title

نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران

سید احدی, سید میلاد ، مولایی, بهنام ، اعیادی, نادر ، مولوی, پرویز ، ندرمحمدی مقدم, مهریار (1399) نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در پیش بینی رضایتمندی بیماران. مجله اخلاق پزشکی ــ 14 (45). ص.ص.1-11. شاپا 2008-4374

متن کامل

[img]
پیش نمایش
متنی (مقاله چاپ شده) - نسخه چاپ شده
897kB

آدرس اینترنتی رسمی : https://journals.sbmu.ac.ir/me/article/view/31432

خلاصه فارسی

زمینه و هدف: نقش مهم هوش اخلاقی در تغییر نگرش افراد نسبت به رفتارهای مختلف و توجه به اهمیت این متغییر در مشاغل مختلف و به ویژه در حرفه پزشکی به دلیل تماس دائمی و مستقیم با مراجعان انسانی ضروری به نظر می رسد. بنابراین تحقیق حاضر با هدف بررسی نقش هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس در رضايتمندی بيماران مراجعه کننده به بیمارستان های شهر اردبیل است. مواد و روش‌ها: مطالعه‌ی حاضر به روش توصیفی‌‌ـ‌تحلیلی و به صورت مقطعی صورت گرفت. جامعه¬ آماری این مطالعه کلیه پزشکان و بیماران مراجعه کنند به قسمت اورژانس بیمارستانهای شهر اردبیل بودند که طی این مطالعه تعداد 56 پزشک شاغل در 4 بیمارستان آموزشی شهر و 392 بیماران متناظر آن‌ها با استفاده از نمونه¬گیری تصادفی ساده شدند. برای جمع آوری داده های این مطالعه از پرسشنامه هوش اخلاقی و مقیاس رضایتمندی بیماران استفاده شد. داده‌های جمع آوری شده در این تحقیق با استفاده از روش‌های آماری تحلیلی و توصیفی، توسط نرم‌افزار آماری SPSS 22 تحلیل شدند. یافته¬ها: یافته¬های به دست آمده نشان داد که همبستگی مثبت و معنی‌دار بین هوش اخلاقی پزشکان و رضایتمندی بیمارن وجود دارد(528/0=r، 001/0=p). همچنین، نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که هوش اخلاقی پزشکان می¬تواند 6/26 درصد از رضایتمندی بیماران را پیش¬بینی کند(001/0p<). ملاحظات اخلاقی: قبل از اجرای تحقیق، کلیه¬ی شرکت¬کنندگان رضایت آگاهانه-ی خود را برای شرکت در تحقیق بصورت کتبی اعلام کردند. نتیجه‌گیری: با توجه به یافته¬¬های تحقیق حاضر می¬توان نتیجه‌گرفت که هوش اخلاقی پزشکان شاغل در اورژانس‌های سطح شهر اردبیل در سطح خوبی قرار دارد که نقش مهمی در افزایش رضایتمندی بیماران از خدمات بهداشتی-درمانی در این شهر ایفا می¬کند.

عنوان انگليسی

The Role of Moral Intelligence of Emergency Physicians in Predicting Satisfaction of Patients

خلاصه انگلیسی

Background and Aim: Considering the important role of moral intelligence in changing people's attitudes towards different behaviors, it seems necessary to pay attention to the importance of this variable in different jobs especially in the medical profession due to constant and direct contact with human clients. Therefore, the purpose of the present study was to investigate The Role of Moral Intelligence of Emergency Physicians in Predicting Satisfaction of Patients Referred to Ardabil Hospitals. Materials and Methods: The present study was a descriptive-analytical and cross-sectional study. The study population consisted of all physicians and patients referring to the emergency department of Ardabil hospitals. In this study, 56 physicians working in 4 teaching hospitals of Ardabil city and 392 corresponding patients were selected by Available sampling method. For data collection Lennick and Kiel’s (2005) Moral Intelligence Questionnaire and Salami S & Samouei (2012) Patient Satisfaction Questionnaire were used. Data were analyzed by Pearson correlation coefficient and multivariate regression using SPSS 22 statistical software. Findings: The obtained data from this study showed that there is a significant positive correlation between physicians 'moral intelligence and patients' satisfaction (r=0.528, p=0.001). Also, the results of regression Analysis showed that physicians 'moral intelligence can predict the 26/6 percentage of patients' satisfaction. Also, the results of regression Analysis showed that physicians 'moral intelligence can predict the 26/6 percentage of patients' satisfaction. Ethical Considerations: In the process of conducting this research, all ethical considerations related to human studies such as obtaining informed consent and maintaining the confidentiality of the participants in the research were observed. Conclusion: According to the results of the present study, it can be said that moral intelligence is an important factor in patients' satisfaction of received medical services, therefore, it is suggested that skills training such as communication enrichment, empathy, responsibility and compassion therapy be used in physicians' training courses.

نوع سند :مقاله
زبان سند : فارسی
نویسنده اول :سید میلاد سید احدی
نویسنده مسئول :بهنام مولایی
نویسنده :نادر اعیادی
نویسنده :پرویز مولوی
نویسنده :مهریار ندرمحمدی مقدم
ضریب تاثیر و نمایه مجلات:Indexed in: Google Scholar , SID , magiran
کلیدواژه ها (فارسی):هوش اخلاقی، پزشکان اورژانس، رضایتمندی بیماران، خدمات درمانی
کلیدواژه ها (انگلیسی):Moral Intelligence , Emergency Physicians , Satisfaction of Patients
موضوعات :QY آسیب شناسی بالینی
WM روانپزشکی
WX بیمارستانها و دیگر مراکز درمانی
WZ تاریخ پزشکی
بخش های دانشگاهی :دانشكده پزشكي > گروه پوست ، روانپزشکی و نورولوژی
کد شناسایی :14755
ارائه شده توسط : دکتر مهریار ندرمحمدی
ارائه شده در تاریخ :18 مهر 1400 13:42
آخرین تغییر :18 مهر 1400 13:42

فقط پرسنل کتابخانه صفحه کنترل اسناد

Document Downloads

More statistics for this item...