title

تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاري: یک مطالعه تحلیل محتوایی کیفی

کهنسال سابقی, مسعود ، حسینی سوته, سیده زینب ، شمشیری, محمود ، اجری خامسلو, مهدی (1399) تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاري: یک مطالعه تحلیل محتوایی کیفی. مجله سلامت و مراقبت ــ 22 (3). ص.ص.185-195. شاپا 2228-6799

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی
152kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://hcjournal.arums.ac.ir/

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: آزمونهاي علمی به صورت مکرر در آموزش و ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از این آزمونها آزمون ساختارمند بالینی عینی میباشد. هدف از این مطالعه تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاري بود. روش کار: این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفته است. در این پژوهش 11 دانشجویی کارشناسی 24 سال شرکت داشتند. جهت آنالیز دادهها از روش ایلو و کینگاز 2008 استفاده شد. جهت ±3/ پرستاري با میانگین سنی 5 نسخه 10 استفاده شد. MAXQDA کمک به آنالیز داده ها از نرم افزار یافته ها: تحلیل داده منجر به استخراج دو طبقه اصلی و 8 طبقه عمومی: تسهیلکنندهها موفقیت در آزمون با زیرطبقات (تجارب قبلی، یادگیري همتا، ویژگیهاي شخصی و آمادگی مدیریتی)، موانع موفقی ت در آزمون با زیر طبقات (عدم قطعیت در اجرا آزمون، غول بودن آزمون، نحوه اموزش بالینی و بی توجهی و نداشتن انگیزه) شد. نتیجه گیري: مطالعه حاضر یکی از اولین مطالعاتی است که به تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاري پرداخت. با توجه به نتایج این مطالعه عوامل بسیار زیادي از جمله شرایط فردي، گروهی و شرایط آموزشی حاکم در دانشکده و بیمارستان در موفقیت در آزمون آسکی تاثیرگذار میباشد. با توجه به نتایج مطالعه باید مسئولین دانشکده پرستاري سعی کنند موانع موفقیت در آزمون را در سالهاي بعدي به حداقل برسانند و از طرف دیگر تسهیلکنندهها را تقویت کنند تا دانشجویان و دانشکدهها بیشترین استفاده را از برگزاري آزمون آسکی داشته باشند.

عنوان انگليسی

Explaining the Factors Affecting the Success of the Nursing Students in OSCE Exam: A Qualitative Content Analysis Study

خلاصه انگلیسی

Background & aim: Practical exams are frequently used in the training and evaluation of medical students. One of these exams is Objective structured clinical examination (OSCE). The present study aimed to explaining the factors affecting the success of the nursing students in OSCE exam. Method: This research was designed to pursue a qualitative approach following content Analysis. 11 undergraduate nursing students participated in this study with mean age of 24±3.5 years. Elo & Kyngas (2008) method was used to analyze the data. To help the data analysis, the MAXQDA 10 software was used. Results: Data analysis led to the extraction of two main categories and 8 general categories: facilitators of success in the exam with general categories (previous experiences, peer learning, personal characteristics and managerial readiness) and barriers to success in the exam with general categories (uncertainty in running exam, test giant, clinical training method and Inattention and lack of motivation). Conclusion: The present study is one of the first studies to explain the factors affecting the success of nursing students' in OSCE exam. According to the results of this study, many factors, including individual, group and educational conditions in the faculty and hospital are effective in the success in OSCE exam. According to the results of the study, the officials of nursing schools should try to minimize the obstacles to the success in OSCE exam in the next years, and on the other hand, strengthen the facilitators, so that the students and colleges benefit the most from OSCE exam.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
مجری اصلی :مسعود کهنسال سابقی
همکار طرح :سیده زینب حسینی سوته
استاد مشاور :محمود شمشیری
نویسنده مسئول :مهدی اجری خامسلو
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar, SID, ISC, Magiran
کلیدواژه ها (فارسی):موانع، تسهیل کننده، دانشجوي پرستاري، آزمون آسکی، مطالعه کیفی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Barrier, Facilitator, Nursing Student, OSCE Exam, Qualitative Study
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :معاونت تحقیقات و فناوری > مديريت تحقیقات و فناوری و اطلاع رساني > کمیته تحقیقات دانشجویی
کد شناسایی :13937
ارائه شده توسط : دکتر مهدی اجری خامسلو
ارائه شده در تاریخ :15 بهمن 1399 13:48
آخرین تغییر :15 بهمن 1399 13:48

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...