title

مقایسه دو روش ارزشیابی معمول و 60 3درجه در سنجش مهار تهای بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1397 -1396

صمدی, نسرین ، ورعی, شکوه ، غیاثوندیان, شهرزاد ، اللهیاری, ایراندخت ، مشفقی, شهره (1397) مقایسه دو روش ارزشیابی معمول و 60 3درجه در سنجش مهار تهای بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال تحصیلی 1397 -1396. مجله بالینی پرستاری و مامائی ــ 7 (4). ص.ص.250-257. شاپا 2322-4703

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
4MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://jcnm.skums.ac.ir/article-1-933-fa.html

خلاصه فارسی

زمینه و هدف ارزشیابی‌های مستمر بالینی و مداخلات لازم بر اساس نتایج آن‌ها، تأثیر انکارناپذیری در بهبود روند آموزش در همه سطوح دارند. با توجه به چنین اثراتی، به‌ویژه در پرستاری بر آن شدیم مطالعه‌ای با هدف تأثیر روش ارزشیابی ۳۶۰‌درجه در سنجش مهارت‌های بالینی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی اردبیل انجام دهیم. روش بررسی این مطالعه از نوع مداخله‌ای بود که در آن همه دانشجویان کارشناسی پرستاری ورودی ۱۳۹۳ (۴۸ نفر) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، در بخش سوختگی بیمارستان فاطمی اردبیل شرکت داشتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسش‌نامه پژوهشگرساز سه‌قسمتی ارزیابی مهارت‌های بالینی بود. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از نسخه ۱۷ نرم‌افزار SPSS و آزمون‌های آمار توصیفی و استنباطی نظیر آزمون‌های Independent t و Paired t استفاده شد. یافته ها میانگین سنی واحدهای پژوهش‌شده ۰‌/۵۶±‌۲۳/۶۱ سال بود و حداقل و حداکثر به ترتیب ۲۰ و ۲۸ سال بود. از نظر جنسی ۲۷ دختر (۵۶/۳ درصد) و ۲۱ پسر (۴۴/۷ درصد) بودند. از نظر تحصیلی همه دانشجویان، ترم هفت مقطع کارشناسی بودند. میانگین و انحراف معیار نمره کل ارزشیابی معمول و ۳۶۰‌درجه بر مبنای نمره ۲۰ به ترتیب ۰/۸۸±‌۱۵/۸ و ۰/۶۱±‌۱۷/۶۶ به دست آمد. نتایج حاصل از آزمون تی زوج در مقایسه میانگین دو روش در یک گروه نیز اختلاف آماری معنی‌داری را بین دو روش نشان داد (۰/۰۵>‌P). نتیجه گیری با توجه به نتایج حاصل از این مطالعه می‌توان اذعان داشت که استفاده از روش ارزشیابی ۳۶۰‌درجه با توجه به ویژگی‌ها‌ی بالقوه آن می‌تواند باعث درگیرشدن همزمان مربیان و پرستاران شود. همچنین این روش می‌تواند نقش مؤثری درکاهش خطاهای هاله‌ای، سنجش و ارزشیابی سلیقه‌ای دانشجویان از سوی استادان و مربیان و ارائه نمرات واقعی‌تر به دانشجویان در محیط‌های بالینی و انعکاس نقاط ضعف و قوت به دانشجو داشته باشد.

عنوان انگليسی

Effect of 360-Degree Feedback on the Evaluation of the Clinical Skills of Nursing Students of Ardabil University of Medical Sciences

خلاصه انگلیسی

Background and Aims Continuous clinical evaluations and necessary interventions based on their results have a certain effect on improving the educational process at all levels. Considering such effects, especially in nursing, we aimed to compare the 360-degree feedback in assessing the clinical skills of nursing students in Ardabil University of Medical Sciences. Methods The present interventional study was conducted on the undergraduate Freshman nursing students of the 2014-2015 academic year (48 students) in Ardabil University of Medical Sciences in the burn ward of Fatemi Hospital in Ardabil City, Iran. The data gathering tool was a three-part researcher-made questionnaire for assessing clinical skills. Data analysis was performed in SPSS, using descriptive and inferential statistics, including Independent Samples t-test and Paired Samples t-test. Results In the present study, the total mean±SD scores of the traditional and 360-degree grading based on the score of 20 were 15.8±0.88 and 17.66±0.61, respectively. Moreover, the results of Independent Samples t-test indicated a significant difference between the two methods (P<0.031). Conclusion According to the obtained results, the use of 360-degree feedback, considering its potential characteristics, can reduce the gap between theory and practice by involving coaches and nurses. Furthermore, this method can effectively reduce the aura errors and evaluation of students' taste by masters and trainers. In addition, it can provide students with more realistic scores in clinical settings and reflect their strengths and weaknesses.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :نسرین صمدی
نویسنده :شکوه ورعی
نویسنده :شهرزاد غیاثوندیان
نویسنده :ایراندخت اللهیاری
نویسنده :شهره مشفقی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexing in: Google scholar, ISC, Magiran, DOAJ
کلیدواژه ها (فارسی):آموزش بالینی، ارزشیابی 360، پرستاری، مهارت‌های بالینی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Clinical education, 360-Degree feedback, Nursing
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :12056
ارائه شده توسط : خانم شهره مشفقی
ارائه شده در تاریخ :01 مرداد 1398 12:58
آخرین تغییر :01 مرداد 1398 12:58

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...