه ای در حد عالی و میزان به کارگیری شاخص های اخلاق حرفه ای را توسط خود در محیط های بالینی و آموزشی نیز در حد عالی ارزیابی نمودند. پزشکان مورد پژوهش در بخش های مختلف، توانمندی خود را در حیطه های قابلیت اطمینان و اعتماد و احساس مسئولیت در برابر بیمار و دانشجویان، دلسوزی و همدردی با بیمار، احترام به دیگران، سرعت و آمادگی، پذیرش انتفاد، همکاری و تشریک مساعی با همکاران و دانشجویان و حضور در جلسات و گردهمایی های مربوط به رشته ی تخصصی خود، عالی و در حیطه های قوه ی ابتکار و ابداع در ارائه ی درمان و مهارت های سازمانی و مدیریتی، قابل قبول ارزیابی نمودند. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان داد که در ارزیابی به شیوه ی خودسنجی توجه به حرفه گرایی و رعایت شاخص های اخلاق حرفه ای در حد مطلوب بین پزشکان بخش های مختلف مشهود است. هر چند در برخی از حیطه ها مانند مهارت های رهبری، مهارت های سازمانی و مدیریتی و قوه ی ابتکار و ابداع در ارائه ی درمان به بیماران مختلف، مداخلات آموزشی و فرهنگی موثر لازم است.
Title
Investigating the professional ethics among the physicians employed in hospitals of Ardabil University of Medical Sciences by self-assessment method
English Abstract
Background and Objective: Professionalism is one of the most prominent topics in medical ethics, that in the meantime, educators or professors play an important role in teaching and evaluating it. The purpose of this study is investigating the professional ethics among physicians employed in hospitals of Ardabil University of Medical Sciences by self-assessment method. Methods: This is a descriptive cross-sectional study. The study population included 50 physicians employed in hospitals of Ardabil University of Medical Sciences who were entered the study by available sampling method. In order to evaluate and compare the physicians self-asseessment opinions in internal medicine, cardiology, infectious disease, dermatology, surgery, emergency medicine, psychiatry, neurology and urology wards, a questionnaire adapted from the external sample after validation and reliability was used. Questionnaires were completed by self-assessment method. The data were analyzed by SPSS19 statistical software using descriptive and analytical statistics. Results: The results showed that, in general, the physicians in different departments assessed their ability and knowledge about professional ethics indicators to be excellent and the degree of application of professional ethics indicators was also highly evaluated by themselves in clinical and educational settings.The physicians in different departments assessed their ability in the fields of dependability and sense of responsibility to the patients and students, sensitivity and compassion, respect for others, promptness, receptivity to criticism, collaboration with colleagues and students and attendance at meetings, excellent and in the fields of initiative, organizational and management skills, they evaluated their ability acceptable. Conclusion: Our results showed that attention to professionalism and observance of professional ethics indicators is evident among physicians of different departments, however, effective educational and cultural interventions are required in some fields such as leadership skills, organizational and management skills, initiative.
Item Type: | Thesis ( MD) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | حسن عدالتخواه |
استاد راهنما : | منصوره کریم اللهی |
استاد مشاور : | سعید صادقیه اهری |
دانشجو : | معصومه آزادخانی |
Additional Information: | شماره پایان نامه : 0641 ، پایان نامه دکتری حرفه ای پزشکی |
Uncontrolled Keywords: | حرفه گرایی- اخلاق حرفه ای- اخلاق پزشکی- خودسنجی- معیارهای حرفه ای گری |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | Professionalism- Professional ethics- Medical ethics- self assessment- Professionalism indicators |
Subjects: | W Health professions > W.50 Medical ethics W Health professions |
Divisions: | Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology Faculty of Nursing & Midwifery > Department of Nursing |
ID Code: | 9315 |
Deposited By: | Mr farhad khodaei |
Deposited On: | 05 Sep 1396 11:43 |
Last Modified: | 10 Feb 1399 09:29 |
Repository Staff Only: item control page