title

بررسی میزان رضایت و دلایل نارضایتی بیماران از بخش جراحی دانشکده‌ی دندانپزشکی اردبیل

سیگاری, پویان ، اباذری, مالک ، صالحی, یاسمن (1398) بررسی میزان رضایت و دلایل نارضایتی بیماران از بخش جراحی دانشکده‌ی دندانپزشکی اردبیل. دکتری حرفه ای (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل





[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
86kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

1MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

سابقه و هدف: بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده‌های دندانپزشکی یکی از بخش‌هایی است که درمان‌های متعددی نظیر جراحی دندان‌ها و اصلاح نواقص مادرزادی و اکتسابی نسج نرم و سخت ناحیه‌ی دهان، فک و صورت را ارائه می‌نماید. تحقیق حاضر با هدف تعیین میزان رضایت و دلایل نارضایتی بیماران از بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1398 انجام شد. مواد و روش‌ها: تحقیق با روش توصیفی-مقطعی روی 166 بیمار (111 مرد، 55 نفر) با میانگین سنی16/34 سال از مراجعین به بخش جراحی دهان، فک و صورت انجام شد. طبق مطالعات قبلی و دیدگاه اساتید، پرسشنامه‌ای طراحی و در میان بیماران توزیع گردید. سؤالات پرسشنامه شامل مشخصات دموگرافیک و سؤالات رضایت‌مندی در 4 حیطه‌ی نیروی انسانی، بهداشتی، اداری و تسهیلاتی بودند. درصد رضایت‌مندی به صورت کلی و در حیطه‌های مختلف محاسبه و میزان رضایت‌مندی برحسب متغیرهای جنس و وضعیت تأهل با آزمون student t، برحسب گروه‌های سنی و دفعات مراجعه به بخش با آزمون ANOVA و برحسب میزان تحصیلات با آزمون ناپارامتری Kruskal-wallis مقایسه شد. یافته‌ها: درصد رضایت‌مندی بیماران از بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده‌ی دندانپزشکی اردبیل برابر 92/2‌% و درصد رضایت‌مندی آنها در حیطه‌های نیروی انسانی، بهداشتی، اداری و تسهیلاتی هم به ترتیب برابر 94/6%، 92/9%، 91/3% و 87/9% برآورد شد. در حیطه‌ی اداری، میزان رضایت‌مندی با دفعات مراجعه‌ی بیماران ارتباط معنی‌داری داشت (0/04=p)، طوری که بیمارانی که کمتر از 5 بار مراجعه داشتند رضایت‌مندی بالا و بیمارانی که بیش از 5 بار مراجعه داشتند، رضایت‌مندی کمتری داشتند. در حیطه‌ی تسهیلاتی، میزان رضایت‌مندی با سن (0/025=p) و میزان تحصیلات بیماران (0/019=p) ارتباط معنی‌داری داشت، طوری که بیماران بیسواد و نیز بیماران بالای 45 سال رضایت‌مندی بیشتری در این حیطه داشته و نیز بیماران با تحصیلات سیکل و بیماران در محدوده‌ی سنی 45-25 سال کمترین میزان رضایتمندی را داشتند. در سایر موارد، تفاوت‌های معنی‌داری از نظر میزان رضایت‌مندی در حیطه‌های مختلف به تفکیک متغیرهای مورد بررسی دیده نشد. نتيجه‌گيري: براین اساس، بخش جراحی دهان، فک و صورت دانشکده‌ی دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل تا حدود زیادی توانسته بود رضایت‌مندی بیماران مراجعه کننده را تأمین نماید.

عنوان انگليسی

The Satisfaction Rate of Patients Referring to Oral and Maxillofacial Surgery Department of Ardebil Dental School and the Reasons Associated with their Dissatisfaction of this Dep ment: 2019

خلاصه انگلیسی

Background and Aim Oral and maxillofacial departments in the dental schools are active wards in which different treatments such as surgical removal of teeth and correction of congenital deformities of soft and hard tissues in the oral and maxillofacial region are done. This study assessed the satisfaction rate of patients referred to the oral and maxillofacial department of Ardabil Dental School and the reasons related to their dissatisfaction on 2019. Materials and Methods In this cross-sectional descriptive trial, 166 patients (111 males, 55 females; mean age of 34.16 years old) were selected from those referring to oral and maxillofacial department of Ardabil Dental School. A questionnaire was designed according to the previous studies and attitudes of the member of staff and distributed among patients after the approval of its reliability and validity. The questions included demographic data and satisfaction items in 4 dimensions of human personnel, health, administration and convenience. Satisfaction percent was calculated totally and in 4 dimensions. The satisfaction rate was statistically analyzed by student t test in gender and marital status variables, by ANOVA test in age groups and frequency of referring to the ward groups and by nonparametric Kruskall-wallis test in educational levels. Results Satisfaction percentage of patients from Oral and Maxillofacial Department of Ardabil Dental School was 92.2%. This value was 94.6%, 92.9%, 91.3% and 87.9% in the dimensions of human personnel, health, administration and convenience respectively. In the administration dimension, the satisfaction rate was correlated to the frequency of referring (p=0.04), so that patients with referring times of less than 5 showed higher satisfaction and patients with referring frequency of more than 5 showed lower satisfaction. In the convenience dimension, the satisfaction rate was correlated to the age (p=0.025) and patient's educational level (p=0.019) so that illiterate and over 45-years-old patients showed higher satisfaction and patients with guidance school educations and patients aged 25-45 years-old had lower satisfaction rate. No other significant differences were found regarding satisfaction rate in the other dimensions with other studied variables. Conclusion Therfore, Oral and Maxillofacial Department of Ardabil Dental School was able to attain the satisfaction of the patients referred to this ward up to the higher levels.

نوع سند :پایان نامه (دکتری حرفه ای )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :پویان سیگاری
استاد مشاور :مالک اباذری
دانشجو :یاسمن صالحی
کلیدواژه ها (فارسی):رضایت‌مندی، بخش جراحی دهان، فک و صورت، بیمار
کلیدواژه ها (انگلیسی):Satisfaction, Oral & maxillofacial Department, Patient
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی
دانشکده بهداشت > گروه بهداشت عمومی

دانشکده دندانپزشکی > واحد پژوهش - پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :12720
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :17 اسفند 1398 11:20
آخرین تغییر :10 فروردین 1399 12:30

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...