title

بررسي علل تخلفات آموزشي در بين دانشجويان دندانپزشکی شاغل به تحصيل در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصيلي 97-1396

باقری, ابوالفضل ، محمدپور, ندا ، میری آهنگری, میرمحمد رضا (1396) بررسي علل تخلفات آموزشي در بين دانشجويان دندانپزشکی شاغل به تحصيل در دانشكده دندانپزشكي دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصيلي 97-1396. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
126kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: Plagiarism یا تقلب و یا دزدی علمی مفهومی است که از ابعاد مختلف روانشناختی و جامعه شناسی حقوقی مورد توجه است و اثرات منفی این پدیده و تأثیرات آن به علم و صاحبان علم و اندیشه بر کسی پوشیده نیست، و بررسی علل و عوامل آن و تلاش در جهت حل و یا کم کردن این معضل کمک شایانی به کیفیت علمی و آموزشی می نماید. هدف: تعیین علل تخلفات آموزشی در بین دانشجویان دندانپزشکی شاغل به تحصیل در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصيلي 1397-1396. مواد و روش ها: در این نمونه گیری پرسشنامه ای با 24 سؤال تهیه گردید و روایی و پایایی آن مورد سنجش قرار گرفت و در بین 290 نفر دانشجوی دندانپزشکی (کلیه دانشجویان به غیر از ترم اول) پخش گردید و با جلب همکاری دانشجویان، تفهیم محرمانه بودن اطلاعات، به صورت میدانی مورد سنجش قرار گرفت. بحث: در این پژوهش از 290 نفر دانشجو، 170 نفر به طور کامل به پرسشنامه جواب دادند که (41/8%) درصد زن و (58/2%) درصد مرد بین سنین 20 تا 30 سال بودند که از نظر ترم تحصیلی از ترم 2 تا 12 در پژوهش شرکت داشتند. در این 170 نفر، 68 نفر (40%) اظهار داشتند که در طول تحصیل اصلاً تقلب نکرده اند. 102 نفر (60%) در طول تحصیل حداقل 1 بار تقلب کرده اند و در مورد عوامل مؤثر بر تقلب در این پژوهش، به ترتیب اولویت، می توان به نمره گرایی، نداشتن انگیزه، دشواری امتحان، عادت کردن به تقلب، نارضایتی از استاد مربوطه، جو رقابتی شدید اشاره کرد. نتيجه‌گيری: نتیجه گیری این تحقیق حاکی از این است که نرخ تقلب در بین دانشجویان 60% می باشد و نمره گرایی، نداشتن انگیزه، دشواری امتحان، عادت به تقلب، نارضایتی از استاد و جو رقابتی شدید عوامل مؤثر بر تقلب بودند و بطور معناداری تقلب در آقایان بیشتر از خانم ها می باشد (P≤0.05).

عنوان انگليسی

Evaluation of causes of educational violations in the Faculty of Dentistry dental students studying at medical university, ardabil, in the academic year 1396-97

خلاصه انگلیسی

Introduction: Plagiarism, or fraud or theft, is a concept that is considered by various aspects of psychology and legal sociology, and the negative effects of this phenomenon and its effects on science and the owners of science and thought are not covered by anyone. And studying its causes and its efforts to solve or reduce this problem is of great help to the scientific and educational quality. Objective: To determine the causes of educational violations among dental students studying at dental school of Ardabil University of Medical Sciences during the academic year 1397-1396. Materials and Methods: In this sampling, a questionnaire with 24 questions was prepared and its validity and reliability were measured. Among 290 dental students (all students except the first semester), students were encouraged to collaborate, The confidentiality of the information and the field was measured. Discussion: In this study, from 290 students, 170 responded completely to the questionnaire, which included 41.8% women and 58.2% men who were between the ages of 20 and 30 who were in terms of the semester term 2 to 12 in the research Participated. In these 170 people, 68 (40%) stated that they did not cheat during the study. 102 people (60%) have been cheating at least 1 time during the study. In the case of factors influencing fraud in this research, priority can be given to scoring, lack of motivation, difficulty of the exam, accustomed to cheating, dissatisfaction from the corresponding professor, he pointed out a strong competitive atmosphere. Conclusion: The results of this study indicate that the rate of cheating among students is 60%, and that the scoring, lack of motivation, difficulty of the test, accustomed to cheating, dissatisfaction with the master and the strong competitive atmosphere of the factors influencing fraud, The significance of fraud in men is greater than that of women (P≤0.05).

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :ابوالفضل باقری
استاد مشاور :ندا محمدپور
دانشجو :میرمحمد رضا میری آهنگری
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه : 67 ، پایان نامه دکتری حرفه ای دندانپزشکی
کلیدواژه ها (فارسی):تخلفات آموزشی، دانشجویان دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل
کلیدواژه ها (انگلیسی):Abuse Education, Dental students, Ardabil University of medical sciences.
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده دندانپزشکی > گروه جراحی دهان، فک و صورت
کد شناسایی :9592
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :17 دی 1396 10:04
آخرین تغییر :21 خرداد 1399 10:05

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...