title

بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تعیین ارتباط آن با میزان رضایتمندی از وضعیت آموزشی

خیام, لیلی ، ولی زاده حقی, هاله ، عظیمی, یاسمین ، ساعدی گرمی, امین ، شرقی, افشان (1398) بررسی سبکهای یادگیری دانشجویان دندانپزشکی مقطع بالینی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و تعیین ارتباط آن با میزان رضایتمندی از وضعیت آموزشی. Journal of Medical Education Development ــ 12 (35). ص.ص.1-8. شاپا ۲۲۵۱-۹۵۲۱

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی - نسخه چاپ شده
755kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://zums.ac.ir/edujournal/index.php?slc_lang=fa...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: آموزش و یادگیری تحت تأثیر متغیرهای مختلفی از جمله الگوی یادگیری قرار دارد که می‌تواند بر عملکرد تحصیلی و برون‌ده آموزش عالی اثرگذار باشد. هدف مطالعه‌ی حاضر ارزیابی الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی و نیز رضایت‌مندی آن­‌ها از آموزش دانشکده­‌ی دندانپزشکی بود. روش بررسی: در این مطالعه توصیفی–تحلیلی که در سال تحصیلی 96-95 انجام شد، 109 نفر از دانشجویان مقطع بالینی دندانپزشکی وارد مطالعه شدند و پس از آموزش لازم پرسش‌نامه‌ی الگوی یادگیری Kolb را تکمیل کردند. همچنین در قالب یک سؤال رضایت‌مندی آن­‌ها از آموزش دانشکده­‌ی دندانپزشکی با امتیاز 0 تا 10 (کاملاً ناراضی تا کاملاً راضی) سنجیده شد. یافته‌ها با p<0.05 معنی‌دار در نظر گرفته شد. یافته‌­ها: به ترتیب الگوی یادگیری همگرایی (8/57%)، جذب‌کننده (6/21%)، واگرا (8/12%) و انطباق یابنده (8/7%) بیشترین تا کمترین الگوی یادگیری را تشکیل می‌داد. ارتباطی میان الگوی یادگیری با جنسیت، معدل تحصیلی و ترم تحصیلی مشاهده نشد. میانگین رضایت‌مندی آموزشی دانشجویان 6/2 ±8/4 بود و با سبک یادگیری رابطه‌­ای معنی‌دار نداشت(p=0/4). نتیجه‌­گیری: یادگیری همگرایی و جذب‌کننده شایع‌ترین الگوی یادگیری دانشجویان دندانپزشکی دانشکده علوم پزشکی اردبیل بود. بر این اساس آموزش بر مبنای حل مشکل در کنار سخنرانی می‌تواند به عنوان روش­‌های آموزشی مناسب پیشنهاد شود.

عنوان انگليسی

Evaluation of Learning Styles of Clinical Dental Students in Ardabil University of Medical Sciences and Determining Their Relationship with Satisfaction with Education Status

خلاصه انگلیسی

Background & Objective: Education and learning are affected by different variables, such as learning style, which can affect educational performance and higher education output. This study aimed to evaluate the learning styles of dental students and their satisfaction with education at the dental school. Materials and Methods: This descriptive-analytical study was performed on 109 clinical dental students in 2016-2017. After completing the Kolb learning style questionnaire, the satisfaction of students with the education at the dental school was assessed with one question scored in a range of 0-10 (from completely dissatisfied to completely satisfied). In addition, a P-value of less than 0.05 was considered significant. Results: In this study, the learning styles of converging (57.8%), assimilating (21.6%), diverging (12.8%), and accommodating (7.8%) were the most-to-least used styles, respectively. According to the results, no relationship was observed between the learning model and variables of gender, GPA, and academic semester. Moreover, there was no significant association between mean educational satisfaction of students (4.8±2.6) and their learning style (P=0.4). Conclusion: According to the results of the present study, converging and assimilating learning styles were the most frequently applied learning models among dental students. It is recommended that problem-focused education along with lecture-based teaching be applied as a suitable training method.

نوع سند :مقاله
زبان سند : انگلیسی
نویسنده اول :لیلی خیام
نویسنده مسئول :هاله ولی زاده حقی
نویسنده :یاسمین عظیمی
نویسنده :امین ساعدی گرمی
نویسنده :افشان شرقی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: SID, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):سبک یادگیری، Kolb ،دانشجو، رضایتمندی، دندانپزشکی.
کلیدواژه ها (انگلیسی):Learning style, Kolb, Satisfaction, Student, Dentistry
موضوعات :WU دندانپزشکی .جراحی دهان
WU دندانپزشکی .جراحی دهان > WU.18 آموزش دندانپزشکی، جراحی دهان
بخش های دانشگاهی :دانشکده دندانپزشکی > گروه دندانپزشکی ترمیمی
کد شناسایی :13023
ارائه شده توسط : دکتر هاله ولی زاده حقی
ارائه شده در تاریخ :07 خرداد 1399 13:56
آخرین تغییر :07 خرداد 1399 13:56

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...