title

ارزیابی طراحی فیزیکی فضای داروخانه ها و تاثیر آن بر دیدگاه داروسازان و بیماران در کیفیت ارائه ی خدمات دارویی

ابراهیمی, حسینعلی ، امیرشاهرخی, کیوان ، محمدی منفرد, معصومه ، نقی زاده, سارا (1398) ارزیابی طراحی فیزیکی فضای داروخانه ها و تاثیر آن بر دیدگاه داروسازان و بیماران در کیفیت ارائه ی خدمات دارویی. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
631kB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
167kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

مقدمه: با وجود تلاشهای بسیار به منظور تثبیت جایگاه کلیدی داروساز، بسیاری از مردم نقش داروساز را صرفاً در فروش و توزیع دارو می دانند و کمتر به عنوان یک مشاور دارویی به او می نگرند. یکی از عوامل عدم تعامل علمی بین داروساز و بیمار، طراحی نامناسب فضای فیزیکی داروخانه ها مانند طراحی نامناسب پیشخوان، مانع شیشه ای، اتاق مشاوره و فضای انتظار است. هدف از این مطالعه ارزیابی طراحی فضای فیزیکی داروخانه ها و بررسی تاثیر آن دیدگاه داروسازان و بیماران نسبت به کیفیت مشاوره وخدمات دارویی است. روش کار: این مطالعه توصیفی و تحلیلی در دو فاز انجام گرفت. در مرحله اول، 30 داروخانه از منظر وجود یا عدم وجود فضای مشاوره، مانع شیشه ای، و فضای انتظار ارزیابی شده و ارتفاع پیشخوان در تمامی داروخانه ها اندازه گیری شد. مرحله دوم بررسی دیدگاه داروسازان و مراجعه کنندگان نسبت به تاثیر پارامتر های مذکور بر کیفیت خدمات ارائه شده بود که در قالب دو نوع پرسشنامه جداگانه برای دو جمعیت هدف (30 داروساز و 90 بیمار) اجرا گردید. سپس داده های بدست آمده با استفاده از نرم افزار SPSS ویرایش23 و آزمون های آماری مناسب تحلیل و ارزیابی شد. نتایج: طبق نتایج مطالعه ی حاضر در هر دو گروه بیمار و داروساز بین سه متغیر مستقل مانع شیشه ای، فضای مشاوره، فضای انتظار و متغیر وابسته کیفیت مشاوره ارتباط معنی داری وجود داشت و در حالت عدم وجود مانع شیشه ای، وجود فضای مناسب انتظار و مشاوره، کیفیت مشاوره در هر دو گروه بالاتر و بهتر بود. بین پارامتر ارتفاع پیشخوان و کیفیت مشاوره درگروه بیمار ارتباط معنی داری وجود داشت و در پیشخوان هایی با ارتفاع 75-95 سانتی-متر کیفیت مشاوره در بالاترین سطح کیفی ارزیابی شد. اما این تفاوت در گروه داروساز معنی دار نبود. نتیجه گیری: از مطالعه ی حاضر نتیجه میشود که طراحی نامناسب فضای فیزیکی داروخانه یکی از عوامل مهم در عدم شکل گیری رابطه علمی مناسب بین بیمار و داروساز است. همین امر موجب به کاهش سطحی کیفی خدمات دارویی از جمله مشاوره و نهایتا نارضایتی بیماران از خدمات ارائه شده خواهد شد.

عنوان انگليسی

The evaluation of pharmacy space design & its effect on pharmacists’ and patients’ attitude on the quality of pharmaceutical services

خلاصه انگلیسی

Background: In spite of the great efforts to stabilize pharmacist’s position in health care system, most of the people consider the pharmacists as a seller and distributor of drugs rather than professional medicine counselor.Improper design of Pharmacy such as “unsuitable counter design, glass barrier, lack of acceptable waiting area and counselling area “are categorized as important barriers in patient-pharmacist interaction. The aim of the present study was evaluation of pharmacy space design & its effect on pharmacists’ and patients’ attitudes on the quality of pharmaceutical services. Methods: This descriptive and analytical study was carried out in two phases. In first phase 30 pharmacies were evaluated according to four perspective which include: counter height, glass barrier, waiting area and counselling area. In second phase of study, the effect of these parameters on pharmacist and patient’s attitudes toward the quality of pharmaceutical services were assessed through two type of questionnaire for patients and pharmacists (30 pharmacists & 90 patients).data were obtained and analyzed through appropriate statistic tests. SPSS version 23 was used for data analysis. Results: There were significant correlation between glass barriers, waiting area, counseling area with quality of counseling in both groups. In the absence of glass barrier, presence of appropriate counselling and waiting area, the quality of counselling was higher in both groups. There was significant correlation between height of counter and quality of counselling in patient group and at the height of 75-95 cm, the quality of counselling was the highest. No significant difference was observed in pharmacist group for height of counter. Conclusions: This study concluded that improper design of pharmacy is one of the most important barriers in patient-pharmacist relationship. This problem has negative effects on the quality of counseling and eventually patient’s satisfaction

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :حسینعلی ابراهیمی
استاد راهنما :کیوان امیرشاهرخی
استاد مشاور :معصومه محمدی منفرد
دانشجو :سارا نقی زاده
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:شماره پایان نامه: 6 د-98/3، پایان نامه دکتری حرفه ای داروسازی
کلیدواژه ها (فارسی):فضای فیزیکی داروخانه، کیفیت مشاوره، خدمات دارویی، حریم خصوصی، فضای انتظار، فضای مشاوره
کلیدواژه ها (انگلیسی):Pharmacy physical space, quality of counselling, pharmaceutical services, privacy, and waiting are, counseling area
موضوعات :QV فارماکولوژی
بخش های دانشگاهی :دانشکده داروسازی > بخش فارماکولوژی
دانشکده داروسازی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
دانشکده داروسازی > بخش فارماسیوتیکس
کد شناسایی :12058
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :01 مرداد 1398 13:05
آخرین تغییر :27 خرداد 1399 10:03

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...