title

مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خانواده (PMT) با آموزش فرایند توجه (APT) در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تحت درمان دارویی

ندرمحمدی مقدم, مهریار ، مولوی, پرویز ، آذرکلاه, آنیتا ، مولایی, بهنام ، بخشی, پریسا (1397) مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خانواده (PMT) با آموزش فرایند توجه (APT) در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تحت درمان دارویی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
317kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
162kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

372kB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

4kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: اﺧﺘﻼل ﮐﻤﺒﻮد ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﯿﺶ ﻓﻌﺎﻟﯽ ﯾﮑﯽ از ﺷﺎﯾﻊ ﺗﺮﯾﻦ اﺧﺘﻼﻻت رواﻧﭙﺰﺷﮑﯽ ﮐﻮدﮐﺎن ﺳﻨﯿﻦ ﻣﺪرﺳﻪ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ. هدف از مطالعه حاضر مقایسه اثربخشی آموزش مدیریت خانواده (PMT) با آموزش فرایند توجه (APT) در کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی و کمبود توجه تحت درمان دارویی یود. مواد و روش ها : در این مطالعه مداخله ای، 35 بیمار مبتلا به ADHD که به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی اردبیل مراجعه کرده بودند، انتخاب و با روش بلوک تصادفی به سه گروه (12 نفر در هر گروه) تقسیم شدند. به والدین بیماران درمورد روشهای درمان و مزايا و عوارض آنها توضیح داده شده و رضايت آگاهانه اخذ گردید. در ابتدای مطالعه، تمام بیماران از لحاظ درجه ADHD مورد ارزیابی قرار گرفتند. پس از پایان مداخله، نمرات آخرین ارزیابی به عنوان نمرات پس آزمون در نظر گرفته شده و نتایج مقایسه شد. در اين مطالعه مداخله ای35 کودک مبتلا به اختلالات کم توجهی/بیش فعالی مراجعه کننده به درمانگاه روانپزشکی بیمارستان فاطمی که دارای معیارهای ورود به مطالعه بودند، از روش تصادفی سازی بلوکی در سه گروه قرار گرفتند. به والدین بیماران درمورد روشهای درمان و مزايا و عوارض آنها توضیح داده شده و رضايت آگاهانه اخذ گردید. درگروه مداخله 1 علاوه بردریافت داروتوسط بیماران، والدین بیماران به روش خانواده محور آموزش دیدند. درگروه مداخله 2 کودکان مبتلا به اختلالات کم توجهی/بیش فعالی علاوه بر دریافت دارو، توسط روانشناس آموزش فرایند توجه را دریافت کردند. گروه شاهد فقط درمان دارویی مشابه گروه های دیگر را دریافت نمودند. نمرات حاصله ازآزمون کانرز قبل و در طول مداخله در پرسش نامه بیمار ثبت گردیده و مورد بررسی آماری قرار گرفت. یافته ها:در اين مطالعه، ميانگين سني افراد (15 پسر و 8 دختر) 1/79 ± 8/59 سال بود. علائم كودكان در هر دو گروه مداخله در طول زمان كاهش يافت، اما كاهش علايم در گروه آموزش فرایند توجه بيشتر از گروه آموزشي مديريت خانواده بود. هیچ ارتباطی بین جنس کودکان با تأثیر نوع آموزش بر کاهش علائم ADHD وجود نداشت. نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده در این پژوهش آموزش فرایند توجه در مقایسه با آموزش مدیریت رفتاری والدین درکاهش علایم کودکان دبستانی مبتلابه ADHD مؤثرتر میباشد.

عنوان انگليسی

Comparing the effectiveness of family management training (PMT) and attention process training (APT) in Children with hyperactivity disorder and attention deficit

خلاصه انگلیسی

Background and Objective: Hyperactivity disorder and attention deficit (ADHD) is one of the most common psychiatric disorders in school age children. The aim of this study was to compare the effect of family management training (PMT) and attention process thrapy (APT) in Children with hyperactivity disorder and attention deficit. Methods: In this interventional study, 35 patient with ADHD referred to the psychiatric clinic of Fatemi Hospital in Ardabil were selected and divided into three groups using block randomization method. Proper counseling was done and a written informed consent was obtained from parents of subjects before starting the treatment regimen.At the beginning of the study, all patients were evaluated in terms of degree of ADHD. After the end of treatment scores of the last assessment considered as a post-test scores and results compared. In intervention group 1 parents of subjects received parenting management training (PMT) treatment beside drug therapy. In intervention group 2 the child with ADHD were trained by a psychologist with attention process training technique (APT) beside drug therapy. In control group patients received only drug therapy same as other groups. The obtained scores from Conners Parenting Rating Score were recorded before and during the intervention in the patient's questionnaire. Results: In this study, the mean age of the subjects (15 boy and 8 girl) was 8.4 ± 1.86 years old. The symptoms of children in both groups were decreasing over time, but symptoms reduction in the education process was more noticeable than the family management education group. There was no correlation between the genders of the children with the effect of the type of training on the reduction of ADHD symptoms. Conclusions: Regarding the results of this study, attention training is more effective than parents' behavioral management training in decreasing the symptoms of ADHD children.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :مهریار ندرمحمدی مقدم
استاد راهنما :پرویز مولوی
استاد مشاور :آنیتا آذرکلاه
استاد مشاور :بهنام مولایی
دانشجو :پریسا بخشی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه : 689 ، پایان نامه دکتری حرفه ای زشکی
کلیدواژه ها (فارسی):بیش فعالی و کمبود توجه–آموزش مدیریت خانواده –آموزش فرایند توجه
کلیدواژه ها (انگلیسی):ADHD, attention process training technique, parenting management training
موضوعات :WM روانپزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > واحد پژوهش > پايان نامه هاي دفاع شده
دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :10548
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :18 مهر 1397 10:32
آخرین تغییر :08 اردبهشت 1399 09:22

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...