title

بررسی تاثیر آموزش بر رفتارهای مراقبت از سقوط سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی - درمانی شهر اردبیل، سال 1396

مظفری, ناصر ، محمدی, محمدعلی ، صمدزاده, سمیرا (1397) بررسی تاثیر آموزش بر رفتارهای مراقبت از سقوط سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی - درمانی شهر اردبیل، سال 1396. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
583kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
177kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

5MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

6MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

26kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: سقوط یک مشکل جدی در جامعه ی سالمندان محسوب می شود که در نتیجه تداخل عوامل خطرساز متعددی مانند عوامل زیستی، رفتاری، محیطی و اقتصادی - اجتماعی بروز می کند و عوارض فراوانی به همراه دارد. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش بر رفتارهای مراقبت از سقوط سالمندان تحت پوشش مراکز بهداشتی - درمانی شهر اردبیل انجام گرفت. مواد و روش ها: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده دوسوکور بود که بین 110 سالمند تحت پوشش مراکز بهداشتی - درمانی شهر اردبیل در سال 1396 انجام گرفت. سالمندان به روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای انتخاب و با تخصیص تصادفی در گروه های مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده¬ها، پرسشنامه ی اطلاعات دموگرافیک، آزمون کوتاه شده ی وضعیت شناختی (AMTS)، آزمون کوتاه وضعیت ذهنی (MMSE)، مقیاس کارآمدی در سقوط، فرم بین المللی (FES-I) و مقیاس رفتاری سقوط افراد سالمند (FaB) بود. داده ها با استفاده از آزمون های آماری (کای دو، تی مستقل، آنالیز واریانس یکطرفه و اندازه گیری های مکرر) تحت نرم-افزار SPSS نسخه ی 22 تحلیل شدند. یافته ها: میانگین و انحراف معیار نمرات رفتارهای مراقبت از سقوط در سالمندان گروه مداخله و کنترل قبل از آموزش به ترتیب 11/06±64/01 و9/30±65/12 بود. نتایج ارزیابی مجدد 1و3 ماه پس از آموزش در سالمندان گروه مداخله نشان داد که میانگین و انحراف معیار نمرات رفتارهای مراقبت از سقوط افزایش یافت (به ترتیب11/91±77/28 و8/61±91/67) که از نظر آماری معنی دار بود (0/001=P). همچنین نتایج ارزیابی مجدد در سالمندان گروه مداخله نشان داد که میانگین و انحراف معیار ترس از سقوط کاهش یافت که از نظر آماری معنی دار بود (0/001= P). نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش رفتارهای مراقبت از سقوط، عملکرد سالمندان را در پیشگیری از سقوط افزایش داده و ترس از سقوط آنها را نیز کاهش می دهد، از این رو پیشنهاد می شود ارتقای سطح آگاهی و عملکرد سالمندان در برنامه ی خودمراقبتی آنان مدنظر قرار گیرد.

عنوان انگليسی

Survey The Effectiveness of Education on fall care behaviors of the elderly in Ardabil health centers, 2017-2018

خلاصه انگلیسی

Background and purpose: Falling is a serious problem in the elderly community, which is a result of the interaction of several risk factors such as biological, behavioral, environmental, socioeconomic factors and with many complications. The purpose of this study was to determine the effect of education on fall care behaviors among the elderly referred to health centers in Ardabil city. Methods: This double-blind randomized clinical trial study was carried out among 110 elderly Referred to Health Centers of Ardabil City. Participants were selected by multi-stage random sampling according to Inclusion criteria and divided into intervention and control groups by random allocation. ¬¬¬The data collection tools consisted of demographic questionnaire, Abbreviated Mental Test Score (AMTS), Mini–Mental State Examination (MMSE), Fall Efficacy Scale International (FES-I) and Falls Behavioural (FaB) Scale. Data were analyzed using the descriptive and analytic statistics (Chi-Square, Independent-Samples T Test, One-way ANOVA and Repeated Measures) in SPSS v.22. Results: The mean and standard deviation of fall care behaviors in the elderly of the intervention and control groups before intervention 64.01±11.06 and 65.12±9.30 respectively. The results of re-evaluation after 1 and 3 months of intervention in the elderly of the intervention group showed that the mean and standard deviation of the fall care behaviors increased (77.28±11.91 and 91.67±8.61 respectively), which was statistically significant (P = 0.001). Also the results of re-evaluation in the elderly of the intervention group showed that the mean and standard deviation of the fear of falling decreased, which was statistically significant (P = 0.001). Conclusion: The results showed that education of fall care behaviors increases elderly's performance in preventing falling and also decreases the fear of falling, therefore, it is suggested that promotion of awareness and practice of elderly people in their self-care program should be considered.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :ناصر مظفری
استاد مشاور :محمدعلی محمدی
دانشجو :سمیرا صمدزاده
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه : 24، پایان نامه کارشناسی ارشد پرستاری گرایش داخلی جراحی
کلیدواژه ها (فارسی):سالمند، سقوط، رفتارهای مراقبت از سقوط، آموزش، مراکز بهداشتی درمانی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Elderly, Falling, Fall care behaviors, Education, Health centers
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :11132
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :19 دی 1397 12:31
آخرین تغییر :31 خرداد 1399 08:45

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...