ابراهیمی, کمال and مهدوی, عبدالله and حبیبی, شفیع (1389) سياستگذاري سواد اطلاعاتي و مديريت اطلاعات در دانشگاههاي علوم پزشكي كشور ونقش آن در نهادينه سازي تفكر انتقادي. در: اولین همایش کشوری تفکر انتقادی و نظام سلامت, 3-5 اسفند 1389, اصفهان - ایران.
![]()
|
Image
103kB | |
|
Text
664kB |
Official URL: http://seminar.mui.ac.ir/
Persian Abstract
رشد منابع اينترنتي علاوه بر اينكه دسترسي به حجم زياد منابع را ممكن ساخته است مشكلاتي را نيز به همراه داشته كه مهمترين آن مربوط به جامعيت و مانعيت منابع بازيابي شده است. اين امر مخصوصا در حوزه سلامت به دليل حجم منابع،اهميت آنها و تنوع آنها پيچيده تر از بقيه منابع است. سواد اطلاعاتي راهكار مناسب براي جلوگيري از مشكلات مربوط به بازيابي اطلاعات است.سواد اطلاعاتي توانايي تشخيص نياز اطلاعاتي،مكان يابي اطلاعات،ارزيابي و استفاده از اطلاعات است و اين امر نيازمند وهمسوبا آموزش يك تفكر انتقادي كاربردي است. مديريت اطلاعات نيز به مبحث گرداوري،سازماندهي و اشاعه اطلاعات در حوزه هاي مختلف و براي افراد مختلف مي باشدو آموزش سواد اطلاعاتي كاملا وابسته به اين فعاليت مي باشد. از اينرو سياستگذاري مناسب در زمينه سواد اطلاعاتي ومديريت اطلاعات حوزه سلامت كشور مي تواند به بهبود فعاليتهاي آموزشي و پژوهشي از طريق آموزش سواد اطلاعاتي انتقادي كمك نمايد. لذا در اين مطالعه راهكارهاي مورد نياز در اين حوزه با شناسايي نيازها،امكانات و نقاط قوت و ضعف برنامه هاي سواد اطلاعاتي دانشگاه علوم پزشكي كشور در دوبعد زير ساختهاي آموزشي و اجرايي مطرح و توضيح داده شده است. بعد آموزشي به ارائه واحدهاي آشنايي با پايگاههاي اطلاعاتي تخصصي در تمام حوزه هاي سلامت،تدوين برنامه درسي و كتابهاي درسي در اين زمينه تاكيد مي نمايد. و از آموزش صرف پايگاههاي اطلاعاتي بايد به آموزش انتقادي سواد اطلاعاتي گرايش يايد. ارائه حداقل 6 واحد درسي در اين زمينه براي تمام رشته هاي دانشگاهي علوم پزشكي كشور پيشنهاد مي شود. بعد دوم بعد اجرايي در اين زمينه است كه نيازمند مديريت منابع اطلاعاتي حوزه سلامت مانند پايان نامه ها،طرح هاي پژوهشي تمام دانشگاههاي كشور در يك پايگاه ديجيتالي است كه خود موجب دسترسي آسان به اين منابع،آشنايي با تحقيقات انجام گرفته، كاهش زمان تحقيقات،كاهش هزينه تحقيقات و مطالعات تكراري خواهد شد. وجود اين برنامه ها ي اجرايي و آموزشي مي تواند به نهادينه سازي نظامند تفكر انتقادي در دانشگاههاي و مراكز پژوهشي منجر شود ، فعاليتي كه در حال حاضر به صورت جزاير پراكنده و نامنظم در حال اجر است و مشخص است كه نتيجه مطلوب را نخواهد داشت.
Item Type: | Conference or Workshop Item (Poster) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
نویسنده اول : | کمال ابراهیمی |
نویسنده : | عبدالله مهدوی |
نویسنده : | شفیع حبیبی |
Uncontrolled Keywords: | سیاستگذاری سواد اطلاعاتی انتقادی، مدیریت اطلاعات ، تفکر انتقادی |
Subjects: | W Health professions > Medical Informatics , Information Systems W 26/55.I4 W Health professions |
Divisions: | Faculty of Medicine > Department of Basic Sciences > Department of Health Information Management |
ID Code: | 9846 |
Deposited By: | Dr Abdollah Mahdavi |
Deposited On: | 06 Dec 1396 08:54 |
Last Modified: | 06 Dec 1396 08:54 |
Repository Staff Only: item control page