title

بررسی تاثیر آموزش بر عملکرد پرستاران در ساکشن داخل تراشه بیماران بخش های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی شهر اردبیل

دادخواه, بهروز ، محمدی, محمدعلی ، محمدی مجدر, فاطمه (1398) بررسی تاثیر آموزش بر عملکرد پرستاران در ساکشن داخل تراشه بیماران بخش های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی شهر اردبیل. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
2MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
55kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

4kB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمينه و هدف: ساکشن داخل تراشه به روش اصولی، ایمن و استاندارد توسط پرستاران می تواند باعث کاهش عوارض و بستری در بیمارستان و مرگ و میر بیماران بدحال شود. این مطالعه به منظور تعیین تاثیر آموزش بر عملکرد پرستاران در ساکشن داخل تراشه بیماران بخش های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی شهر اردبیل براساس شاخص های بالینی انجام گردید. روش بررسی: این مطالعه یک کارآزمایی بالینی تصادفی شده و یک سوکور است که روی 47 پرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه مرکز آموزشی درمانی امام خمینی شهر اردبیل در سال های 97 و 98 انجام شد. تمامی پرستارانی که معیارهای ورود به مطالعه را داشتند انتخاب و با تخصیص تصادفی در گروه های مداخله و کنترل قرار گرفتند. ابزارهای گردآوری داده ها، فرم اطلاعات جمعیت شناختی، چک لیست های استاندارد عملکرد پرستاران در ساکشن لوله تراشه و تراکئوستومی و اندیکاسیون بالینی آن بودند. داده ها با استفاده از آزمون های آماری مجذور کای دو، فیشر دقیق، من- ویتنی، ویلکاکسون و مک نمار تحت نرم افزار SPSS نسخه 22 تجزیه و تحلیل گردید. نتایج: میانگین و انحراف معیار نمرات عملکرد پرستاران گروه مداخله و کنترل در ساکشن قبل از آموزش به ترتیب 3/08±12/04 و 2/38±12/29 بود (P=0/75 ) که این میزان یک ماه پس از آموزش به 2/78±15/13 و 2/82 ± 12/16 تغییر یافت (P= 0/001). همچنین برای مقایسه میانگین و انحراف معیار امتیاز عملکرد ساکشن قبل و بعد از مداخله در دو گروه از ویلکاکسون استفاده شد که در گروه مداخله معنادار بود (P=0/001). نتیجه گیری: نتایج نشان داد آموزش استانداردهای ساکشن داخل تراشه باعث ارتقاء عملکرد پرستاران بخشهای مراقبت ویژه می گردد. از این رو پیشنهاد می شود آموزش اصول صحیح ساکشن در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری های سیستم بهداشت و درمان مد نظر قرار گیرد.

عنوان انگليسی

Assessment of the effect of training on the nurses' performance in endotracheal suctioning in patients of intensive care units of Imam Khomeini therapeutic- training center of Ardabil

خلاصه انگلیسی

Background and Objectives: Principled, safe and standard endotracheal suctioning (ETS) performed by nurses can reduce complications, duration of hospitalization and mortality in critically-ill patients in the intensive care unit (ICU). The present study was conducted to determine the effect of training on nurses’ performance in terms of the ETS of patients in the ICUs of Imam Khomeini Medical Educational Center in the city of Ardabil, Iran based on clinical indicators. Materials and Methods: The present single-blinded randomized clinical trial was conducted on 47 nurses working in the ICUs of Imam Khomeini Medical Educational Center in Ardabil in 2018-19. The participants were selected using the census method, and randomly assigned into an intervention group and a control group. Data collection tools included a demographic information questionnaire and a standard performance checklist for nurses in the field of endotracheal and tracheostomy suctioning. The collected data were analyzed in SPSS-22 using statistical tests. Results: The mean score of the nurses’ performance in terms of ETS was 12.04±3.08 in the intervention group and 12.29±2.38 in the controls (P=0.75) before the training, and 15.13±2.78 in the intervention group and 12.16±2.82 in the control group (P<0.001) one month after the training. Comparing the post-intervention mean score of performance in ETS with the pre-intervention mean score in the two groups using the Wilcoxon test suggested significant differences in the intervention group (P<0.001). The presence or absence of clinical indication of patients before suctioning and the relationship between demographic characteristics and whit the level of performance of the research samples were analyzed by using Chi-square and Fisher exact chi-square, respectively, which was not statistically significant before and after the intervention. Conclusion: The results obtained showed that teaching ETS standards improves the performance of nurses in the ICU. The health system planners and policymakers are therefore recommended to take measures to include these standards in the training of nurses

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :بهروز دادخواه
استاد مشاور :محمدعلی محمدی
دانشجو :فاطمه محمدی مجدر
کلیدواژه ها (فارسی):ساکشن داخل تراشه، آموزش، عملکرد، پرستاری، بخش مراقبت ویژه
کلیدواژه ها (انگلیسی):mechanical aspiration, training, performance, nursing, ICU
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :12861
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :01 اردبهشت 1399 21:04
آخرین تغییر :01 اردبهشت 1399 21:04

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...