title

وضعیت همکاري حرفه اي پرستار - پرستار از دیدگاه پرستاران بخشهاي مراقبت ویژه بیمارستانهاي آموزشی اردبیل، سال 13

تدین, اعظم ، حیدرزاده, مهدی ، آقامحمدی, معصومه (1398) وضعیت همکاري حرفه اي پرستار - پرستار از دیدگاه پرستاران بخشهاي مراقبت ویژه بیمارستانهاي آموزشی اردبیل، سال 13. مجله سلامت و مراقبت ــ 21 (4). ص.ص.272-282. شاپا ۶۷۹۹-۲۲۲۸

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
158kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://hcjournal.arums.ac.ir/browse.php?a_id=1112&...

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: همکاری و کار تیمی از عناصر ضروری پرستاری هستند. افزایش همکاری میان پرستاران برای حفظ یک محیط درمانی مؤثر و امن، حیاتی است. بر این اساس بررسی وضعیت همکاری پرستار- پرستار بسیار مهم می­باشد. لذا مطالعه حاضر با هدف تعیین وضعیت همکاری حرفه­ای پرستار- پرستار از دیدگاه پرستاران بخش­های مراقبت ویژه بیمارستان های آموزشی اردبیل در سال 1396 انجام گرفت. روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی مقطعی بود. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران شاغل در بخش­های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی اردبیل (216 نفر) بودند که از بین آنها با روش نمونه­گیری کل شماری، بعد از لحاظ نمودن معیارهای ورود و خروج، تعداد 171 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده­ها شامل فرم مشخصات دموگرافیک و پرسشنامه 35 سوالی مقیاس همکاری پرستار- پرستار بود. داده­ها با استفاده از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون های تی مستقل، آنالیز واریانس یک طرفه و پیرسون) و با استفاده از نرم‫افزار آماری SPSS-20 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافته ­ها: میانگین نمرات همکاری پرستاران شرکت کننده در مطالعه 6/93±36 /95 بود. در بین زیرمقیاس­های همکاری، بالاترین سطوح همکاری مربوط به سه بعد حرفه­ای­گری (3/12)، هماهنگی (2/89) و فرآیندهای مشترک (2/69) و کمترین مربوط به ابعاد مدیریت تعارض (2/51) و تعامل (2/50) بود. بین سابقه کار پرستاری (0/194r=، 0/011=p)، سابقه کار در بخش­های مراقبت ویژه (0/165r=، 0/031=p)، سن (0/284r=، 0/001<p)، بیمارستان محل خدمت (2/83F=، 0/026=p)، بخش محل خدمت (5/044F=، 0/001<p) و نوبت کاری (2/25 t=، 0/024=p) با همکاری حرفه­ای پرستار- پرستار، رابطه مثبت و معناداری وجود داشت. نتیجه­ گیری: با توجه به سطوح پائین نمرات ابعاد مدیریت تعارض و تعامل بین پرستاران، برگزاری کارگاه­ های آموزشی روش­های بهبود ارتباط، آموزش مهارت های حل تعارض، تمرین کار تیمی از زمان دانشجویی، حمایت سازمانی و بهبود کیفیت محیط­های کاری پرستاری می­تواند گامی موثر در افزایش هرچه بیشتر همکاری پرستار- پرستار باشد.

عنوان انگليسی

Nurses-Nurses Professional Collaboration Status from the Nurses' Viewpoints in Critical Care Units of Ardabil Educational Hospitals, 2017

خلاصه انگلیسی

Background & Aim: Collaboration and teamwork are essential elements of nursing. Increased collaboration among nurses is critical for maintaining an effective and safe therapeutic environment. Therefore, checking the status of nurse-nurse collaboration is very important. The purpose of this study was to determine the status of nurse-nurse professional collaboration from nurses’ viewpoint in critical care units of Ardabil educational hospitals in 2017. Methods: This was a cross-sectional descriptive study. The statistical population consisted of all nurses working in intensive care units of Ardabil educational centers (216 persons). Of them, 171 nurses were selected by total sampling method, considering exlusion and inclusion criteria. Data collection tools included a demographic form and a 35-item nurse-nurse collaboration scale. Data were analyzed using descriptive (frequency, mean and standard deviation) and inferential statistics (independent t-test, one-way ANOVA, and Pearson test) using SPSS 20 software. Results: Mean of nurses’ collaboration was 95.36±6.93. Among the cooperation sub-scales, the highest levels were related to the three dimensions of professionalism (3.12), coordination (2.89) and collaborative processes (2.69) and the lowest to the dimensions of conflict management (2.51) and interaction (2.50). There were significant and positive relationships between nursing work experience (r=0.194, p=0.011), work experience in intensive care units (r=0.165, p=0.031), age (r=0.284, p<0.001), hospital workplace (F=2.83, p=0.026), workplace unit (F=5.044, p<0.001) and work shift (t=2.25, p=0.024) with nurses’ professional collaboration. Conclusions: Due to the low scores of conflict management and interaction dimensions among nurses, holding workshops on how to improve communication, training the conflict resolution skills, teamwork practice in student time, organizational support and quality improvement of nursing work environments can be effective steps in increasing nurse-nurse collaboration.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :اعظم تدین
نویسنده :مهدی حیدرزاده
نویسنده مسئول :معصومه آقامحمدی
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google scholar , ISC, Magiran, SID
کلیدواژه ها (فارسی):همکاری پرستار- پرستار، همکاری حرفه ای، بخش مراقبت ویژه
کلیدواژه ها (انگلیسی):Nurse-Nurse Collaboration, Professional Collaboration, Intensive Care Unit
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :13308
ارائه شده توسط : دکتر معصومه آقامحمدی
ارائه شده در تاریخ :04 شهریور 1399 13:01
آخرین تغییر :07 بهمن 1402 12:29

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...