title

نقش شروع کتاب خوانی زودهنگام در رشد اجتماعی عاطفی کودکان

الفبایی, اکرم ، ایرانی, شیوا ، دباغ فكري, سمانه (1399) نقش شروع کتاب خوانی زودهنگام در رشد اجتماعی عاطفی کودکان. در: کنگره ملی سیمای سلامت خانواده, 25-27 شهریور 1399, دانشگاه علوم پزشکی اردبیل. (ثبت شده )

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی
318kB

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: اوقات فراغت قسمت عمده ای از زمان زندگی کودکان را تشکیل می دهد. با برنامه ریزی مناسب می توان مفیدترین استفاده از این اوقات را برای کودکان فراهم نمود. کتاب خوانی یکی از شیوه های مناسب در این زمینه می باشد که در رشد شناختی و عاطفی کودک اثر دارد.لذا این مطالعه با هدف تعیین اثرات آموزش کتاب خوانی زودهنگام دوران کودکیدر رشد عاطفی اجتماعی کودک انجام شد. روش پژوهش: این مطالعه یک مطالعه مروری – تحلیلی است. جهت مرور منابع از پایگاه¬های اطلاعاتی مطرح نظیر Science Direct،Scopus،Willy،PubMed با جستجوی کلید واژه¬هایBookReading،Parent-ChildSharing Book، استفاده گردید. نتایج: در نتایج اولیه 354 مقاله استخراج شد که پس از بررسی 32 مقاله برگزیده شد.در نتایج یافت شد که مطالعه کتاب در بهبود وضعیت ذهنی و فهم اجتماعی کودک تاثیر دارد. در کودکان کوچکتر مطالعه کتاب مصور همراه والدینو صحبتدر مورد کلمات اطرافشان در تکلم آنها نقش دارد. مطالعه در سنین مدرسه نیز باعث افزایش درک متون و یادگیری زباندر کودکیو بعدها در دوره نوجوانی خواهد شد. حتی در خانواده هایی که والدین به مطالعه ارزش می دهند، شرکت کودکان در مدرسه با تمایل بیشتر و بدون احساس اجبار صورت می گیرد. از طرفی آموزش پدران و شرکت دادن ایشان در کتاب خوانی در کودکان سنین قبل مدرسه در ارتقاء احساس والدین بودن پدران و رفتار یکپارچه والدین نقش دارد. در برخی مطالعات نشان داده شده است که شروع کتاب خوانی در کودکان تا 2 سال اول زندگی اثرات بهتر نسبت به شروع مطالعه در سالهای بعدتر زندگی آنها دارد. کیفیت کتاب خوانی والدین نیز بر یادگیری پایه کودکان تاثیر دارد و بعدتر می تواند کیفیت یادگیری کودکان را در مدرسه افزایش دهد. همچنین کتاب خوانی با مشارکت والدین مخصوصاً در کشورهای کمتر توسعه یافته و در خانوارهای با درآمد کم عاملی برای توسعه شناختی ، اجتماعی و عاطفی کودکان می باشد. نتیجه گیری: مشارکت والدین در کتاب خوانی کودکان در پیشرفت مدرسه و توسعه شناختی افراد در آینده تعیین کننده است. والدین باید به کودکان نشان دهند که به مطالعه ارزش می دهند. لذا در کشور ما توسعه برنامه های آموزشی برای خانواده ها در مدارس و از طریق رسانه ها برای القاء اهمیت آموزش کتاب خوانی به کودکان می تواند در سلامت آتی پیشرفت اجتماعی، فرهنگی کشور موثر باشد. واژه های کلیدی:Reading Book ,Parent-Child Sharing Book

عنوان انگليسی

The role of early book reading in children's emotional and social development


نوع سند :موضوع کنفرانس یا کارگاه (پوستر )
زبان سند : فارسی
نویسنده مسئول :اکرم الفبایی
نویسنده :شیوا ایرانی
نویسنده :سمانه دباغ فكري
کلیدواژه ها (فارسی):کتاب خوانی، کتاب خوانی مشترک، والدین، کودک
کلیدواژه ها (انگلیسی):Reading Book ,Parent-Child Sharing Book
موضوعات :WM روانپزشکی
WS بیماریهای کودکان
WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
کد شناسایی :13688
ارائه شده توسط : خانم اکرم الفبایی
ارائه شده در تاریخ :07 بهمن 1399 11:19
آخرین تغییر :07 بهمن 1399 11:19

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...