title

اثر عصاره هیدروالکلی قارچ دنبلان بر سطح سرمی هورمونهای تیروئیدی در موش صحرایی نر

متولی باشی, سید اقبال ، ذبیحی, اسلام ، پناهپور, حمداله ، شیخکانلوی میلان, حمید (1399) اثر عصاره هیدروالکلی قارچ دنبلان بر سطح سرمی هورمونهای تیروئیدی در موش صحرایی نر. [ طرح تحقیقاتی]

متن کامل

[img] متنی - فرم خلاصه طرح تحقیقاتی /پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

359kB

خلاصه فارسی

دنبلان کوهی با نام علمی Boudieri Terfezia گیاهی است از تیره ریشه‌داران و رده قارچ‌ها که قارچ‌های خوراکی هستند وپس از بارش باران می‌روید(13). دنبلان کوهی بصورت فصلی رشد می کند و از نظر اقتصادی قارچ مهمی است. در خاورمیانه و امریکای شمالی، مغرب الجزایر، مصر و در اروپای جنوبی، اسپانیا، فرانسه، یونان و دیگر کشورهای مدیترانه، لیبی، تونس، سوریه وهمچنین درایران، عراق، کویت و ترکیه در دوران بارندگی و رعدوبرق شدید پدیدار می شود (14). این اثرات به آنتی اکسیدان های مهم مثل اسید اسکوربیک، توکروفول و بتا کاروتن نسبت داده می شود اما فنول های گیاهی هم نقش مهمی بازی می کنند(15). نتایج تحقیقات قبلی نشان می دهد که عصاره اتانولی این قارچ فعالیت آنتی اکسیدانی قابل توجهی داشته و در صنعت دارویی ازآن استفاده می شود. در جستجو برای یافتن اثر درمانی دنبلان در پزشکی مدرن یکسری درمان شامل اثرات ضدالتهابی، سرکوبگر ایمنی، آنتی موتاسیون، آنتی کارسینوژنیک و خاصیت آنتی اکسیدانی هم ثبت شده است (16-17). با توجه به اينكه تحقيق كمي در زمينه كاربردهاي مختلف اين قارچ انجام گرديده و با توجه به خواص ضد تيروئيدي فلاونوئيدهاي موجود در اين قارچ تحقيق حاضر با هدف تاثير عصاره هیدروالکلی قارچ دنبلان بر سطح هورمون تیرویید و محور هیپوفیز تیروئید در موش صحرایی نر طراحي شد.

عنوان انگليسی

Protective Effect of methanolic extracts of Truffle (Terfezia boudieri) on level of thyroid hormone and pituitary-thyroid axis in male rats.


نوع سند : طرح تحقیقاتی
زبان سند : فارسی
وضعیت پروژه : اتمام یافته
مجری اصلی :سید اقبال متولی باشی
همکار طرح :اسلام ذبیحی
همکار طرح :حمداله پناهپور
همکار طرح :حمید شیخکانلوی میلان
تاریخ اتمام :12 مرداد 1399
موضوعات :QT فیزیولوژی
QV فارماکولوژی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه علوم پایه > بخش فیزیولوژی
کد شناسایی :13476
ارائه شده توسط : خانم صغری گلمغانی
ارائه شده در تاریخ :14 مهر 1399 13:05
آخرین تغییر :14 مهر 1399 13:05

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...