title

استفاده از الگوی پرسید در نیازسنجی آموزشی خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت

صلحی, مهناز ، حضرتی, صادق ، شعبانی, مسعود ، نژاددادگر, نازیلا (1396) استفاده از الگوی پرسید در نیازسنجی آموزشی خودمراقبتی در بیماران مبتلا به دیابت. فصلنامه پرستاری دیابت ــ 5 (4). ص.ص.268-279. شاپا 2345-5020

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
833kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://old.zbmu.ac.ir/jdn/browse.php?a_id=266&sid=...

خلاصه فارسی

مقدمه وهدف: دیابت یکی از شایعترین بیماریهای غیرواگیر با عوارض قابل توجه در سراسر جهان می باشد. یکی ازراهکارهای کنترل عوارض بیماری دیابت خودمراقبتی و مسئولیت پذیری بیمار در فرایند درمان است. هدف این مطالعه نیازسنجی آموزشی جهت تعیین اولویت مداخلات به منظور افزایش مشارکت و خودمراقبتی بیماران با استفاده از الگوی پرسید در شهرستان اردبیل در سال 1396 بود . مواد وروشها:این مطالعه یک مطالعه توصیفی –تحلیلی می باشد که بر روی 129 بیمار دیابتی مراجعه کننده به مرکز دیابت شهر اردبیل، به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام شده است. ابزار جمع آوری اطلاعات فرم مشخصات، پرسشنامه استاندارد خودمراقبتی وچک لیست محقق ساخته بر اساس سازه های الگوی پرسید بود. تجزیه وتحلیل داده ها از طریق نرم افزار 16SPSS و آزمونهای آماری انجام شد. یافته ها: نتایج مطالعه جاری نشان داد آگاهی بیماران مبتلا به دیابت در زمینه عوارض عدم کنترل بیماری دیابت، علائم بیماری، رعایت رژیم غذایی و فعالیت فیزکی مناسب نمی باشد. دسترسی به کلاسهای آموزشی، مکان مناسب ورزشی و مشاوره تغذیه رایگان از خواسته های بیماران مورد مطالعه می باشد. همچنین یافته های این مطالعه نشان داد بین رفتار خودمراقبتی بیماران با تحصیلات ارتباط معنی دار آماری وجود دارد و متغیر خودکارآمدی مهم ترین پیش گویی کننده رفتار خودمراقبتی در جمعیت شرکت کننده در مطالعه بود. بحث ونتیجه گیری: انجام نیازسنجی قبل از اجرای مداخلات آموزشی خودمراقبتی به برنامه ریزان کمک می کند تا در طراحی واجرای مداخلات و تهیه رسانه های آموزشی، اولویتهای تاثیرگذار را شناسایی کرده و به صورت هدفمند عمل نمایند .

عنوان انگليسی

Use of PRECEDE Model for Self-care Educational Need Assessment Among Diabetic Patients

خلاصه انگلیسی

Introduction: Diabetes is one of the most common non-communicable diseases with significant complications throughout the world. One of the strategies for controlling the complications of diabetes is to improve the patient's self-care and involvement in the treatment process. Regarding this, the present study aimed to determine the educational need assessment for the prioritization of the interventions targeted toward the improvement of patients' involvement and self-care using the PRECEDE Model in Ardabil, Iran, in 2016. Materials and Methods: This cross-sectional study was conducted on 129 patients with type II diabetes mellitus referring to the Ardabil Diabetes Clinic. The study population was selected using simple random sampling technique. Data collection tools included the demographic form, the Summary of Diabetes Self-Care Activities (SDSCA), and a researcher-made checklist based on the PRECEDE model components. The data were analyzed in SPSS, version 16. Results: According to the results, the patients had an undesirable level of awareness regarding the disease side-effects, symptoms, adherence to diet, and physical activity. The patients' demands included the increased access to educational classes, sports venues, and free nutrition consultant. Furthermore, there was a significant relationship between the self-care behaviors and education level. Self-efficacy was identified to be the most important predictor of self-car behavior. Conclusion: As the findings indicated, the implementation of need assessment before the execution of any self-care educational interventions could help the planners to identify the effective priorities in the process of designing and administering the educational interventions and act purposefully in this regard.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :مهناز صلحی
نویسنده :صادق حضرتی
نویسنده :مسعود شعبانی
نویسنده مسئول :نازیلا نژاددادگر
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: ISC, SID, Magiran, Barakatkns, DOAJ, CINAHL, Civilica, EBSCOhost
کلیدواژه ها (فارسی):الگوی پرسید، نیازسنجی آموزشی، دیابت، خودمراقبتی
کلیدواژه ها (انگلیسی):PRECEDE model, Educational need assessment, Diabetes, Self-care.
موضوعات :W حرفه پزشکی > W.18 آموزش پزشکی
WY پرستاری > WY.18 آموزش پرستاری
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
WA بهداشت عمومي > WA 18 آموزش بهداشت
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت حرفه ای
کد شناسایی :9659
ارائه شده توسط :کاربر غیر معتبر
ارائه شده در تاریخ :08 بهمن 1396 10:53
آخرین تغییر :26 فروردین 1397 11:25

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...