مهرتک, محمد and حبیب زاده, شهرام and زندیان, حامد and مردوار, افشین (1398) تبیین تجارب آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل ( یک مطالعه کیفی). MD (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.
|
Text
- final reserch project report
1MB | |
|
Text
- final reserch project report
52kB | |
![]() |
Text
- periodic research project report
محدود به Repository staff only 1MB | |
![]() |
Other (spss)
- فایل ضمیمه
محدود به Repository staff only 463B | |
![]() |
Text
- final reserch project report
محدود به Repository staff only 728kB |
Official URL: http://lib.arums.ac.ir
Persian Abstract
سابقه و هدف: اطمينان از كيفيت آموزش و حفظ و نگهداري آن يكي از وظايف اصلي دانشكده هاي پزشکی است. كسب اطلاعات در مورد مشكلات آموزش، زمينه مناسب را براي اصلاح و رفع آن ها و فراهم كردن آموزش هاي اثربخش تر، ايجاد مي كند. هدف از این مطالعه کیفی، بررسی تبیین تجارب آموزش بالینی از دید دانشجویان رشته پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود. مواد و روشها: يك پژوهش كيفي با روش تحليل محتواي كيفي قراردادي، جهت رسيدن به هدف انجام شد. جمع آوري اطلاعات با استفاده از مصاحبه عميق نيمه ساختارمند با شركت 12 دانشجوي پزشکی انجام گرديد. نمونه گيري مبتني بر هدف از بين دانشجويان پزشکی دانشكده پزشکی اردبیل، صورت گرفت. یافته ها: در این مطالعه، 7 نفر از افراد مورد مطالعه (58/3 درصد) مرد و مابقی (41/7 درصد) زن بودند. میانگین سنی دانشجویان، 1/83±27/75 سال با دامنه سنی 26-33 سال بود. با استفاده از تجزيه و تحليل دست نوشته ها مشكلات آموزش دانشجويان پزشکی از مفاهيم استخراج شد. به عنوان مثال مدرس غير اثربخش، برنامه درسي غيرپويا، امكانات و محيط نامناسب آموزشی و عوامل مربوط به ويژگي هاي فرد تحت آموزش، از مشكلات آموزشی از ادراك دانشجويان پزشکی بودند. نتیجه گیری: نتايج اين پژوهش نشان داد كه ادراك دانشجويان از مشكلات آموزش علاوه بر مدرس، مربوط به عوامل ديگري نيز مي باشد. با توجه به نتايج اين پژوهش پيشنهاد مي گردد مسؤولين با تأمين امكانات و تجهيزات محيط آموزشي و مدرسين با ارتقاي مهارت هاي آموزشي و به كارگيري مهارت هاي ارتباطي، در برطرف كردن اين مشكلات گام هاي مؤثري در امر آموزش و ارتقاي انگيزه و اعتماد به نفس دانشجويان بردارند.
Title
Evaluation of the clinical education experiences from medical students of view in Ardabil University of Medical Sciences: a qualitative study
English Abstract
Background and Objective: Ensuring the quality of education is one of the responsibilities of medical instructors. Understanding the educational issues related to courses to improve the quality of medical education. The purpose of this study was to evaluation the clinical education experiences from medical students of view in Ardabil University of medical sciences. Methods: A qualitative design using a conventional content analysis approach was used to collect and analyze data. Semi structured interviews were conducted with 12 medical students chosen using purposeful sampling. Results: In this study, 7 cases (58.3%) were male and the 5 cases (41.7%) were female. The mean age of students was 27.75±1.83 years with a range of 33- 26 years. During data analysis, categories were developed: “ineffective instructor”, “non-dynamic curriculum”, “problems regard to external environment of education”, and “factors related to the individual student”. Conclusion: It was shown that education issues are caused by different factors. It is suggested that educational administrators should provide educational facilities and help with the improvement of instructors' teaching and communication skills in order to take effective steps in removing educational issues, and enhance students' motivation and confidence.
Item Type: | Thesis ( MD) |
---|---|
زبان سند : | فارسی |
استاد راهنما : | محمد مهرتک |
استاد مشاور : | شهرام حبیب زاده |
استاد مشاور : | حامد زندیان |
دانشجو : | افشین مردوار |
Uncontrolled Keywords: | تجارب، آموزش بالینی، پزشکی، اردبیل، مطالعه کیفی |
کلیدواژه ها (انگلیسی): | experiences, clinical education, medicine, Ardabil, qualitative study |
Subjects: | W Health professions > Medical Education W.18 |
Divisions: | Faculty of Medicine > research unit > sumitted thesis Faculty of Medicine > Department of Pediatrics , Community Medicine Faculty of Medicine > Department of Internal Medicine , Cardiology , Infectious |
ID Code: | 12733 |
Deposited By: | Mr farhad khodaei |
Deposited On: | 19 Dec 1398 11:02 |
Last Modified: | 09 Feb 1399 12:10 |
Repository Staff Only: item control page