title

بررسی وجود زمینه های اجرائی مدیریت کیفیت جامع (TQM) در بیمارستانهای آموزشی اردبیل در سال 1386

مشعوفی, مهرناز ، سعید مهدوی, اکرم السادات (1388) بررسی وجود زمینه های اجرائی مدیریت کیفیت جامع (TQM) در بیمارستانهای آموزشی اردبیل در سال 1386. [ طرح تحقیقاتی]

متن کامل

[img] PDF - نسخه تایید شده
محدود به فقط پرسنل سامانه

912kB
[img] Microsoft Word - نسخه چاپ شده
محدود به فقط پرسنل سامانه

764kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه وبیان مسئله : بيمارستانها مهمترين موسسات بهداشتي درماني دركشوربه شمار مي آيند ،زیرا بازوي مهم ارائه خدمات بهداشتي ودرماني واولين سطح ارجاع هستند.سازمان بيمارستان به مراتب ازسازمانهاي توليدي پيچيده تراست چراكه بايدپاسخگوي وظايف بهداشتي درماني مرتبط با سلامت افراد جامعه و مسائل اقتصاد پزشكي باشد. مدیریت کیفیت جامع سیستمی است برای ایجاد اطمینان از ارائه خدماتی با کیفیت هرچه مطلوبتر وبا هزینه ای هرچه مناسبتر. پژوهش حاضربا هدف بررسی وجود زمینه های اجرائی مدیریت کیفیت جامع (TQM) در بیمارستانهای آموزشی شهر اردبیل درسال 1386 انجام شده است. روش مطالعه: این پژوهش از نوع پژوهشهای توصیفی _ پیمایشی است که بر طبق آن متغیرهای موثر بر تحقق مدیریت کیفیت جامع ( نگرش، آموزش، تعهد مدیریتی، مشارکت، نوآوری و ارزیابی) مورد سنجش قرار گرفته شد. در این پژوهش داده ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی تجزیه وتحلیل شدند. نتایج : نتایج این پژوهش نشان دادکه نگرش مدیران و کارکنان، آموزشهای ارائه شده ، تعهد مدیران ، مشارکت کارکنان، نو آوری و خلاقیت و ارزیابی به ترتیب با میانگین های 5/3(درحد متوسط) و 58/2، 77/2 ،89/2 ، 77/2 ،66/2 در حد متوسط به پایین قرار دارند. همچنین نتایج تحقیق نشان داد که در کل زمینه های اجرائی تحقق مدیریت کیفیت جامع در بیمارستانهای مورد مطالعه با میانگین86/2 در حدمتوسط به پایین قرار دارد. نتیجه گیری : اگرچه بعد نگرشی برای تحقق این سیستم دارای شرایط بهتری نسبت به سایر ابعاد است لیکن لازم است با فرهنگ سازی و ایجاد نگرش مناسب در کارکنان ومدیران، آموزشهای مرتبط با بهبود کیفیت خدمات بیمارستانی، افزایش تعهد مدیران ارشد، جلب مشارکت کارکنان، ترویج نو آوری و خلاقیت و ارزیابی کیفیت خدمات، عملکردها و فرایندها را بهبود بخشید.

عنوان انگليسی

Survey of executive domains of total quality management in educational hospitals's Ardabil , 2007.

خلاصه انگلیسی

Background & objectives: Hospitals are the most important health care institution in country which are important pioneers and first level of referring in health care .Hospital organization is much more important than manufacturing organizations because it must answer to health care tasks related to personalhealth of population and medical economic issues. Total quality management (TQM ) is a system for assurance of presenting of high quality services and appropriate cost. The aim of this study is to investigate of executive domains of total quality management in educational hospital of Ardabil , 2007. Methods: This research is a survey descriptive study .This study assessed the effective variables (attitude, education, managers commitment, staff participation, innovation , evaluation) on performance of total quality management (TQM). Data were analysed by descriptive and inferential statistics. Results: Results of this study showed that managers and staff attitude , presented educations, managers commitment , staff participation , creativity and evaluation had means of 3.5 ( average level ), 2.58, 2.77, 2.89, 2.77 and 2.66 ( below average leve l) , respectively. Total score mean of executive domains of TQM in hospitals study was 2.86 (lower than average level ). Conclusion : Although attitude was better than other domains of total quality management of hospitals study , it is necessary to improv functions and processes by improving culture and attitude of staff and managers , presenting educations related with impronment of hospital services quality , increasing managers commitment , attracting staff participation , encouraging creativity and quality services evaluation..

نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :مهرناز مشعوفی
همکار طرح :اکرم السادات سعید مهدوی
تاریخ اتمام :15 اسفند 1387
کلیدواژه ها (فارسی):مدیریت کیفیت جامع ، کیفیت ، بیمارستانهای آموزشی ، مشتری
کلیدواژه ها (انگلیسی):Total quality managerment , quality, educational hospitals , client
موضوعات :WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش مدیریت اطلاعات سلامت
معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > طرح هاي تحقيقاتي اتمام يافته
کد شناسایی :1200
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :17 فروردین 1389 11:43
آخرین تغییر :15 شهریور 1391 08:23

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...