title

بررسی نقایص شناختی و ارتباط آن با عزت نفس در کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی در نیمسال نخست سال 1396

صادقی موحد, فریبا and مولوی, پرویز and ندرمحمدی مقدم, مهریار and صبوری, مریم (1396) بررسی نقایص شناختی و ارتباط آن با عزت نفس در کودکان دارای اختلال بیش فعالی- نقص توجه مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی در نیمسال نخست سال 1396. MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.





[img]
Preview
Text - final reserch project report
600kB
[img]
Preview
Text - final reserch project report
88kB
[img] Text - final reserch project report
محدود به Repository staff only

1MB
[img] Other (spss) - فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only

8kB

Official URL: http://lib.arums.ac.ir

Persian Abstract

سابقه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- کمبود توجه ; ADHD) Attention Deficit and Hyperactivity Disorder ) در برخی از کارکردهای شناختی دچار مشکل هستند. عزت نفس از اساسی ترین عوامل موثر در رشد و شکوفایی انسان ها محسوب می شود که در این کودکان، در معرض آسیب است. این مطالعه با هدف بررسی ارتباط بین کارکردهای شناختی و عزت نفس در کودکان مبتلا به ADHD 6 تا 15 سال مراجه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی اردبیل انجام شد. مواد و روش ها: این مطالعه از نوع توصیفی – تحلیلی است. عملکردهای شناختی 71 کودک مبتلا به ADHD سنین بین 6 تا 15 سال مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی با استفاده از آزمون سیستم ارزیابی شناختی WISC-4، آزمون کانرز والدین و عزت نفس کوپر اسمیت مورد بررسی قرارگرفتند. داده ها پس از جمع آوری، کد گذاری شده و وارد نرم افزارSPSS نسخه 16 شدند. داده ها با روش آمار توصیفی در قالب جدول و نمودار و با استفاده از روش آمار تحلیلی شامل T-test و ضریب همبستگی پیرسون تحلیل گردید. یافته ها: در نمونه مورد مطالعه، نتایج نشان داد، ارتباطی بین ویژگی های شناختی با بیش فعالی وجود نداشت (p= 0.904)در حالی که ارتباط بین کمبود توجه و توانایی های شناختی معکوس و معنی دار بود p= 0.012)). همچنین بر اساس نمرات کلی عزت نفس، 67.6 درصد کودکان عزت نفس متوسط، 11.36 درصد عزت نفس ضعیف و 21.1 درصد نیز عزت نفس بالا داشته اند. بین شدت علایم و نشانه های اختلال ADHD (نمره کل کانرز) با نمره عزت نفس عمومی کودکان(r=0.49 p=0.0001) ارتباط معکوس و بسیار بالایی مشاهده گردید. بین شاخص های عزت نفس خانوادگی و شاخص های شناختی ارتباط معنادار نبود(p= 0.985) ولی بین سایر شاخص عزت نفس مانند عزت نفس تحصیلی(p= 0.000; r= 0.468)، اجتماعی(p= 0.001; r= 0.372) و عمومی(p= 0.000; r=0.434) ارتباط معنادار بود. نتیجه گیری: نتایج مطالعه حاضر نشان می‌دهد ارتباط بین کمبود توجه و توانایی های شناختی معکوس و معنی دار است. همچنین عزت نفس تحصیلی در کودکان دارای ADHD کمتر از سایر عزت نفس ها بوده و عزت نفس آنها در حیطه های تحصیلی بیشتر آسیب دیده است.نتایج حاصل از این پژوهش ضروریت تشخیص به موقع و تقویت شناخت در این کودکان خصوصا کودکان ADHD از نوع کم توجه، به منظور جلوگیری از آسیبهای بیشتر در آینده ازجمله عزت نفس پایین و تبعات آن را، آشکار می کند و می تواند مطالعه ی پایه ی مناسبی جهت شناسایی زمینه های شناختی نیازمند درمان در این کودکان باشد.

Title

Evaluation of cognitive deficits and its relationship with self-esteem in children with attention deficit hyperactivity disorder of Fatemi hospital psychiatric clinic in the first semester of 1396

English Abstract

BACKGROUND & OBJECTIVE: Children with Attention Deficit and Hyperactivity Disorder (ADHD) have problems in some aspects of cognitive function. It is special that Self-esteem, as a important factor of human life, in children with ADHD is at risk. This study was conducted to evaluate the relationship between cognitive deficits and self-esteem in children aged 6 to 15 years old with ADHD who were referred to the psychiatric clinic of Fatemi Hospital in Ardabil. METHODS: The cognitive functions of 71 children with ADHD aged 6 to 15 years who referred to the psychiatric clinic were evaluated using the WISC-4 cognitive assessment system, Parents' Konners Test and Cooper Smith's Self-esteem. Data was collected, encoded and entered into SPSS version 16 software. The data were analyzed by descriptive statistics method in a table and chart and analyzed using analytical statistics including T-test and Pearson correlation coefficient. RESULTS: In the sample, the results showed that there was no correlation between cognitive characteristics and hyperactivity (p= 0.904). While the relationship between attention deficit and cognitive functions was reversible and meaningful (p= 0.012). Based on general self-esteem scores, 67.6% of children had moderate self-esteem, 11.36% had poor self-esteem and 21.1% had high self-esteem. . There was an reverse and very high correlation between the severity of symptoms of ADHD (Conner's total score) and children's general self-esteem score (r = 0.994, p = 0.001). There was no significant relationship between family self-esteem indices and cognitive indices (p = 0.985) but among other self-esteem indicators such as educational self-esteem (p = 0.000; r = 0.468), social (p = 0.001; r = 0.372) and general (p = 0.000; r = 0.434) was significant. CONCLUSION: It can be concluded from this study that the relation between attention deficit and cognitive deficits is reverse and significant. Also, the educational self-esteem in the children with ADHD is less than other types of self-esteem and it is the most damaged self-esteem. According to this research, timely treatment including cognitive therapy in ADHD children, especially attention deficit type, is necessary to prevent further damage, like low self-esteem and its consequences.This study can be considered as a good basis for identifying cognitive fields that require treatment in these children. .

Item Type:Thesis ( MD)
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :فریبا صادقی موحد
استاد راهنما :پرویز مولوی
استاد مشاور :مهریار ندرمحمدی مقدم
دانشجو :مریم صبوری
Additional Information:شماره پایان نامه : 0661 ، پایان نامه دکتری حرفه ای پزشکی
Uncontrolled Keywords:نقایص شناختی، عزت نفس، اختلال کمبود توجه- بیش فعالی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Cognitive deficits, self-esteem, attention deficit hyperactivity disorder.
Subjects:WM Psychiatry
Divisions:Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis
Faculty of Medicine > Department of Dermatology , Psychiatry , Neurology
ID Code:9680
Deposited By: farhad khodaei
Deposited On:02 Nov 1396 06:20
Last Modified:02 Nov 1396 06:20

Repository Staff Only: item control page

Document Downloads

More statistics for this item...