title

بررسی هشیاری پرستاری در پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل در سال 1398

کریم اللهی, منصوره ، اجری خامسلو, مهدی ، نجفی, مژگان (1399) بررسی هشیاری پرستاری در پرستاران شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل در سال 1398. کارشناسی ارشد (پایان نامه) دانشگاه علوم پزشکی اردبیل.

متن کامل






[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img]
پیش نمایش
متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
1MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

2MB
[img] متنی - گزارش نهایی طرح تحقیقاتی/ پایان نامه
محدود به فقط پرسنل سامانه

17MB
[img] سایر (spss) - فایل ضمیمه
محدود به فقط پرسنل سامانه

21kB

آدرس اینترنتی رسمی : http://lib.arums.ac.ir

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: هشیاری یک عنصر اساسی و ضروری در پرستاری مراقبت های ویژه است. پرستاران باید نسبت به تغییرات در شرایط بالینی بیماران هشیار بوده و ارزیابی بالینی دقیق انجام داده و تصمیم مناسب را بگیرند تا باعث ارتقای ایمنی و سلامتی در بیماران شوند. . لذا این مطالعه با هدف تعیین هشیاری پرستاری در پرستاران بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل، ایران در سال 1398 انجام شد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی تحلیلی مقطعی می باشد که بر روی192 پرستار بخش مراقبت های ویژه انجام شد. داده های پژوهش با استفاده پرسشنامه هشیاری پرستاری در سه زیر مقیاس: تشخیص به موقع تغییرات بیمار ، شناخت بیمار برای تشخیص الگو و تصمیم گیری بالینی بدست آمد. جهت تجزیه و تحلیل از نرم افزارSPSS نسخه 24 استفاده شد. یافته ها: میانگین نمره هشیاری کل شرکت کنندگان 0/23 ± 3/86، و میانگین نمره زیر مقیاس های تشخیص به موقع تغییرات بیمار( 0/26 ± 4/07 )، شناخت بیمار برای تشخیص الگو ( 41/0 ± 04/4 ) و تصمیم گیری بالینی ( 0/25 ± 3/44 ) بود. بین سن شرکت کنندگان و زیر مقیاس تصمیم گیری بالینی ارتباط معنی دار مثبتی وجود داشت (0/022 = p ) و ارتباط سایر مشخصات دموگرافیک با امتیاز کل و زیر مقیاس ها معنی دار نبود. نتیجه گیری: یافته های ما رفتارهای هشیاری پرستاری را در پرستاران بخش های مراقبت ویژه نشان داد. میانگین نمره هشیاری نشان دهنده بکارگیری هشیاری در عملکرد بالینی پرستاران شرکت کننده در پژوهش است. شرکت کنندگان در زیر مقیاس تصمیم گیری بالینی نمره کمتری بدست آوردند. همچنین بین سن شرکت کنندگان و زیر مقیاس تصمیم گیری بالینی ارتباط معنی دار مثبتی وجود داشت. این نتایج لزوم مداخلات آموزشی موثر جهت تقویت مهارتهای تصمیم گیری بالینی در پرستاران مراقبتهای ویژه مخصوصا در سنین پایین تر را مطرح می سازد. و درک بهتر این رفتارها و مسئولیت های حرفه ای می تواند تضمینی برای مراقبت های پرستاری با کیفیت باشد.

عنوان انگليسی

Nursing Vigilance in Nurses Working at the Intensive Care Units in educational and medical centers of Ardabil city, 2020

خلاصه انگلیسی

Background and aim: Vigilance is an essential element in intensive care nursing. Nurses should be vigilant about changes in patients' clinical conditions and carefully evaluate them to make appropriate clinical decisions and promote their safety and health. Therefore, this study was conducted to determine nursing vigilance in nurses working in the intensive care units (ICU) of educational and medical centers in Ardabil, Iran, in 2019. Methods: This was a cross-sectional descriptive-analytical study performed on 192 ICU nurses. The data was obtained using demographic characteristics and nursing vigilance questionnaires. The recent survey included three subscales: timely diagnosis of changes in patients’ clinical condition, knowing patients’ general condition for recognizing patterns, and clinical decision-making. SPSS software version 24 was used for statistical analysis. Results: The mean total vigilance score was obtained 3.86 ± 0.23. The mean scores of timely diagnosis of changes, recognizing patterns, and clinical decision-making subscales were 4.07 ± 0.26, 04.04 ± 0.41, and 4.44 ± 0.25, respectively. There was a significant positive relationship between the participants' age and the score of the clinical decision-making subscale (p = 0.022). No significant relationships were observed between the total or subscale vigilance scores and other demographic characteristics. Conclusion: We assessed ICU nurses’ vigilant behaviors and found that the mean vigilance score was higher than the expected average, indicating a high clinical vigilance level in our participants. The score of the clinical decision-making subscale was lower compared with others. A significant positive relationship was noticed between the participants' age and the score of the clinical decision-making subscale. These results suggest the need for effective educational interventions to boost clinical decision-making skills in ICU nurses, especially younger ones. This study highlighted the importance of nursing vigilance in the ICU, and a better understanding of these behaviors and professional responsibilities can warrant high-quality nursing care.

نوع سند :پایان نامه (کارشناسی ارشد )
زبان سند : فارسی
استاد راهنما :منصوره کریم اللهی
استاد مشاور :مهدی اجری خامسلو
دانشجو :مژگان نجفی
کلیدواژه ها (فارسی):هشیاری، پرستار، بخش مراقبت ویژه
کلیدواژه ها (انگلیسی):Nursing vigilance, Intensive care unit, Nurse
موضوعات :WY پرستاری
بخش های دانشگاهی :دانشکده پرستاری و مامایی > بخش پرستاری
دانشکده پرستاری و مامایی > واحد پژوهش: پایان نامه های دفاع شده
کد شناسایی :14069
ارائه شده توسط : آقای فرهاد خدایی
ارائه شده در تاریخ :12 اسفند 1399 07:49
آخرین تغییر :12 اسفند 1399 07:49

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...