title

ديدگاه مربيان و دانشجويان پرستاري در مورد ويژگي هاي مربي باليني اثربخش

حیدرزاده, مهدی ، ایزدی, احمد ، رحمانی, آزاد ، زمان زاده, وحید (1390) ديدگاه مربيان و دانشجويان پرستاري در مورد ويژگي هاي مربي باليني اثربخش. مجله ايراني آموزش در علوم پزشكي ــ 11 (7). ص.ص.704-717. شاپا 9359-1608

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
284kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://ijme.mui.ac.ir/article-1-1398-fa.html

خلاصه فارسی

مقدمه: ارزش آموزش بالینی در توسعه فردی و حرفه‌ای و همچنین، توسعه مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری غیرقابل انکار است، بنابراین، هرگونه ضعف در زمینه آموزش بالینی دانشجویان پرستاری موجب ضعف و کاهش کارآیی دانش‌آموختگان رشته پرستاری خواهد شد. یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در آموزش بالینی، مربیان بالینی و کیفیت عمل آنها است. هدف این مطالعه تبیین دیدگاه مربیان و دانشجویان پرستاری در مورد ویژگی‌های مربی بالینی اثربخش بود. روش‌ها: این مطالعه با رویکرد کیفی و بر اساس تحلیل محتوا است. داده‌ها با استفاده از مصاحبه نیمه‌سازمان‌یافته، عمیق و باز به طور جداگانه با 12 مربی دارای حداقل 3 سال تجربه مربی‌گری و 15 دانشجوی پرستاری ترم پنجم و بالاتر جمع‌آوری شدند و تجزیه و تحلیل داده‌ها به طور همزمان با جمع‌آوری آنها و با روش تحلیل محتوا صورت گرفت. جهت حصول اطمینان از دقت داده‌ها از روش کنترل خارجی (بازبینی و تأیید نتایج توسط شرکت‌کنندگان و همکاران) استفاده شد. نتایج: مربی اثربخش از دیدگاه مربیان دارای دو درون‌مایه اصلی ویژگی‌های برون‌شخصی و درون‌شخصی و از دیدگاه دانشجویان پرستاری دارای یک درون‌مایه اصلی ویژگی‌های درون‌شخصی بود. ویژگی‌های برون‌شخصی شامل طبقات حمایت از مربی توسط مسؤولین و سیستم تشویق مربی اثربخش، و ویژگی‌های درون‌شخصی حاصل از مصاحبه مربیان شامل ویژگی‌های مدیریتی، مهارت‌های آموزشی، ویژگی‌های اخلاقی، ویژگی‌های عاطفی هستند، همچنین ویژگی‌های درون‌شخصی از دیدگاه دانشجویان شامل ویژگی‌های مدیریتی، مهارت‌های آموزشی، ویژگی‌های اخلاقی، ویژگی‌های عاطفی، ویژگی‌های ظاهری و نقش‌های حمایتی هستند. نتیجه‌گیری: مربیان و دانشجویان پرستاری در بسیاری از ویژگی‌های مربی اثربخش توافق نظر دارند اما وجه تفاوت این دو گروه اشاره مربیان به برخی ویژگی‌هایی بود که خارج از کنترل فرد هستند و بر توانایی‌های یاددهی مربیان تأثیرگذار بودند؛ از سوی دیگر دانشجویان نیز بر ویژگی‌های ظاهری و نقش‌های حمایتی اشاره داشتند. نتایج این مطالعه با شناسایی برخی از ویژگی‌های مربی بالینی اثربخش می‌تواند به عنوان راهنما در مدیریت و آمورش بالینی پرستاری مورد استفاده قرار گیرد، هر چند پیشنهاد می‌گردد کاربرد ویژگی‌های معرفی شده در هدایت آموزش و یادگیری بالینی ضمن مطالعات آتی حمایت گردد.

عنوان انگليسی

Characteristics of Efficient Clinical Teachers: Nursing Educators’ and Students’ Perspectives

خلاصه انگلیسی

Introduction: The importance of clinical education in personal and professional development of nursing students and their clinical skills is undeniable, so any weakness in clinical education can decrease the efficacy of nursing graduates. One of the most important factors affecting clinical education is clinical teachers and their quality of teaching. The purpose of this study was to determine the perspective of clinical teachers and nursing students on the characteristics of an efficient clinical teacher in nursing. Methods: This study is a qualitative research based on content analysis. Data were separately collected by conducting semi-structured interviews with 12 nursing clinical teachers who had 3 years of clinical teaching experience, and 15 nursing students passing fifth term or more of education. Data analysis was done after each interview through content analysis. The accuracy of data collection and analysis was achieved by external check (member and peer check). Results: From the viewpoint of clinical nursing teachers, efficient clinical teachers had two themes: extra-personal and personal characteristics, while nursing students opted for only one theme: personal characteristics. The extra-personal theme had two subthemes including system encouraging effective clinical teachers, and support for clinical teacher and personal characteristics according to the teachers included management characteristics, moral characteristics, educational skills, and emotional characteristics. According to the students, personal characteristics were managemerial, mora and emotional characteristics, educational skill, appearance and their supportive role. Conclusion: Clinical teachers and students had the same idea about efficient clinical teachers on most characteristics, but the main differences lay in the viewpoints of teachers on some characteristics that affect the educational process and were out of their control and also students pointed to the teachers’ appearance and supportive role. The result of this study identifies some characteristics of efficient clinical teachers and can be used as a guideline in clinical management and education.It is also suggested that more studies be done to support the application of these characteristics in clinical education.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :مهدی حیدرزاده
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Index Copernicus, EBSCO-CINAHL, ISC, SID, Magiran, Iranmedex, Google scholar​
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش باليني، مربي باليني اثربخش، مربيان پرستاري، دانشجويان پرستاري
کلیدواژه ها (انگلیسی):Effective clinical teacher, Clinical education, Clinical teachers, Nursing student
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :10449
ارائه شده توسط : دکتر مهدی حیدرزاده
ارائه شده در تاریخ :09 بهمن 1397 14:23
آخرین تغییر :09 بهمن 1397 14:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...